Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Men?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1043751" data-attributes="member: 13861"><p>Jag känner att vi måste gå tillbaka till grundfrågan här. Var det verkligen bättre förr?</p><p></p><p>Nej. I helvete heller. Vi åkte runt och kortsvängde och vickade på arslet i krypfart på våra pinnsmala skidor med ett flex hämtat rakt av från en telefonstolpe, samtidigt som brädåkarna gjorde åttor runt oss där uppe på ytan och dessutom snodde alla brudar på afterskin. Som om det inte var nog såg vi ut som en samling idioter i röd/lila Moverställ med fucking jävla axelvaddar och skit. Är det någon som har kollat på Free Radicals 1 och tänkt, "fan vilken fräsch outfit Jeppe kör med"? Nej, och om så varit fallet tycker jag ärligt synd om denne person. Å andra sidan måste jag erkänna att pannband för evigt kommer att vara den coolaste huvudbonad som en skidåkare någonsin kan bära. Åkare som Kent Kreitler och Shane McConkey gjorde denna attiralj odödlig i mitten av 90-talet.</p><p></p><p>Nuförtiden har vi istället skidor som faktiskt både flyter ovanpå snön, går att svänga med även i bristande kartongskare och som dessutom inte väger ett halvt ton styck. Vi har bindningar som man kan gå uppför med utan att riskera livet på vägen tillbaka ner till après skin. Helvete, vi har till och med pjäxor som sitter bra OCH inte gör att man måste käka morfin för att stå ut med smärtan dom åstadkommer under en skiddag. Och det viktigaste, numera kan du ju faktiskt lyckas få ragg som skidåkare på en skidort utan att bli brädad av en jävla brädåkare i ett par überbaggy Westbeachbrallor, bara en sådan sak.</p><p></p><p>Priset vi fick betala för allt detta är uppspårade berg och total dumhet och ignorans i världens skidcommunity. För i samma stund som skidorna fick både sidoskärning och midjebredd var det som att någon injicerade ett jävla puckoserum i våra kollektiva medvetanden. Kanske var det sponsorvågen som träffade oss med full kraft. Du är inte längre en skidåkare, du är ett varumärke som ständigt behöver bekräftelse för att ha existensberättigande på marknaden. Kanske var det alla skidfilmer som plötsligt sköljde över oss med tråkmånsar som knappt hunnit suga klart på mammas tutte innan dom blev uppflugna med helikopter till valfri topp i AK med en brun klump i byxorna. Kanske var det Jon Olsson. Jag vet inte, men faktum är att vi (jag skriver <em>vi</em> eftersom jag i allra lägsta grad är en del av den här illaluktande bajssoppan som vi lyckats koka ihop) i skidvärlden borde ta oss samman och plocka ur den armbåge som vi med sådan bestämdhet tryckte upp i vår kollektiva röv någon gång där runt millennieskiftet.</p><p></p><p>Kasta din förbannade Gopro, logga ut från Instagram, sluta skryt om dina tvåmetersdropp till platt på FB och använd hjärnan till att ta reda på saker innan du frågar. Och nej, skidåkning är fan inte ghetto eller ett jävla krig. Jag är ledsen. Chansa, åk till en skidort där du inte känner en jävla person och kasta dig in i leken istället för att sitta med snuttefilten och gulla med polarna hemifrån dagiset. Åk skidor från liften öppnar tills den stänger, sup till på afterskin. Upprepa nästa dag. Svårare än så är det inte.</p><p></p><p>Fan, jag börjar bli gammal.</p><p></p><p>Visst sa vi 70/70?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1043751, member: 13861"] Jag känner att vi måste gå tillbaka till grundfrågan här. Var det verkligen bättre förr? Nej. I helvete heller. Vi åkte runt och kortsvängde och vickade på arslet i krypfart på våra pinnsmala skidor med ett flex hämtat rakt av från en telefonstolpe, samtidigt som brädåkarna gjorde åttor runt oss där uppe på ytan och dessutom snodde alla brudar på afterskin. Som om det inte var nog såg vi ut som en samling idioter i röd/lila Moverställ med fucking jävla axelvaddar och skit. Är det någon som har kollat på Free Radicals 1 och tänkt, "fan vilken fräsch outfit Jeppe kör med"? Nej, och om så varit fallet tycker jag ärligt synd om denne person. Å andra sidan måste jag erkänna att pannband för evigt kommer att vara den coolaste huvudbonad som en skidåkare någonsin kan bära. Åkare som Kent Kreitler och Shane McConkey gjorde denna attiralj odödlig i mitten av 90-talet. Nuförtiden har vi istället skidor som faktiskt både flyter ovanpå snön, går att svänga med även i bristande kartongskare och som dessutom inte väger ett halvt ton styck. Vi har bindningar som man kan gå uppför med utan att riskera livet på vägen tillbaka ner till après skin. Helvete, vi har till och med pjäxor som sitter bra OCH inte gör att man måste käka morfin för att stå ut med smärtan dom åstadkommer under en skiddag. Och det viktigaste, numera kan du ju faktiskt lyckas få ragg som skidåkare på en skidort utan att bli brädad av en jävla brädåkare i ett par überbaggy Westbeachbrallor, bara en sådan sak. Priset vi fick betala för allt detta är uppspårade berg och total dumhet och ignorans i världens skidcommunity. För i samma stund som skidorna fick både sidoskärning och midjebredd var det som att någon injicerade ett jävla puckoserum i våra kollektiva medvetanden. Kanske var det sponsorvågen som träffade oss med full kraft. Du är inte längre en skidåkare, du är ett varumärke som ständigt behöver bekräftelse för att ha existensberättigande på marknaden. Kanske var det alla skidfilmer som plötsligt sköljde över oss med tråkmånsar som knappt hunnit suga klart på mammas tutte innan dom blev uppflugna med helikopter till valfri topp i AK med en brun klump i byxorna. Kanske var det Jon Olsson. Jag vet inte, men faktum är att vi (jag skriver [i]vi[/i] eftersom jag i allra lägsta grad är en del av den här illaluktande bajssoppan som vi lyckats koka ihop) i skidvärlden borde ta oss samman och plocka ur den armbåge som vi med sådan bestämdhet tryckte upp i vår kollektiva röv någon gång där runt millennieskiftet. Kasta din förbannade Gopro, logga ut från Instagram, sluta skryt om dina tvåmetersdropp till platt på FB och använd hjärnan till att ta reda på saker innan du frågar. Och nej, skidåkning är fan inte ghetto eller ett jävla krig. Jag är ledsen. Chansa, åk till en skidort där du inte känner en jävla person och kasta dig in i leken istället för att sitta med snuttefilten och gulla med polarna hemifrån dagiset. Åk skidor från liften öppnar tills den stänger, sup till på afterskin. Upprepa nästa dag. Svårare än så är det inte. Fan, jag börjar bli gammal. Visst sa vi 70/70? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Men?
Tillbaka
Topp