Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Midja, Radius, GS,SL,RC,SC... Red Ut Begreppen !
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heinz_p" data-source="post: 920354" data-attributes="member: 43586"><p>Kan svara på några av dina frågor av mer allmän karaktär. Jag är inte så bevandrad i pisträcerträsket nämligen. </p><p></p><p>2. Radius = Svängradie. Det är alltså radien på den cirkel runt vilken skidan svänger när den kantas fullt ut, när skidan följer omkretsen på cirkeln. Ju kortare radie = ju snabbare sväng. Slalom-pist-skidor tenderar att ligga mellan 12-16 meter, medan storslalomskidor ligger runt 25 meter och störtlopp 45 meter. Rätta mig om jag har fel. </p><p></p><p>3. En högst subjektiv bedömning. Jag skulle dock säga att all mountain uppnås vid 90 mm eller kanske tom 100 mm. Du tappar inte så mycket pistegenskap med en bredare skida som du tappar off-pistegenskap med en pistskida. Dagens "all mountain"-skidor med runt 100 mm i midja presterar riktigt bra i pist. </p><p></p><p>4. Med rocker kan du normalt sett gå upp lite i längd eftersom både den uppmätta och upplevda längden av skidan blir kortare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heinz_p, post: 920354, member: 43586"] Kan svara på några av dina frågor av mer allmän karaktär. Jag är inte så bevandrad i pisträcerträsket nämligen. 2. Radius = Svängradie. Det är alltså radien på den cirkel runt vilken skidan svänger när den kantas fullt ut, när skidan följer omkretsen på cirkeln. Ju kortare radie = ju snabbare sväng. Slalom-pist-skidor tenderar att ligga mellan 12-16 meter, medan storslalomskidor ligger runt 25 meter och störtlopp 45 meter. Rätta mig om jag har fel. 3. En högst subjektiv bedömning. Jag skulle dock säga att all mountain uppnås vid 90 mm eller kanske tom 100 mm. Du tappar inte så mycket pistegenskap med en bredare skida som du tappar off-pistegenskap med en pistskida. Dagens "all mountain"-skidor med runt 100 mm i midja presterar riktigt bra i pist. 4. Med rocker kan du normalt sett gå upp lite i längd eftersom både den uppmätta och upplevda längden av skidan blir kortare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Midja, Radius, GS,SL,RC,SC... Red Ut Begreppen !
Tillbaka
Topp