Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Med åldern kommer visheten, bygga ihop ett quiver.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1295882" data-attributes="member: 156543"><p>Jag är verkligen ingen expert på pist- eller raceskidor, men uppfattningen jag fått här på freeride och i fjällen är att väldigt många av de duktiga svenska åkarna väljer någon typ av gs-skida när de ska köpa pistskidor. </p><p></p><p>Fis-klassade gs-skidor har 30 meter radie, det är rent ut sagt skitstort och helt ärligt tror jag inte att 30 är en lagom radie för att köra en gs-bana, de sladdar ju i någon del av svängen i så gott som varje sväng på världscupen. Varför de tvingas ha 30 meter radie kanske någon annan kan svara på? Tycker Fis att det vore för lätt att köra banan med en rimligare radie? I störtlopp fattar jag att det såklart är en säkerhetsaspekt att tvinga på 50+ meter radie.</p><p></p><p>Själv har jag alltid gillat ganska stabila offpist/varjedagsskidor så kanske var det på grund av att mina Rossignol sender 104 Ti vaknar till ordentligt först vid över typ 50 km/h som jag valde en pistskida med kortare radie. För att man ska kunna köra 70+ km/h är det ju helt ärligt nästan en förutsättning att backen är tom, och den typiska fallhöjden på typ 300 meter i svenska fjällen avverkar man ju väldigt fort då. I världscupen tar det dem cirka en minut och fallhöjden brukar väl vara ungefär 400 meter.</p><p></p><p>Jag hittade av en slump en butik i Frankrike som hade lite gamla hyrskidor av head wc rebels-serien i slitet skick men till bra pris. Var i en lite liknande situation som dig och visste att det skulle bli mer åkning med min sambo, som inte åkt alls lika mycket skidor som mig, framöver. Valet föll på ett par Head wc Rebels i.race med 14.4 meters radie. Var lite sugen på i.race pro men de här fick vara utmaning nog för mig mig som lärt mig skärande svängar själv/via youtube och knappt gått i skidskola. Dessutom hade jag sedan i 15-årsåldern nästan bara sett pisten som en väg till offpisten. Jag ville ha en skida som utmanar mig ordentligt och var helt okej med att de verkligen straffar mig när jag gör fel. De är en riktig upplevelse att åka på och har fått mig att nästan längta efter sådana där riktigt isiga dagar då man hör det där lite riviga ljudet från när andra försöker svänga men i realiteten nästan bara sladdar rakt ner i fallinjen. </p><p></p><p><a href="https://www.skimag.com/gear/head-world-cup-rebels-irace-2017/" target="_blank">Skimag</a> beskriver de som:</p><p><em>Head calls the 2017 World Cup Rebels i.Race “a combi race ski for those who know where FIS can stick their rules.” That is, it’s a race ski, but not one that qualifies for FIS events, thanks to a too-deep sidecut.</em></p><p></p><p>Jag gillar verkligen radien eftersom jag kan få riktigt kul och utmanande åkning utan att behöva mer än kanske halva eller en tredjedel av backens bredd. Dessutom är det en stor fördel att jag kan åka "med" sämre åkare istället för att behöva skicka iväg dem först och vänta på toppen tills de har åkt två tredjedelar av backen innan jag åker ikapp dem. Jag har dessutom märkt att en del gillar att stanna och pausa lite i backen, har man ett par skidor som vaknar i högre hastigheter är det helt hopplöst eftersom man nästan bara hinner få upp farten innan det är dags att stanna. Jag åker ändå nästan bara med vänner på ungefär samma nivå, men åker du med familjen skulle jag verkligen passa mig för skidor som behöver lite högre fart innan de blir förutsägbara och roliga att åka på.</p><p></p><p>Blev lite långt, men något kanske är något av nytta. Radien på skidor är ju mer än den specificerade radien, det handlar väldigt mycket om styvhet. Jag är förvisso ung, men 40 är ju ingen ålder det heller. Har du ambitionen tycker jag du ska utmana dig själv och skaffa en skida som egentligen är på tok för svåråkt för dig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1295882, member: 156543"] Jag är verkligen ingen expert på pist- eller raceskidor, men uppfattningen jag fått här på freeride och i fjällen är att väldigt många av de duktiga svenska åkarna väljer någon typ av gs-skida när de ska köpa pistskidor. Fis-klassade gs-skidor har 30 meter radie, det är rent ut sagt skitstort och helt ärligt tror jag inte att 30 är en lagom radie för att köra en gs-bana, de sladdar ju i någon del av svängen i så gott som varje sväng på världscupen. Varför de tvingas ha 30 meter radie kanske någon annan kan svara på? Tycker Fis att det vore för lätt att köra banan med en rimligare radie? I störtlopp fattar jag att det såklart är en säkerhetsaspekt att tvinga på 50+ meter radie. Själv har jag alltid gillat ganska stabila offpist/varjedagsskidor så kanske var det på grund av att mina Rossignol sender 104 Ti vaknar till ordentligt först vid över typ 50 km/h som jag valde en pistskida med kortare radie. För att man ska kunna köra 70+ km/h är det ju helt ärligt nästan en förutsättning att backen är tom, och den typiska fallhöjden på typ 300 meter i svenska fjällen avverkar man ju väldigt fort då. I världscupen tar det dem cirka en minut och fallhöjden brukar väl vara ungefär 400 meter. Jag hittade av en slump en butik i Frankrike som hade lite gamla hyrskidor av head wc rebels-serien i slitet skick men till bra pris. Var i en lite liknande situation som dig och visste att det skulle bli mer åkning med min sambo, som inte åkt alls lika mycket skidor som mig, framöver. Valet föll på ett par Head wc Rebels i.race med 14.4 meters radie. Var lite sugen på i.race pro men de här fick vara utmaning nog för mig mig som lärt mig skärande svängar själv/via youtube och knappt gått i skidskola. Dessutom hade jag sedan i 15-årsåldern nästan bara sett pisten som en väg till offpisten. Jag ville ha en skida som utmanar mig ordentligt och var helt okej med att de verkligen straffar mig när jag gör fel. De är en riktig upplevelse att åka på och har fått mig att nästan längta efter sådana där riktigt isiga dagar då man hör det där lite riviga ljudet från när andra försöker svänga men i realiteten nästan bara sladdar rakt ner i fallinjen. [URL='https://www.skimag.com/gear/head-world-cup-rebels-irace-2017/']Skimag[/URL] beskriver de som: [I]Head calls the 2017 World Cup Rebels i.Race “a combi race ski for those who know where FIS can stick their rules.” That is, it’s a race ski, but not one that qualifies for FIS events, thanks to a too-deep sidecut.[/I] Jag gillar verkligen radien eftersom jag kan få riktigt kul och utmanande åkning utan att behöva mer än kanske halva eller en tredjedel av backens bredd. Dessutom är det en stor fördel att jag kan åka "med" sämre åkare istället för att behöva skicka iväg dem först och vänta på toppen tills de har åkt två tredjedelar av backen innan jag åker ikapp dem. Jag har dessutom märkt att en del gillar att stanna och pausa lite i backen, har man ett par skidor som vaknar i högre hastigheter är det helt hopplöst eftersom man nästan bara hinner få upp farten innan det är dags att stanna. Jag åker ändå nästan bara med vänner på ungefär samma nivå, men åker du med familjen skulle jag verkligen passa mig för skidor som behöver lite högre fart innan de blir förutsägbara och roliga att åka på. Blev lite långt, men något kanske är något av nytta. Radien på skidor är ju mer än den specificerade radien, det handlar väldigt mycket om styvhet. Jag är förvisso ung, men 40 är ju ingen ålder det heller. Har du ambitionen tycker jag du ska utmana dig själv och skaffa en skida som egentligen är på tok för svåråkt för dig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Med åldern kommer visheten, bygga ihop ett quiver.
Tillbaka
Topp