Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mattias Hargin, Hot eller ohot
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 1016966" data-attributes="member: 64958"><p>Jag gissar att de största motståndarna till ecodriving aldrig fått adekvat utbildning i det?</p><p></p><p>Det handlar ju främst om att planera sin körning och optimera varvtalen.</p><p></p><p>Man ska <strong>inte sluta</strong> använda alla växlar, heller <strong>inte sluta</strong> använda bromsen. Det handlar ju bara om att vara smart. Och spara in var 6:e tank... Det jag har fått höra är att det är hälsosammare för motor och låda om man gör det rätt.</p><p></p><p>Att t.ex. släppa gasen 50m innan rödljuset, istället för 20m och sen köra bromsen i mattan. Min filosofi är "skapa inte fart du vet du måste döda". </p><p></p><p>OT: När ni kör i Norge/Alperna i långa nerförsbackar, hur mycket motorbromsar ni då? Vad ligger ni på för varvtal? Nu har jag ingen varvmätare på min Opel Astra -97 (typisk omtalad bummarbil, men jag ligger aldrig över 0,7! Med smart körning 0,65) men det är fan obehagligt att ligga i långa lut och motorn på crazyvarv. Samtidigt som bromsarna är... ja som de är på bummarbilar. Fast bes utan anmärkning i maj, och de känns ju OK, så jag nojjar nog mest. </p><p></p><p>För att formulera det till en fråga: Hur stor andel av bromsandet gör ni med bromsen, och hur mycket med motorn i en typisk Norgebacke, 7% (det brukar ju stå så på skylten, men det måste ju luta mer rätt ofta? Och ingen debatt om % vs grader nu, finns en tråd för det) lutning på säg 400 höjdmeter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 1016966, member: 64958"] Jag gissar att de största motståndarna till ecodriving aldrig fått adekvat utbildning i det? Det handlar ju främst om att planera sin körning och optimera varvtalen. Man ska [b]inte sluta[/b] använda alla växlar, heller [b]inte sluta[/b] använda bromsen. Det handlar ju bara om att vara smart. Och spara in var 6:e tank... Det jag har fått höra är att det är hälsosammare för motor och låda om man gör det rätt. Att t.ex. släppa gasen 50m innan rödljuset, istället för 20m och sen köra bromsen i mattan. Min filosofi är "skapa inte fart du vet du måste döda". OT: När ni kör i Norge/Alperna i långa nerförsbackar, hur mycket motorbromsar ni då? Vad ligger ni på för varvtal? Nu har jag ingen varvmätare på min Opel Astra -97 (typisk omtalad bummarbil, men jag ligger aldrig över 0,7! Med smart körning 0,65) men det är fan obehagligt att ligga i långa lut och motorn på crazyvarv. Samtidigt som bromsarna är... ja som de är på bummarbilar. Fast bes utan anmärkning i maj, och de känns ju OK, så jag nojjar nog mest. För att formulera det till en fråga: Hur stor andel av bromsandet gör ni med bromsen, och hur mycket med motorn i en typisk Norgebacke, 7% (det brukar ju stå så på skylten, men det måste ju luta mer rätt ofta? Och ingen debatt om % vs grader nu, finns en tråd för det) lutning på säg 400 höjdmeter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mattias Hargin, Hot eller ohot
Tillbaka
Topp