Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Merinoull-underställ vilket?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xviggenx" data-source="post: 1198295" data-attributes="member: 97967"><p>Alright!</p><p></p><p>Njae, det stämmer förvisso att efter att all deras väv (både den rundstickade ullfrotten och den flatvävda lite-kvaliten) tvättas och torktumlas innan de olika delarna till respektive plagg de ska bli stansas ut. Men det är inte anledningen till att deras plagg tål 60 grader.</p><p></p><p>Från början tillverkade Woolpower nylonstrumpobyxor under namnet Vinetta. När produktionen styrdes om och Woolpower blev just Woolpower, fast då hette det Ullfrotté, så svarade företaget på en upphandling från svenska försvarsmakten. Dom behövde ett nytt underställ i ull till soldater/värnpliktiga/personal som skulle användas i fält. Ett av kraven i spec:en var att plagget behövde kunna tvättas i 60 grader (efter att ha haft samma plagg länge i fält bildas bakterier i plaggen som dör vid just 60 graders tvätt). Då uppfann man just deras ullfrotté-väv som är identisk den som dom väver i Östersund idag och vi köper/använder. Du skulle kunna komma in från fält och kasta allt i 60 grader, tvätta, kunna döda bakterierna och slänga på dig plaggen igen fort. </p><p>Woolpower gör inte bara fortfarande underställ/kläder till den svenska försvarsmakten fortfarande utan levererar även plagg till Norska militären, delar av den (om jag minns korrekt) Italienska försvarsmakten. Dom gör även flamsäkra ullunderställ åt brandförsvaret och icke-konduktiva ullunderställ för de som jobbar med/runt el/starkström. Det går utmärkt att köpa deras 2a eller 3e hands-produktion (äger själv flera 2a handsprylar och jag kan inte se eller märka någon skillnad mot 1a-handsgrejerna) på deras fabriksbutik i Östersund. Där kan du ofta hitta rundstickad ullväv i 200-400-600 grams kvalitet i 2-3 meter långa tuber som du själv kan snickra plagg av. Extra "liner" till en sovsäck är populärt och praktiskt. Även ark (70x100cm) av deras filtade restprodukter, som du kan köpa på Naturkompaniet i färdiga sittunerderlag för rimligt pris.</p><p></p><p>Ja, jag är något av en nörd. Ja jag har jobbat med, inte för, alla WP:s produkter ett par år. Jag äger massor av olika prylar från dom och allt är helt oslagbart bra. Har provat Icebreaker, Mons Royale, Smartwool och det mesta andra som finns att köpa från stora tillverkare men inget har hållit i närheten lika bra som WP. Har varit med om allt från vävar som spricker låååångt från en söm och sömmar som går upp/sönder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xviggenx, post: 1198295, member: 97967"] Alright! Njae, det stämmer förvisso att efter att all deras väv (både den rundstickade ullfrotten och den flatvävda lite-kvaliten) tvättas och torktumlas innan de olika delarna till respektive plagg de ska bli stansas ut. Men det är inte anledningen till att deras plagg tål 60 grader. Från början tillverkade Woolpower nylonstrumpobyxor under namnet Vinetta. När produktionen styrdes om och Woolpower blev just Woolpower, fast då hette det Ullfrotté, så svarade företaget på en upphandling från svenska försvarsmakten. Dom behövde ett nytt underställ i ull till soldater/värnpliktiga/personal som skulle användas i fält. Ett av kraven i spec:en var att plagget behövde kunna tvättas i 60 grader (efter att ha haft samma plagg länge i fält bildas bakterier i plaggen som dör vid just 60 graders tvätt). Då uppfann man just deras ullfrotté-väv som är identisk den som dom väver i Östersund idag och vi köper/använder. Du skulle kunna komma in från fält och kasta allt i 60 grader, tvätta, kunna döda bakterierna och slänga på dig plaggen igen fort. Woolpower gör inte bara fortfarande underställ/kläder till den svenska försvarsmakten fortfarande utan levererar även plagg till Norska militären, delar av den (om jag minns korrekt) Italienska försvarsmakten. Dom gör även flamsäkra ullunderställ åt brandförsvaret och icke-konduktiva ullunderställ för de som jobbar med/runt el/starkström. Det går utmärkt att köpa deras 2a eller 3e hands-produktion (äger själv flera 2a handsprylar och jag kan inte se eller märka någon skillnad mot 1a-handsgrejerna) på deras fabriksbutik i Östersund. Där kan du ofta hitta rundstickad ullväv i 200-400-600 grams kvalitet i 2-3 meter långa tuber som du själv kan snickra plagg av. Extra "liner" till en sovsäck är populärt och praktiskt. Även ark (70x100cm) av deras filtade restprodukter, som du kan köpa på Naturkompaniet i färdiga sittunerderlag för rimligt pris. Ja, jag är något av en nörd. Ja jag har jobbat med, inte för, alla WP:s produkter ett par år. Jag äger massor av olika prylar från dom och allt är helt oslagbart bra. Har provat Icebreaker, Mons Royale, Smartwool och det mesta andra som finns att köpa från stora tillverkare men inget har hållit i närheten lika bra som WP. Har varit med om allt från vävar som spricker låååångt från en söm och sömmar som går upp/sönder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Merinoull-underställ vilket?!
Tillbaka
Topp