Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
måste man....
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 139697" data-attributes="member: 12152"><p>Trots att många (speciellt race-nissar och personal på skidverkstäder med svindyra servicemaskiner) säger att man absolut inte kan åka på fabriksslipade skidor tycker jag att det snarare är så att det i stort sett alltid går alldeles ypperligt. </p><p></p><p>Jag kan ta ett exempel med mina senaste pistskidor, ett par Fischer Worldcup RC 175cm. I affären där jag köpte skidorna hävdade försäljaren bestämt att man "måste" preparera skidorna i form av slipning och vallning innan man åker. Valla ska man naturligtvis göra, men slipa gör jag aldrig utan att först teståka. Hittills har jag faktiskt aldrig handlat ett par nya skidor som inte har gått bra med fabriksslip. Faktum är att nya skidor alltid är vassa i butiken. Det är däremot väldigt stor variation på resultatet av en slip i olika butiker. En del slipmaskiner ger ett ganska dåligt resultat beroende på hur länge den har gått sen senaste band/sten/polerskiva-bytet. Speciellt i ickespecialiserade låglandsbutiker är risken överhängande att man får en sämre skärpa och preparering efter slip än vad man har från tillverkaren. Nämnda Fischerskidor sades som sagt vara enbart råslipade i 90 grader och i behov av en rejäl ompreparering enligt säljaren.</p><p></p><p>Det lät väldigt konstigt tyckte jag och jag kollade upp saken genom att ringa upp till Fischerfabriken och i växeln be att få prata med arbetsledaren för tillverkningen av just den här skidan. Till min stora förvåning blev jag kopplad just till honom och fick veta att alla Fischers skidor i racesegmentet lämnar fabriken med en omsorgsfull preparering med 87 graders sidokantslip och 0,5 graders hängning på belagssidan. Fritt översatt sa personen i andra änden att "det finns inte en chans att en vanlig verkstadsslip kan prestera en kantskärpa i klass med den vi levererar. Du ska absolut INTE slipa skidorna". </p><p></p><p>Vallning gjordes, men endast med en polermaskin som lade på ett tunnt transport- och oxideringsskydd, varför killen där rekommenderade en rejäl grundvallning innan första åkdagen. Skidorna levereras medvetet med endast en väldigt liten avtrubbning på kanten någon cm längst fram och det var det enda som man eventuellt behövde justera efter test om man upplevde skidan som för aggressiv. Överlag fick jag uppfattningen att den personen jag pratade med verkligen hade koll på läget. </p><p></p><p>Slipa alltså inte skidorna om du inte utryckligen är missnöjd efter ett antal testdagar. Det är bättre att lägga dom pengarna på en slip efter de första 20 åkdagarna när nyskärpan är borta. Jag måste också motsätta mig vad Leder säger för en gångs skull. Jag tycker inte att du ska runda något alls varken fram eller bak innan du har teståkt. Är man inte uttryckligen missnöjd med balansen i skäret eller sladden finns det ingen anledning att trubba kanten. 1,5 dm trubbning är mycket och påverkar skidans uppträdande tydligt. Det är bättre att börja med kanske 2-3 centimeter och sen prova sig fram om man vill ha mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 139697, member: 12152"] Trots att många (speciellt race-nissar och personal på skidverkstäder med svindyra servicemaskiner) säger att man absolut inte kan åka på fabriksslipade skidor tycker jag att det snarare är så att det i stort sett alltid går alldeles ypperligt. Jag kan ta ett exempel med mina senaste pistskidor, ett par Fischer Worldcup RC 175cm. I affären där jag köpte skidorna hävdade försäljaren bestämt att man "måste" preparera skidorna i form av slipning och vallning innan man åker. Valla ska man naturligtvis göra, men slipa gör jag aldrig utan att först teståka. Hittills har jag faktiskt aldrig handlat ett par nya skidor som inte har gått bra med fabriksslip. Faktum är att nya skidor alltid är vassa i butiken. Det är däremot väldigt stor variation på resultatet av en slip i olika butiker. En del slipmaskiner ger ett ganska dåligt resultat beroende på hur länge den har gått sen senaste band/sten/polerskiva-bytet. Speciellt i ickespecialiserade låglandsbutiker är risken överhängande att man får en sämre skärpa och preparering efter slip än vad man har från tillverkaren. Nämnda Fischerskidor sades som sagt vara enbart råslipade i 90 grader och i behov av en rejäl ompreparering enligt säljaren. Det lät väldigt konstigt tyckte jag och jag kollade upp saken genom att ringa upp till Fischerfabriken och i växeln be att få prata med arbetsledaren för tillverkningen av just den här skidan. Till min stora förvåning blev jag kopplad just till honom och fick veta att alla Fischers skidor i racesegmentet lämnar fabriken med en omsorgsfull preparering med 87 graders sidokantslip och 0,5 graders hängning på belagssidan. Fritt översatt sa personen i andra änden att "det finns inte en chans att en vanlig verkstadsslip kan prestera en kantskärpa i klass med den vi levererar. Du ska absolut INTE slipa skidorna". Vallning gjordes, men endast med en polermaskin som lade på ett tunnt transport- och oxideringsskydd, varför killen där rekommenderade en rejäl grundvallning innan första åkdagen. Skidorna levereras medvetet med endast en väldigt liten avtrubbning på kanten någon cm längst fram och det var det enda som man eventuellt behövde justera efter test om man upplevde skidan som för aggressiv. Överlag fick jag uppfattningen att den personen jag pratade med verkligen hade koll på läget. Slipa alltså inte skidorna om du inte utryckligen är missnöjd efter ett antal testdagar. Det är bättre att lägga dom pengarna på en slip efter de första 20 åkdagarna när nyskärpan är borta. Jag måste också motsätta mig vad Leder säger för en gångs skull. Jag tycker inte att du ska runda något alls varken fram eller bak innan du har teståkt. Är man inte uttryckligen missnöjd med balansen i skäret eller sladden finns det ingen anledning att trubba kanten. 1,5 dm trubbning är mycket och påverkar skidans uppträdande tydligt. Det är bättre att börja med kanske 2-3 centimeter och sen prova sig fram om man vill ha mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
måste man....
Tillbaka
Topp