Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Med åldern kommer visheten, bygga ihop ett quiver.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="maglof" data-source="post: 1296195" data-attributes="member: 144797"><p>Nu skrev ju TS att:</p><p> "<em>eftersom det mesta av tiden tillbringas i just pisten vill jag nu införskaffa mina första riktiga pistskidor, ett par långsvängiga skidor som presterar på nypistat och det uppkörda på eftermiddagen</em>" och dessutom "</p><p><em>Du sätter lite så hammaren på spiken när du säger att du är osäker på vad jag söker för jag vet inte riktigt själv.</em></p><p><em>Jag har kikat lite på Stöckli laser och Völkl deacon 84 och tror att det hade kanske varit ett par alternativ att fundera på då radien är i det lägre spannet av dina förslag också.</em>" </p><p></p><p>Det är ju rejäl spridning även på stöckli laser och deacon 84 och då är det ju inte konstigt att alla våra svar sprider. Eftersom TS efterfrågade en riktig pistskida så föreslog jag Rossi Hero Master, vilken som jag sa <em>kräver samlad skidföring och god skidteknik i uppåkt pist på eftermiddagen</em>. </p><p></p><p>I 15cm lössnö i pist måste jag hålla ihop fötterna på hero master och då vill det lättare hugga, i uppkörd 15cm lössnö är det lättare men inte bra - för skidan är inte gjord för det. Då åker jag hellre på något som Völkl code eller Blizzard Bonafide 97. Lite vanlig pist som blivit uppkörd på eftermiddagen är inget problem för mig varken med hero master eller FIS SL, jag tycker att det är kul både alpint och telemark. TS får väl berätta mer så löser vid det. </p><p></p><p>Som jag ser det är "riktiga pistskidor" FIS/U16/master & Stöckli laser (och liknande butikskidor), men inte Deacon 84, vilket i stället är en allroundskida som funkar till mycket, både pist & uppköd pist. Till denna typ av skida tillhör som jag ser det Blizzard Brhama 82/88 (mindre tip/tailrocker), Völkl Kendo (mer tip/tal-rocker och annan typ av 3D-radie). TS har ju sagt att han är osäker på vad han söker - och Völkl Code, Blizzard Brhama 82/88 Völkl Kendo representerar för mig mer allround pistskidor om det är vad han vill ha. </p><p></p><p>En äldre FIS SL-skida eller lagom (U16?) GS-skida får man ju för 1500kr om man letar, som man säljer för samma pengar om man inte gillar dem. Sedan kan man köpa en utgående Blizzard Brhama 82 (mer av en pistskida än Kendo är) om det är vad TS vill ha. </p><p></p><p>Själv tycker jag att en riktig pistskida är mycket roligare i (bra) pist än en allroundskida, det händer mer och man behöver göra rätt rörelser, dvs bra träning. När det sedan är uppkörd vanlig pist så ligger ju hård snö eller is kvar i botten och då är det inte fel med hero master eller min SL FIS-skida - för mig. På skidlärarexamen 2015 var det 10cm-15cm nysnö för det mesta och då åkte jag på Hendryx 917 (91mm midja??) förutom i banåkningen då jag åkte Hendryx Deguello 68mm midja. För det mesta är det ju inte så mycket lössnö i svenska pister och då funkar hero master och liknande tycker jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="maglof, post: 1296195, member: 144797"] Nu skrev ju TS att: "[I]eftersom det mesta av tiden tillbringas i just pisten vill jag nu införskaffa mina första riktiga pistskidor, ett par långsvängiga skidor som presterar på nypistat och det uppkörda på eftermiddagen[/I]" och dessutom " [I]Du sätter lite så hammaren på spiken när du säger att du är osäker på vad jag söker för jag vet inte riktigt själv. Jag har kikat lite på Stöckli laser och Völkl deacon 84 och tror att det hade kanske varit ett par alternativ att fundera på då radien är i det lägre spannet av dina förslag också.[/I]" Det är ju rejäl spridning även på stöckli laser och deacon 84 och då är det ju inte konstigt att alla våra svar sprider. Eftersom TS efterfrågade en riktig pistskida så föreslog jag Rossi Hero Master, vilken som jag sa [I]kräver samlad skidföring och god skidteknik i uppåkt pist på eftermiddagen[/I]. I 15cm lössnö i pist måste jag hålla ihop fötterna på hero master och då vill det lättare hugga, i uppkörd 15cm lössnö är det lättare men inte bra - för skidan är inte gjord för det. Då åker jag hellre på något som Völkl code eller Blizzard Bonafide 97. Lite vanlig pist som blivit uppkörd på eftermiddagen är inget problem för mig varken med hero master eller FIS SL, jag tycker att det är kul både alpint och telemark. TS får väl berätta mer så löser vid det. Som jag ser det är "riktiga pistskidor" FIS/U16/master & Stöckli laser (och liknande butikskidor), men inte Deacon 84, vilket i stället är en allroundskida som funkar till mycket, både pist & uppköd pist. Till denna typ av skida tillhör som jag ser det Blizzard Brhama 82/88 (mindre tip/tailrocker), Völkl Kendo (mer tip/tal-rocker och annan typ av 3D-radie). TS har ju sagt att han är osäker på vad han söker - och Völkl Code, Blizzard Brhama 82/88 Völkl Kendo representerar för mig mer allround pistskidor om det är vad han vill ha. En äldre FIS SL-skida eller lagom (U16?) GS-skida får man ju för 1500kr om man letar, som man säljer för samma pengar om man inte gillar dem. Sedan kan man köpa en utgående Blizzard Brhama 82 (mer av en pistskida än Kendo är) om det är vad TS vill ha. Själv tycker jag att en riktig pistskida är mycket roligare i (bra) pist än en allroundskida, det händer mer och man behöver göra rätt rörelser, dvs bra träning. När det sedan är uppkörd vanlig pist så ligger ju hård snö eller is kvar i botten och då är det inte fel med hero master eller min SL FIS-skida - för mig. På skidlärarexamen 2015 var det 10cm-15cm nysnö för det mesta och då åkte jag på Hendryx 917 (91mm midja??) förutom i banåkningen då jag åkte Hendryx Deguello 68mm midja. För det mesta är det ju inte så mycket lössnö i svenska pister och då funkar hero master och liknande tycker jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Med åldern kommer visheten, bygga ihop ett quiver.
Tillbaka
Topp