Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Matchning: pjäxa - pistskida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 996419" data-attributes="member: 12483"><p>Fattar inte riktigt vart trådskrivaren vill komma, men visst, man har ju funderat på det här. </p><p></p><p>Jag har ett par Nordica Doberman 150 från kanske 2005, tryckta, formgjutna sulor men oförändrade vinklar. Framåtvinkeln kan ställas med kilar. Jag har på Max framåtvinkel. När jag gick från ett par Salomon Race årsmodell -98 till dessa slogs jag av Nordicans distinkta känsla och att flexet var progressivt jämfört med mina Salomon som var mera on-off i flexet. Speciellt med mina dåvarande Head iSL world cup FIS slalomcsrvers tyckte jag mig känna skillnad i skidans uppträdande, bättre styrning, bättre "snap". </p><p></p><p>Mitt andra par, Technica Diablo 130, årsmodell 2008 kanske, med formsulor, fixade och tryckta, är tänkta mera som komfortpjuck för t ex alpåkning, offpist och friåkning allmänt. Mjukare flex än Nordicans förstås, ställbar sidovinkel, kilar för framåtvinkel, boosterstraps i s f det stumma toppbandet som är standard. Jag har labbat lite med sidovikeln, men känner inte mycket skillnad åkmässigt. </p><p></p><p>Eftersom Technica är bekvämast kör jag med dom mest! Jag märker skillnad på mina skidor, mina FIS GS-lagg 191 cm går bäst med Nordica, likaså 210 cm SG, resten av paletten måste jag testa lite igen (Funkallistic, och SL-carvers...). </p><p></p><p>P g a gamla skador i ungdomen misstänker jag att mina underben skiljer sig åt, d v s jag märker skillnad i höger och vänstersvängar. Antagligen kompenserar jag detta i knän och höft. </p><p></p><p>Fråga:</p><p>Hur mäter och analyserar man rampvinkel, sido- och framåtvinkel? Vilka i Sverige har kompetens att göra detta? Garaget, nån i Åre, vem?</p><p></p><p>Undrar,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 996419, member: 12483"] Fattar inte riktigt vart trådskrivaren vill komma, men visst, man har ju funderat på det här. Jag har ett par Nordica Doberman 150 från kanske 2005, tryckta, formgjutna sulor men oförändrade vinklar. Framåtvinkeln kan ställas med kilar. Jag har på Max framåtvinkel. När jag gick från ett par Salomon Race årsmodell -98 till dessa slogs jag av Nordicans distinkta känsla och att flexet var progressivt jämfört med mina Salomon som var mera on-off i flexet. Speciellt med mina dåvarande Head iSL world cup FIS slalomcsrvers tyckte jag mig känna skillnad i skidans uppträdande, bättre styrning, bättre "snap". Mitt andra par, Technica Diablo 130, årsmodell 2008 kanske, med formsulor, fixade och tryckta, är tänkta mera som komfortpjuck för t ex alpåkning, offpist och friåkning allmänt. Mjukare flex än Nordicans förstås, ställbar sidovinkel, kilar för framåtvinkel, boosterstraps i s f det stumma toppbandet som är standard. Jag har labbat lite med sidovikeln, men känner inte mycket skillnad åkmässigt. Eftersom Technica är bekvämast kör jag med dom mest! Jag märker skillnad på mina skidor, mina FIS GS-lagg 191 cm går bäst med Nordica, likaså 210 cm SG, resten av paletten måste jag testa lite igen (Funkallistic, och SL-carvers...). P g a gamla skador i ungdomen misstänker jag att mina underben skiljer sig åt, d v s jag märker skillnad i höger och vänstersvängar. Antagligen kompenserar jag detta i knän och höft. Fråga: Hur mäter och analyserar man rampvinkel, sido- och framåtvinkel? Vilka i Sverige har kompetens att göra detta? Garaget, nån i Åre, vem? Undrar, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Matchning: pjäxa - pistskida
Tillbaka
Topp