Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
min dotter alvarligt skadat från gålen som åker för fort
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1085995" data-attributes="member: 83225"><p>Du har både rätt och fel. Nej det är inte olagligt att åka skidor full, däremot är det olagligt att genom vårdslöshet skada andra... Alla brott kräver faktiskt inte uppsåt. Vissa kräver bara vårdslöshet. Så visst fasen skulle du kunna bli dömd för t.ex. vållande av kroppsskada för något sådant här <a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5llande_till_kroppsskada_eller_sjukdom" target="_blank">https://sv.wikipedia.org/wiki/Vållande_till_kroppsskada_eller_sjukdom</a> </p><p></p><p>Självklart måste man då kunna fastställa att man agerat vårdslöst och att det inte är en olyckshändelse. </p><p></p><p>Du får ursäkta om jag låter dryg nu men om man ska uttrycka sig om vad som är lagligt eller inte bör man nog ha lite mer kött på benen. </p><p></p><p>När det gäller hockey och att man kan skada sig och huruvida man straffas beror det på att "samtycke" är en ansvarsfrihetsgrund. Om jag blir tacklad och skadad när jag spelar hockey är det egentligen fortfarande ett brott att skada mig men den som orsakat skadan slipper ansvar pga att jag kan anses ha samtyckt till att ha blivit tacklad genom att jag spelar hockey. Det är också därför som det faktiskt är fullt möjligt med åtal även för händelser på hockeyrinken. </p><p></p><p>Jag har däremot väldigt svårt att se att jag samtyckt till att bli rammad i skidbacken av någon som är aspackad bara för att jag väljer att åka i backen själv. Däremot får jag leva med att det finns en risk att någon ramlar på mig av en olyckshändelse. Men det är ju samma sak som gäller om du gå på gatan också. Om jag halkar på en isfläck och råkar tappa min tunga kasse på din fot så är det en olycka. Och det lär svårligen kunna utdömas något ansvar för detta. Om jag däremot springer runt på stan packad och svingar min tunga kasse omkring mig och träffar dig i huvudet så har jag antagligen varit vårdslös och kan därför dömas till ansvar. Om däremot du och jag går och svingar våra kassar mot varandra och jag råkar få in en träff innan du får in en så kommer jag antagligen undan pga ansvarsfrihetsgrunden samtycke, eftersom jag kan hävda att du var med på vad vi gjorde.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1085995, member: 83225"] Du har både rätt och fel. Nej det är inte olagligt att åka skidor full, däremot är det olagligt att genom vårdslöshet skada andra... Alla brott kräver faktiskt inte uppsåt. Vissa kräver bara vårdslöshet. Så visst fasen skulle du kunna bli dömd för t.ex. vållande av kroppsskada för något sådant här [URL]https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5llande_till_kroppsskada_eller_sjukdom[/URL] Självklart måste man då kunna fastställa att man agerat vårdslöst och att det inte är en olyckshändelse. Du får ursäkta om jag låter dryg nu men om man ska uttrycka sig om vad som är lagligt eller inte bör man nog ha lite mer kött på benen. När det gäller hockey och att man kan skada sig och huruvida man straffas beror det på att "samtycke" är en ansvarsfrihetsgrund. Om jag blir tacklad och skadad när jag spelar hockey är det egentligen fortfarande ett brott att skada mig men den som orsakat skadan slipper ansvar pga att jag kan anses ha samtyckt till att ha blivit tacklad genom att jag spelar hockey. Det är också därför som det faktiskt är fullt möjligt med åtal även för händelser på hockeyrinken. Jag har däremot väldigt svårt att se att jag samtyckt till att bli rammad i skidbacken av någon som är aspackad bara för att jag väljer att åka i backen själv. Däremot får jag leva med att det finns en risk att någon ramlar på mig av en olyckshändelse. Men det är ju samma sak som gäller om du gå på gatan också. Om jag halkar på en isfläck och råkar tappa min tunga kasse på din fot så är det en olycka. Och det lär svårligen kunna utdömas något ansvar för detta. Om jag däremot springer runt på stan packad och svingar min tunga kasse omkring mig och träffar dig i huvudet så har jag antagligen varit vårdslös och kan därför dömas till ansvar. Om däremot du och jag går och svingar våra kassar mot varandra och jag råkar få in en träff innan du får in en så kommer jag antagligen undan pga ansvarsfrihetsgrunden samtycke, eftersom jag kan hävda att du var med på vad vi gjorde. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
min dotter alvarligt skadat från gålen som åker för fort
Tillbaka
Topp