Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1246698" data-attributes="member: 80520"><p>Jag skriver ett kortfattat, outtömmande och otillfredställande svar för att hålla liv i tråden, för det är ett viktigt ämne och inte alls dumt att diskutera. Jag tror problemet med att diskutera det på ett forum dock är att det är lite för komplext för att göra sig bra i textform. Det blir helt enkelt en jävla massa skrivande för att få fram ens ett litet uns av det som bör bli sagt.</p><p></p><p>Osäkerhet inför hur säkert nånting är en naturlig del av skidåkning i lavinterräng, tyvärr. Sen går det att minimera osäkerheten på massa sätt. Avaluator är ett mycket bra verktyg för mindre erfarna och mellanerfarna, samt faktiskt ett sjukt bra komplement/minnesverktyg även för de mest erfarna.</p><p></p><p>Hur jag själv gör faller tillbaka på det där med text. Om jag skulle beskriva allt jag tar med i mina bedömningar om åk/inte åk etc så skulle det förmodligen bli en mindre novell. Jag är lite dålig och har inte utarbetat ett fullt objektivt system, trots att jag borde, men det är en samlad bedömning med massor av faktorer. Vilka åker jag med? Vad har de för erfarenhet och hur mycket litar jag på dem? Vad säger lavinprognosen? Håller jag med om lavinprognosens bedömning är korrekt? Är det prick 30 eller snackar vi 45 grader? Exponering eller inte? Osv osv osv. Och så magkänslan såklart.</p><p></p><p>Det fina är att du har så jävulskt mycket material att förkovra dig i om du verkligen skulle vilja.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1246698, member: 80520"] Jag skriver ett kortfattat, outtömmande och otillfredställande svar för att hålla liv i tråden, för det är ett viktigt ämne och inte alls dumt att diskutera. Jag tror problemet med att diskutera det på ett forum dock är att det är lite för komplext för att göra sig bra i textform. Det blir helt enkelt en jävla massa skrivande för att få fram ens ett litet uns av det som bör bli sagt. Osäkerhet inför hur säkert nånting är en naturlig del av skidåkning i lavinterräng, tyvärr. Sen går det att minimera osäkerheten på massa sätt. Avaluator är ett mycket bra verktyg för mindre erfarna och mellanerfarna, samt faktiskt ett sjukt bra komplement/minnesverktyg även för de mest erfarna. Hur jag själv gör faller tillbaka på det där med text. Om jag skulle beskriva allt jag tar med i mina bedömningar om åk/inte åk etc så skulle det förmodligen bli en mindre novell. Jag är lite dålig och har inte utarbetat ett fullt objektivt system, trots att jag borde, men det är en samlad bedömning med massor av faktorer. Vilka åker jag med? Vad har de för erfarenhet och hur mycket litar jag på dem? Vad säger lavinprognosen? Håller jag med om lavinprognosens bedömning är korrekt? Är det prick 30 eller snackar vi 45 grader? Exponering eller inte? Osv osv osv. Och så magkänslan såklart. Det fina är att du har så jävulskt mycket material att förkovra dig i om du verkligen skulle vilja. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Tillbaka
Topp