Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Menisk
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mac-O" data-source="post: 141327" data-attributes="member: 30666"><p>Det är bara att beklaga att du tagit bort din menisk.</p><p>Gjorde samma operation för 20 år sen (va 15 år gammal då). Som tur va klarade jag mig från smärtor fram tills att jag var 30 år. Då fick jag känningar igen. nu när jag är 35 så är det ingen höjdare i knät. </p><p>Mitt knä svullnar upp efter en dags lättare skidåkning och leden låter som ett grustag. </p><p></p><p>Du vet säkert vad som händer med knät om en menisk är borta. Ledvätskan kommer att försvinna med åren och lårben och underbenent kommer att ligga att skava mot varandra. Det gör ont! Tyvärr så är detta ett problem du kommer att få leva med restan av livet och bör tänka på redan nu. Din ortoped kan behandla med sprutor i olika former, bl a Artzal (dyrt) som stimulerar bildandet av ledvätska. Det dämpar smärtan men läker inte ditt knä. Du kan få ta en sådan omgång (3 st) sprutor en gång per år.</p><p>Förhoppningsvis kan det fungera i några år. Starka ben är en förutsättning och har varit min räddning. Prata med din sjukgymnast om bra övningar och cykla mycket - året runt - inne eller ute. Det är skonsamt för knäna.</p><p></p><p>Mitt sista råd är att redan nu skaffa ett speciellt knäskydd - ett sk Unloader. Det ser till att avtåndet mellan lårben och underben hålls intakt. Det bästa skyddet heter G2 Unloader Select. Kostar apa, </p><p>10 000 kr men har du tur kan du få det på remiss. Se www.ossur.com för mer info. Mitt kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan återkomma senare med hur det funkar. Kan bara hoppas att det innebär att jag kan åka igen. </p><p></p><p>Men framtiden ser ganska ljus ut. Det förekommer mycket forskning inom området så inom några år kommer man kunna transplantera in ny menisk.</p><p></p><p>Vill du veta mer om borttagen menisk och förslitningen som blir följden så maila mig,</p><p>marcus.ohlsen@jamtkraft.se. Har mer eller mindre doktorerat i detta sen min skada blivit som den är nu.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mac-O, post: 141327, member: 30666"] Det är bara att beklaga att du tagit bort din menisk. Gjorde samma operation för 20 år sen (va 15 år gammal då). Som tur va klarade jag mig från smärtor fram tills att jag var 30 år. Då fick jag känningar igen. nu när jag är 35 så är det ingen höjdare i knät. Mitt knä svullnar upp efter en dags lättare skidåkning och leden låter som ett grustag. Du vet säkert vad som händer med knät om en menisk är borta. Ledvätskan kommer att försvinna med åren och lårben och underbenent kommer att ligga att skava mot varandra. Det gör ont! Tyvärr så är detta ett problem du kommer att få leva med restan av livet och bör tänka på redan nu. Din ortoped kan behandla med sprutor i olika former, bl a Artzal (dyrt) som stimulerar bildandet av ledvätska. Det dämpar smärtan men läker inte ditt knä. Du kan få ta en sådan omgång (3 st) sprutor en gång per år. Förhoppningsvis kan det fungera i några år. Starka ben är en förutsättning och har varit min räddning. Prata med din sjukgymnast om bra övningar och cykla mycket - året runt - inne eller ute. Det är skonsamt för knäna. Mitt sista råd är att redan nu skaffa ett speciellt knäskydd - ett sk Unloader. Det ser till att avtåndet mellan lårben och underben hålls intakt. Det bästa skyddet heter G2 Unloader Select. Kostar apa, 10 000 kr men har du tur kan du få det på remiss. Se www.ossur.com för mer info. Mitt kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan återkomma senare med hur det funkar. Kan bara hoppas att det innebär att jag kan åka igen. Men framtiden ser ganska ljus ut. Det förekommer mycket forskning inom området så inom några år kommer man kunna transplantera in ny menisk. Vill du veta mer om borttagen menisk och förslitningen som blir följden så maila mig, marcus.ohlsen@jamtkraft.se. Har mer eller mindre doktorerat i detta sen min skada blivit som den är nu. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Menisk
Tillbaka
Topp