Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="viktorflygare" data-source="post: 1246708" data-attributes="member: 83435"><p>Jag tycker det är roligt att åka skidor även i flackare terräng och åker ganska mycket ensam så jag håller mig oftast under 30 grader. Sen tänker jag att det beror lite på var man åker också. Går det en lavin i sadeln i kittel kommer det ganska snabbt vara mycket folk där för att söka, så det är sannolikt att man blir hittad och kommer fort till sjukvård om en olycka skulle ske. Åker man i områden där det rör sig färre människor och är längre till transporter blir i alla fall jag ännu mer konservativ.</p><p></p><p>Hur man ska värdera risk är onekligen en komplex fråga. Om jag inte uppfattat det forskningsfältet fel är det dock generellt så att enkla beslutsalgoritmer ger bättre resultat än expertbedömningar just i komplexa situationer. Detta är (om jag uppfattat saken rätt) ett forskningsfynd som är ganska välreplikerat om än kontraintuitivt. Möjligen är det alltså ett argument för avaluator?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="viktorflygare, post: 1246708, member: 83435"] Jag tycker det är roligt att åka skidor även i flackare terräng och åker ganska mycket ensam så jag håller mig oftast under 30 grader. Sen tänker jag att det beror lite på var man åker också. Går det en lavin i sadeln i kittel kommer det ganska snabbt vara mycket folk där för att söka, så det är sannolikt att man blir hittad och kommer fort till sjukvård om en olycka skulle ske. Åker man i områden där det rör sig färre människor och är längre till transporter blir i alla fall jag ännu mer konservativ. Hur man ska värdera risk är onekligen en komplex fråga. Om jag inte uppfattat det forskningsfältet fel är det dock generellt så att enkla beslutsalgoritmer ger bättre resultat än expertbedömningar just i komplexa situationer. Detta är (om jag uppfattat saken rätt) ett forskningsfynd som är ganska välreplikerat om än kontraintuitivt. Möjligen är det alltså ett argument för avaluator? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Tillbaka
Topp