Meniskskada

hansi

Ny medlem
Meniskskada
Hej!
Har genomgått meniskoperation i varje knä men ändå likadana värk nu trots att det har gått över ett år. Finns det någon som kan tipsa om en ortoped på detta forumet vore jag glad. Dessutom skulle jag vilja veta om det finns ett bra knäskydd som passar denna åkomma.
Kan någon tipsa om en bra hemsida om knäskydd.
"Hansi"

Meniskskada
testa de där blå (kommer inte ihåg vad de heter). säljs på de flesta sportaffärer. fast du kanske ska göra ett läkarbesök iaf...om inte annat för att få lite kraftigare smärtstilande än t ex alvedon...

Meniskskada
Tips om hemsidor:
www.donjoynordic.com
www.djortho.com
Världens största producent av knäskydd...

Tips om doktor: Ortopeden i Umeå, Lars-Gunnar Elmqvist
Han vet vad han håller på med....
Annars har du ochså idrottsmedicinska enheten i umeå, Prata med sjugymnast Jonas Lindberg, han är duktig....

Meniskskada
Har du prövat styrketräning? Det enda som funkar för mig.

Gå till gymmet, sätt fast ena foten i en låg cablecross och ställ in på en jäkligt låg vikt.
Sen gör du fyra övningar med vardera fot fastsatt:

- dra ut benet åt sidan
- dra benet framåt
- dra benet bakåt
- dra benet åt andra hållet

detta kanske blev lite svårt att förstå.. men du ska alltså stå på den ena foten, aningen böjd i knät, med den andra fastsatt i vajern och dra. sen vrida ett kvarts varv osv tills du gjort åt alla håll.

Det viktigaste med den här övningen är att du börjar lätt såklart och med många rep, men framförallt: HÅLL INTE I DIG. Det benet du har fastsatt i vajern är inte det som tränas, utan det är det som du står på. Du kommer känna att musklerna kring knät kommer få jobba som bara f-n pga de olika vridningarna. Om du håller i dig kommer du förstöra effekten.

Det kommer vara svårt med balansen i början :-) Men det är det som är själva poängen.

Sen kan du ju alltid passa på att köra lite vanliga benpress och vadpress och sånt medans du ändå är där för att bygga upp skidåkarmusklerna.

lycka till!

Tillbaka
Topp