Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mina första egna skidor! Frågor från en oerfaren
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RWD" data-source="post: 1196669" data-attributes="member: 29440"><p>Angående skidorna och vallning så finns det så klart olika åsikter om det.</p><p>Min är att att de ska vallas, men innan det så kan man om man är pedantiskt fixa lite med stålkanterna, ev hängning, men det brukar jag inte göra förrän jag har testat skidorna som de är.</p><p>Däremot så har många stålkanter från fabrik inte så bra finish, så jag brukar bryna med diamantbryne och keramiskt bryne för att få en jämnare egg (men det är överkurs)</p><p>Men tycker man det är kul så får man då bort ev råegg och stålkanten behåller skärpan något längre om du åker på isigt/hårdare underlag.</p><p>Sen brukar jag alltid valla skidorna innan jag börjar använda dem, men om du lämnar in dem för vallning så se till att det är riktig vallning och inte maskinvallning(då är det meningslöst)</p><p>Är man petig kör man med grundvalla/mättnigsvalla och därefter glidvalla (mest för att skydda belagen) hårdare valla (för kallare temperaturer häller längre men du får ev aningen sämre glid om det är varmt (0 grader eller varmare). Varmvalla slits bort snabbare men ger bättre glid i större temperaturområde. Vissa kommer hävda att det är onödigt. Eftersom jag gör det själv och tycker det är ganska roligt att vårda mina prylar så väljer jag att valla och bryna kanterna, men detta kräver så klart en del utrustning och kunskaper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RWD, post: 1196669, member: 29440"] Angående skidorna och vallning så finns det så klart olika åsikter om det. Min är att att de ska vallas, men innan det så kan man om man är pedantiskt fixa lite med stålkanterna, ev hängning, men det brukar jag inte göra förrän jag har testat skidorna som de är. Däremot så har många stålkanter från fabrik inte så bra finish, så jag brukar bryna med diamantbryne och keramiskt bryne för att få en jämnare egg (men det är överkurs) Men tycker man det är kul så får man då bort ev råegg och stålkanten behåller skärpan något längre om du åker på isigt/hårdare underlag. Sen brukar jag alltid valla skidorna innan jag börjar använda dem, men om du lämnar in dem för vallning så se till att det är riktig vallning och inte maskinvallning(då är det meningslöst) Är man petig kör man med grundvalla/mättnigsvalla och därefter glidvalla (mest för att skydda belagen) hårdare valla (för kallare temperaturer häller längre men du får ev aningen sämre glid om det är varmt (0 grader eller varmare). Varmvalla slits bort snabbare men ger bättre glid i större temperaturområde. Vissa kommer hävda att det är onödigt. Eftersom jag gör det själv och tycker det är ganska roligt att vårda mina prylar så väljer jag att valla och bryna kanterna, men detta kräver så klart en del utrustning och kunskaper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mina första egna skidor! Frågor från en oerfaren
Tillbaka
Topp