Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Min marker är död
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 285067" data-attributes="member: 12152"><p>Carled hann före och har i stort sett rätt, 914 och 912 är inte helt lika. Det skiljer lite i fjäderhuset på bakdelen, vilket man också ser på vikten: 912 väger 990 gram och 914 1135gram. Det är mer än vad som kan motiveras med enbart en något kraftigare fjäder på 914. Prestandamässigt i form av vridstyvhet och hållbarhet är det dock ingen nämnvärd skillnad. Har aendrew haft en 914 som håller bättre än en 912:a tror jag, liksom Carled, snarare att det handlar om tur eller otur beroende på hur man ser det. Skillnaden är definitivt inte så stor att man kan säga att 912 är skit och 914 är "stabil och hållbar".</p><p></p><p>Den, enligt min erfarenhet, svaga punkten på 912 och 914 är infästningen på de bakre skruvarna på häldelen. Den konstruktionen är allt annat än lyckad och är mycket känslig för eventuell snedmontering på någon skruv bland annat. Andra skador än just där är ovanliga, men förekommer naturligtvis. Breddjusteringen på tådelen tex krånglar ofta, speciellt om den har använts fel.</p><p></p><p>Jag kan hålla med om att varken 810(också snarlik), 912 eller 914 är några rejäla bindningar i jämförelse med 914 Lab eller 916, men det är ju inte det vi diskuterar i det här fallet. I tävling med Marker och Tyrolias 10 och 12-bindningar tycker jag att Salomons modeller vinner utan konkurrens. Speciellt 810:an från Salomon är bättre än det mesta annat i det segmentet på marknaden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 285067, member: 12152"] Carled hann före och har i stort sett rätt, 914 och 912 är inte helt lika. Det skiljer lite i fjäderhuset på bakdelen, vilket man också ser på vikten: 912 väger 990 gram och 914 1135gram. Det är mer än vad som kan motiveras med enbart en något kraftigare fjäder på 914. Prestandamässigt i form av vridstyvhet och hållbarhet är det dock ingen nämnvärd skillnad. Har aendrew haft en 914 som håller bättre än en 912:a tror jag, liksom Carled, snarare att det handlar om tur eller otur beroende på hur man ser det. Skillnaden är definitivt inte så stor att man kan säga att 912 är skit och 914 är "stabil och hållbar". Den, enligt min erfarenhet, svaga punkten på 912 och 914 är infästningen på de bakre skruvarna på häldelen. Den konstruktionen är allt annat än lyckad och är mycket känslig för eventuell snedmontering på någon skruv bland annat. Andra skador än just där är ovanliga, men förekommer naturligtvis. Breddjusteringen på tådelen tex krånglar ofta, speciellt om den har använts fel. Jag kan hålla med om att varken 810(också snarlik), 912 eller 914 är några rejäla bindningar i jämförelse med 914 Lab eller 916, men det är ju inte det vi diskuterar i det här fallet. I tävling med Marker och Tyrolias 10 och 12-bindningar tycker jag att Salomons modeller vinner utan konkurrens. Speciellt 810:an från Salomon är bättre än det mesta annat i det segmentet på marknaden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Min marker är död
Tillbaka
Topp