Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Matchning: pjäxa - pistskida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 996340" data-attributes="member: 99032"><p>Det kan du ha rätt i men missa bara för allt i världen inte helheten. Det Schweitziska backhopparundret Simon Amman uppvisade minimala fot- och tårörelser vid dynamiskt arbete. Detta tack vare hans otroliga balanssinne.</p><p></p><p>Nu ska jag raljera lite. Det är fullkomligt möjligt att sätta tryck i pjäxan mot plösen och med stortån även om du ligger på rygg med skidan i luften. Med andra ord, om ditt fokus hamnar på detaljer medan andra villkor inte är uppfyllda, så kommer du ändå att skjuta bredvid målet.</p><p></p><p>Citerar Anders "om man har rätt vinklar och <strong>står rätt</strong> så kan man åka helt grymt med en pjäxa som är helt stum, fel vinklar = svårt att komma in i sväng, svårt att komma ur. " Applåd! En anledning till att banracingbilar har stenhård fjädring. Inte speciellt flexibelt eller förlåtande men väldigt vasst när allt är rätt satt. </p><p></p><p>Fyller på en skvätt, står rätt=situationsbetingat. Jag säger inte att du inte vet vad vad du gör, men kraftfullt arbete vid kraftfulla carvingsvängar härstammar i första hand från de stora muskelgrupperna i ben, säte och bål. Mitt tips är att fokusera på att kunna trycka så hårt du kan i ren sväng med dessa. </p><p></p><p>Jobbar du hårt med lår, säte och bål men svängen ändå släpper, eller du kommer ur position, så är det stor sannolikhet att du helt enkelt är ur balans. Vid friåkning, d.v.s. när du inte behöver följa en förutbestämd väg som vid käpp-/banåkning, kan du roa dig med att vara i alla svängar hur länge du vill och trycka så hårt du någonsin kan och då ska svängarna bara bli tajtare. Alltså, om du upplever att ditt stortåarbete är en rest av balansjobb från åkning med mjuka pjäxor kan det finnas anledning att betrakta andra hänsyn av din teknik/position också. </p><p></p><p>Håller med Anders igen, upp med tårna, jobba så mjölksyran stiger i låren så glömmer du tårna. Får du inte syra i låren så är det bara att öka farten och tiden på skär med tryck.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 996340, member: 99032"] Det kan du ha rätt i men missa bara för allt i världen inte helheten. Det Schweitziska backhopparundret Simon Amman uppvisade minimala fot- och tårörelser vid dynamiskt arbete. Detta tack vare hans otroliga balanssinne. Nu ska jag raljera lite. Det är fullkomligt möjligt att sätta tryck i pjäxan mot plösen och med stortån även om du ligger på rygg med skidan i luften. Med andra ord, om ditt fokus hamnar på detaljer medan andra villkor inte är uppfyllda, så kommer du ändå att skjuta bredvid målet. Citerar Anders "om man har rätt vinklar och [b]står rätt[/b] så kan man åka helt grymt med en pjäxa som är helt stum, fel vinklar = svårt att komma in i sväng, svårt att komma ur. " Applåd! En anledning till att banracingbilar har stenhård fjädring. Inte speciellt flexibelt eller förlåtande men väldigt vasst när allt är rätt satt. Fyller på en skvätt, står rätt=situationsbetingat. Jag säger inte att du inte vet vad vad du gör, men kraftfullt arbete vid kraftfulla carvingsvängar härstammar i första hand från de stora muskelgrupperna i ben, säte och bål. Mitt tips är att fokusera på att kunna trycka så hårt du kan i ren sväng med dessa. Jobbar du hårt med lår, säte och bål men svängen ändå släpper, eller du kommer ur position, så är det stor sannolikhet att du helt enkelt är ur balans. Vid friåkning, d.v.s. när du inte behöver följa en förutbestämd väg som vid käpp-/banåkning, kan du roa dig med att vara i alla svängar hur länge du vill och trycka så hårt du någonsin kan och då ska svängarna bara bli tajtare. Alltså, om du upplever att ditt stortåarbete är en rest av balansjobb från åkning med mjuka pjäxor kan det finnas anledning att betrakta andra hänsyn av din teknik/position också. Håller med Anders igen, upp med tårna, jobba så mjölksyran stiger i låren så glömmer du tårna. Får du inte syra i låren så är det bara att öka farten och tiden på skär med tryck. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Matchning: pjäxa - pistskida
Tillbaka
Topp