Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mattias Hargin, Hot eller ohot
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1017064" data-attributes="member: 33485"><p>För många är bumbibjörnsväxling en del av ecodriving, precis som att många fortfarande tror att det sparar bränsle att smågasa i nedförsbackar och ta sig upp för nästa backe på hög växel och det gaspådrag den aktuella bilen behöver för att ta sig upp.</p><p></p><p>Att planera sin körning och inte leka Vettel från rödljus till rödljus handlar i min bok inte om ecodriving utan bara om sunt förnuft. De som verkar tro att pendeltrafiken är en racerbana är enligt min erfarenhet undomar i suföttis, med nytaget körkort, eller kostymnissar i audi/bmw (företagsbil givetvis) som alltid verkar ha lite mer bråttom och vara lite viktigare i trafiken än alla andra.</p><p></p><p>När det kommer till A-B körning försöker jag själv köra så ekonomiskt som möjligt, undantaget långa sträckor med fri fart och snötäckta berg i sinnet. Jag förstår inte varför någon skulle vilja lägga massa extrapengar på... Tja, ingenting egentligen, att det sedan sparar miljön är ju faktiskt väldigt positivt.</p><p></p><p>Kort och gott räcker det att köra med sunt förnuft. Det har räckt för min del när det gäller att köra riktigt snålt.</p><p></p><p>Nöjeskörningen tar jag inte ens upp, den blir aldrig miljövänlig, om nu inte någon skänker mig en Jaguar cx75 (som släpper ut 30g mindre CO2 än en prius, miljövänligt så det förslår... Eller något, det är iaf enligt reglementet en "miljöbil")</p><p></p><p>Vilket varvtal jag ligger på i långa utförsbackar beror lite på vilken hastighet det är säkert att hålla, om motorn är varm eller kall, hur halt det är, osv. Är motorn varm blir det i regel högre varvtal. Nu tycker jag iofs begreppet "höga varvtal" är ganska diffust då tant Agda som kör en clio utan motor och jag troligtvis har helt olika uppfattningar om begreppet. Motorbroms drar minst soppa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1017064, member: 33485"] För många är bumbibjörnsväxling en del av ecodriving, precis som att många fortfarande tror att det sparar bränsle att smågasa i nedförsbackar och ta sig upp för nästa backe på hög växel och det gaspådrag den aktuella bilen behöver för att ta sig upp. Att planera sin körning och inte leka Vettel från rödljus till rödljus handlar i min bok inte om ecodriving utan bara om sunt förnuft. De som verkar tro att pendeltrafiken är en racerbana är enligt min erfarenhet undomar i suföttis, med nytaget körkort, eller kostymnissar i audi/bmw (företagsbil givetvis) som alltid verkar ha lite mer bråttom och vara lite viktigare i trafiken än alla andra. När det kommer till A-B körning försöker jag själv köra så ekonomiskt som möjligt, undantaget långa sträckor med fri fart och snötäckta berg i sinnet. Jag förstår inte varför någon skulle vilja lägga massa extrapengar på... Tja, ingenting egentligen, att det sedan sparar miljön är ju faktiskt väldigt positivt. Kort och gott räcker det att köra med sunt förnuft. Det har räckt för min del när det gäller att köra riktigt snålt. Nöjeskörningen tar jag inte ens upp, den blir aldrig miljövänlig, om nu inte någon skänker mig en Jaguar cx75 (som släpper ut 30g mindre CO2 än en prius, miljövänligt så det förslår... Eller något, det är iaf enligt reglementet en "miljöbil") Vilket varvtal jag ligger på i långa utförsbackar beror lite på vilken hastighet det är säkert att hålla, om motorn är varm eller kall, hur halt det är, osv. Är motorn varm blir det i regel högre varvtal. Nu tycker jag iofs begreppet "höga varvtal" är ganska diffust då tant Agda som kör en clio utan motor och jag troligtvis har helt olika uppfattningar om begreppet. Motorbroms drar minst soppa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Mattias Hargin, Hot eller ohot
Tillbaka
Topp