Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Med "Husbil" mot europas bästa snö?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1310955" data-attributes="member: 179533"><p>När covid slog till så hade min bror precis sålt sin lägenhet och skaffat en campervan för att ”göra Europa” samtidigt som han jobbade på distans med programmering.</p><p>Med hela Europa i lockdown så fick han givetvis ändra på planerna och han flyttade istället in hos mig.</p><p>Samtidigt gav komponentbrist i covids spår mig möjligheten att vara allt mer ledig från mitt jobb ju längre covid varade.</p><p>Med mycket fritid, en van och i princip allt förutom de svenska skidorterna stängt så var valet ganska lätt hur vi skulle hantera den uppkomna situationen, vi började puderjaga i Sverige för att ta upp vårt största intresse som hade fått allt för lite fokus i några år.</p><p></p><p>När sedan Scandinavian Ski Pass lanserades ett par år in i Covid kunde vi glatt konstatera att samtliga de svenska skidorter som vi åkt till för att hitta den bästa snön var inkluderade och sedan dess har många bra orter tillkommit.</p><p>Det är nog bara Kittelfjäll och Nuolja (och kanske Klimpfjäll om vi räknar med de riktigt små ställena) som fattas för att verkligen alla de svenska puderparadisen ska vara inkluderade men med Borgafjäll och Blåsjön samt Björkliden och Riksgränsen så är det knappast en så stor förlust.</p><p></p><p>I år har det inte alls kommit lika mycket snö som samma tid förra året men jag skulle inte låta det avskräcka allt för mycket, förra årets försäsong var extrem med svenska mått.</p><p>Enda svenska stället som fått mycket snö än så länge är väl Riksgränsen, SMHIs mätstation i Katterjokk har för närvarande en meter vilket vanligtvis betyder en bit över 1,5 meter i skidsystemet, men det är ju ett par månader kvar tills Gränsen öppnar.</p><p>Prognoserna för den närmsta veckan lovar gott för fjällkedjan och med totalt 30 fria dagar vid bra anläggningar i norska fjällen så är det ju knappast brist på goda pudermöjligheter.</p><p></p><p>Jag har aldrig haft problem att fricampa på något av ställena anslutna till Scandinavian Ski Pass även om Riksgränsen numer tar betalt för parkering (dyrare för husvagnsreggad än personbil/lätt lastbil). Detta efter att räddningstjänsten sagt ifrån då det var allt för ofta som räddningsvägar blockerades av felparkerade bilar. Enda rimliga lösningen på detta blev att ta in ett parkeringsbolag som har laglig rätt och erfarenhet av att flytta på felparkerade bilar. Det råder även formellt campingförbud på parkeringsplatserna i Riksgränsen men min erfarenhet är att det endast är till för att lättare kunna avhysa de som missköter sig.</p><p>Rekommenderas för övrigt starkt att avsluta säsongen i Riksgränsen där det är lätt att hitta likasinnade skibums.</p><p></p><p>Har lite svårare att uttala mig om möjligheter för fricamping på de norska ställena men generellt finns finns det väl bättre service för husbilar beträffande tvätt, dusch, toa, tömning av gråvatten och toa osv. jämfört med svenska skidorter. (Någon får gärna bekräfta eller dementera detta)</p><p></p><p>Har noll erfarenhet av husbil i Alperna men en fördel är ju att det är kortare avstånd mellan orterna. Det lär vara svårare att fricampa och jag vet inte hur många campingplatser det finns. Jag gissar dock att man har en stor fördel av att ge ett såpass städat intryck att man kan charma in sig att få stå på hotellens parkeringsplatser för en billig peng. Men ta inte mitt ord för detta. Det är bara en tanke, ingen erfarenhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1310955, member: 179533"] När covid slog till så hade min bror precis sålt sin lägenhet och skaffat en campervan för att ”göra Europa” samtidigt som han jobbade på distans med programmering. Med hela Europa i lockdown så fick han givetvis ändra på planerna och han flyttade istället in hos mig. Samtidigt gav komponentbrist i covids spår mig möjligheten att vara allt mer ledig från mitt jobb ju längre covid varade. Med mycket fritid, en van och i princip allt förutom de svenska skidorterna stängt så var valet ganska lätt hur vi skulle hantera den uppkomna situationen, vi började puderjaga i Sverige för att ta upp vårt största intresse som hade fått allt för lite fokus i några år. När sedan Scandinavian Ski Pass lanserades ett par år in i Covid kunde vi glatt konstatera att samtliga de svenska skidorter som vi åkt till för att hitta den bästa snön var inkluderade och sedan dess har många bra orter tillkommit. Det är nog bara Kittelfjäll och Nuolja (och kanske Klimpfjäll om vi räknar med de riktigt små ställena) som fattas för att verkligen alla de svenska puderparadisen ska vara inkluderade men med Borgafjäll och Blåsjön samt Björkliden och Riksgränsen så är det knappast en så stor förlust. I år har det inte alls kommit lika mycket snö som samma tid förra året men jag skulle inte låta det avskräcka allt för mycket, förra årets försäsong var extrem med svenska mått. Enda svenska stället som fått mycket snö än så länge är väl Riksgränsen, SMHIs mätstation i Katterjokk har för närvarande en meter vilket vanligtvis betyder en bit över 1,5 meter i skidsystemet, men det är ju ett par månader kvar tills Gränsen öppnar. Prognoserna för den närmsta veckan lovar gott för fjällkedjan och med totalt 30 fria dagar vid bra anläggningar i norska fjällen så är det ju knappast brist på goda pudermöjligheter. Jag har aldrig haft problem att fricampa på något av ställena anslutna till Scandinavian Ski Pass även om Riksgränsen numer tar betalt för parkering (dyrare för husvagnsreggad än personbil/lätt lastbil). Detta efter att räddningstjänsten sagt ifrån då det var allt för ofta som räddningsvägar blockerades av felparkerade bilar. Enda rimliga lösningen på detta blev att ta in ett parkeringsbolag som har laglig rätt och erfarenhet av att flytta på felparkerade bilar. Det råder även formellt campingförbud på parkeringsplatserna i Riksgränsen men min erfarenhet är att det endast är till för att lättare kunna avhysa de som missköter sig. Rekommenderas för övrigt starkt att avsluta säsongen i Riksgränsen där det är lätt att hitta likasinnade skibums. Har lite svårare att uttala mig om möjligheter för fricamping på de norska ställena men generellt finns finns det väl bättre service för husbilar beträffande tvätt, dusch, toa, tömning av gråvatten och toa osv. jämfört med svenska skidorter. (Någon får gärna bekräfta eller dementera detta) Har noll erfarenhet av husbil i Alperna men en fördel är ju att det är kortare avstånd mellan orterna. Det lär vara svårare att fricampa och jag vet inte hur många campingplatser det finns. Jag gissar dock att man har en stor fördel av att ge ett såpass städat intryck att man kan charma in sig att få stå på hotellens parkeringsplatser för en billig peng. Men ta inte mitt ord för detta. Det är bara en tanke, ingen erfarenhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Med "Husbil" mot europas bästa snö?
Tillbaka
Topp