Matråd hjälp!

MrTull

Ny medlem
Matråd hjälp!
Soppa är lätt att svänga ihop också är det billigt, gröt är inte gott men enkelt och billigt....Också en jävla massa pasta=)

Matråd hjälp!
pasta, nudlar, burksoppor, varma koppen som med mindre vatten kan bli pastasås, kyckling (OBS! köp den nedfrusen och ostyckad. blir billigast), plättar, pannkaka, gröt, äggröra...

Matråd hjälp!
Bönor för billigast möjliga protein. Burkvarianten är förstås enklast, men var inte rädd för att köpa dem torkade och blötlägga, mycket billigare. Ätes med fördel till pasta, eller i en Chili Con Carne

Matråd hjälp!
Gröt och tonfisk är den bästa skidåkarmaten. Det går fort, det är biligt och man är mätt riktigt länge.

Tyvärr är det många som tillagar gröten på fel sätt, därför delar jag nu med mig av mitt eminenta recept:

5 dl havregryn
1-2 dl vatten
Kör den 2 minuter i micron på full efekt
OBS! Inget salt, socker eller sylt ska användas!

Har du nu gjort på rätt sätt ska du nu ha en "kaka" med varmt och fuktigt havregryn.
Tvinga i dig kakan och skölj ned med mycket vatten, det behöv. Ät sedan en stor burk med salladstonfisk i vatten (billigare än vanlig tonfisk).

Havregrynet komer nu jäsa i magen halva dagen och portionera ut kolhydrater i lagom stora doser och tonfiskens proteiner förhindrar att du bryter ner musklerna.

En portion kostar ca 4 kr och du behöver inte äta mer än en eller två mackor på hela skiddagen (eller en burk tonfisk).

Funkar skitbra om man vill gå ner i vikt med, om man nu tycker sådana obekvämligheter är roligt.

Självklart ska man också dricka mycket öl på kvällen.

/Jarlenäs

Matråd hjälp!
Antar att dricka mycket öl på kvällen var en del av bantnigstippset det med?

Det jag har lärt mig under mina år som skidlärare är att frukost faktiskt är det viktigaste målet på hela dagen!
En stadig gröt eller müslifrukost gör underverk både för hungern och ekonomin!
Det finns många goda sätt att liva upp sin gråa trista gröt för den som orkar googla.
Oftast brukar jag äta gröt till frukost, för att sedan bara ta med en termos varmvatten och lite buljong, går att lyxa till med lite pastarester eller rotfrukter, i stort sätt en hemmagjord soppa-på-påse alltså.
Det är sällan man behöver äta någon rejält mitt på dagen när man åker skidor, varmt och energi är egentligen allt som behövs. Känner man ändå att man vill ha något mera solit till lunch så är bröd eller torkat kött det jag rekomenderar.
Något som jag även lagt märke till är att om man inte dricker tillräckligt med vatten under dygnet så har man ett större behov av att äta en 12 euro lunch i backen.
Eftersom de flesta aktiva här inte verkar ha kommit tillräckligt långt upp i årskurserna för att förstå begreppet "osmos" så lyder den korta versionen, vatten=bra cola=inte bra

Matråd hjälp!
Jarle sa:
Gröt och tonfisk är den bästa skidåkarmaten. Det går fort, det är biligt och man är mätt riktigt länge.

Tyvärr är det många som tillagar gröten på fel sätt, därför delar jag nu med mig av mitt eminenta recept:

5 dl havregryn
1-2 dl vatten
Kör den 2 minuter i micron på full efekt
OBS! Inget salt, socker eller sylt ska användas!

Har du nu gjort på rätt sätt ska du nu ha en "kaka" med varmt och fuktigt havregryn.
Tvinga i dig kakan och skölj ned med mycket vatten, det behöv. Ät sedan en stor burk med salladstonfisk i vatten (billigare än vanlig tonfisk).

Havregrynet komer nu jäsa i magen halva dagen och portionera ut kolhydrater i lagom stora doser och tonfiskens proteiner förhindrar att du bryter ner musklerna.

En portion kostar ca 4 kr och du behöver inte äta mer än en eller två mackor på hela skiddagen (eller en burk tonfisk).

Funkar skitbra om man vill gå ner i vikt med, om man nu tycker sådana obekvämligheter är roligt.

Självklart ska man också dricka mycket öl på kvällen.

/Jarlenäs
Gjorde liknande grej på ett seglarläger fast utan tonfisken. Kokade den länge och hade i jättemycket gryn så den gick att äta med kniv och gaffel, hade ungefär samma konstistens som en sockerkaka. Problemet är att man mår illa som om man stoppat i sig ett kilo jäst

Matråd hjälp!
tompan14 sa:
Antar att dricka mycket öl på kvällen var en del av bantnigstippset det med?

Det jag har lärt mig under mina år som skidlärare är att frukost faktiskt är det viktigaste målet på hela dagen!
En stadig gröt eller müslifrukost gör underverk både för hungern och ekonomin!
Det finns många goda sätt att liva upp sin gråa trista gröt för den som orkar googla.
Oftast brukar jag äta gröt till frukost, för att sedan bara ta med en termos varmvatten och lite buljong, går att lyxa till med lite pastarester eller rotfrukter, i stort sätt en hemmagjord soppa-på-påse alltså.
Det är sällan man behöver äta någon rejält mitt på dagen när man åker skidor, varmt och energi är egentligen allt som behövs. Känner man ändå att man vill ha något mera solit till lunch så är bröd eller torkat kött det jag rekomenderar.
Något som jag även lagt märke till är att om man inte dricker tillräckligt med vatten under dygnet så har man ett större behov av att äta en 12 euro lunch i backen.
Eftersom de flesta aktiva här inte verkar ha kommit tillräckligt långt upp i årskurserna för att förstå begreppet "osmos" så lyder den korta versionen, vatten=bra cola=inte bra
Det lärde jag mig i mellanstadiet.

Matråd hjälp!
nudlar,köttbullar,gröt,soppa eller varför inte bara och gå köp dig en pizza?:P

Matråd hjälp!
Han menar antagligen att man kanske inte är jätte rik när man lagt ner pengar på resa, lifkort etc. Så då vill man ha billig och rätt så nyttig mat. Om man är rik så kan man ju käka vad fan som hälst.

Tillbaka
Topp