Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kalle_Luzern" data-source="post: 1246728" data-attributes="member: 121331"><p>Nu vet jag inte om skalan funkar annorlunda i Sverige, men i Schweiz är 3 "betydande" lavinfara och den nivå när de flesta olyckor händer. Generellt kan vid 3 en ensam skidåkare lösa ut laviner, men spontana är inte så vanliga. </p><p>Jag förstår inte varför du inte litar på trean utan lägger till egna kriterier för snötäcket? Prognosen ska ju ta hänsyn till gammal, ny och vinddriven snö samt temperaturprognos. Möjligt att prognoserna inte blir så lokala i Sverige, är ju mycket mer yta att täcka av?</p><p>Känner inte till Kittel, hur brant är sadeln?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kalle_Luzern, post: 1246728, member: 121331"] Nu vet jag inte om skalan funkar annorlunda i Sverige, men i Schweiz är 3 "betydande" lavinfara och den nivå när de flesta olyckor händer. Generellt kan vid 3 en ensam skidåkare lösa ut laviner, men spontana är inte så vanliga. Jag förstår inte varför du inte litar på trean utan lägger till egna kriterier för snötäcket? Prognosen ska ju ta hänsyn till gammal, ny och vinddriven snö samt temperaturprognos. Möjligt att prognoserna inte blir så lokala i Sverige, är ju mycket mer yta att täcka av? Känner inte till Kittel, hur brant är sadeln? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Medvetet risktagande i offpisten
Tillbaka
Topp