Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Midja, radie mm
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="k-w" data-source="post: 100993" data-attributes="member: 29287"><p>HitMe: Jag borde ha tänkt lite längre där. Självklart är radien och svängningsradien helt olika saker, även om radien påverkar den senare. Är ju ganska spännande att det rent teoretiskt går att få en svängradie på kanske 10m med en skida som har 40m radie. Men då måste det kantas. Väldigt mycket. Och med tryck. Mycket tryck.</p><p></p><p>Förövrigt är det här om att skidorna blir bredare än ren myt. Sanningen är den motsatta - de blir smalare. Har sett bildbevis från början av 1900-talet. En slags skidor som användes vid vargjakt vintertid mm, mest i Ångermaland tror jag. De hade midja på säkert över 16 cm och ägaren bedyrade att de var det absolut bästa i djup pudersnö oh nedförsbacke, så Line Prophet med sina 13cm är rena portsmiskarlaggen i jämförelse.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="k-w, post: 100993, member: 29287"] HitMe: Jag borde ha tänkt lite längre där. Självklart är radien och svängningsradien helt olika saker, även om radien påverkar den senare. Är ju ganska spännande att det rent teoretiskt går att få en svängradie på kanske 10m med en skida som har 40m radie. Men då måste det kantas. Väldigt mycket. Och med tryck. Mycket tryck. Förövrigt är det här om att skidorna blir bredare än ren myt. Sanningen är den motsatta - de blir smalare. Har sett bildbevis från början av 1900-talet. En slags skidor som användes vid vargjakt vintertid mm, mest i Ångermaland tror jag. De hade midja på säkert över 16 cm och ägaren bedyrade att de var det absolut bästa i djup pudersnö oh nedförsbacke, så Line Prophet med sina 13cm är rena portsmiskarlaggen i jämförelse. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Midja, radie mm
Tillbaka
Topp