Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Mina skidor går för fort..?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kottla" data-source="post: 1055723" data-attributes="member: 141607"><p>Hej skidsvenne,</p><p>Såg inte att du tagit upp en gammalt tråd så mitt första svar var kanske mer till Kjus. Även om jag är något förvirrad hoppas jag det inte skapat för mycket förvirring för dig. </p><p></p><p>Angående din fundering på ett par slalomcarver på 165 med liten radie skulle jag säga att det är bra idé. Det är favoritskidan för mig. Jag har skrivit lite mer utförligt varför i den här tråden: <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96425&p=2#r1055601" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96425&p=2#r1055601</a></p><p></p><p>Gå på en slalomcarver avancerad nog att inte vika sig men inte så hård som en racecarver. Jag skulle själv vilja testa ett par Head WC Rebels i.SL men är annars väldigt nöjd med mina gamla Fischer. Observera att Head WC Rebels i.SL RD är en styvare brorsa, för styv för min smak. En mjukare skida är mer mångsidig och därför roligare allround-skida. Den fungerar även när underlaget är lösare och du kan få skarpa svängar även i lägre fart. Om du testar vet du om skillnaden är tillräcklig mot dina Titan.</p><p></p><p>Carving är mycket mentalt. Du vinklar och måste våga lita på att skidorna svänger åt dig. (Även Världscupåkare brottas med det - men på sin nivå.) Med en svängglad skida kan du lättare jobba med tekniken och klara av saker som svårare med rakare skidor.</p><p></p><p>Här är några tips som hjälpt mig:</p><p>- Tryck framåt är nämnt. Testa "framåt med baken" även om benen är böjda. Med tryck på framdelen av skidorna initierar du sväng lättare. Testa att köra med överdrivet tryck framåt och vinkla skidorna. Inte slutmålet men en nyckel på vägen. </p><p>- Motrotera höften, med andra ord, höft mot sväng. Det skapar tryck på framdelen av skidan och initierar också sväng. Kolla in den här länken: [MEDIA=youtube]MCHl5FBZfVI[/MEDIA] med flera tips.</p><p>- Den motsatta skolan är medrotation/boxad/"stacked", [MEDIA=youtube]DxONSTiIB88[/MEDIA] . Pröva det också.</p><p>- Stå inte för brett, då kan du inte luta och få tillräckligt vinkel på skidorna. Ihop med skidorna och hitta dynamisk balans. Skidorna går isär när du lutar men då mer i vertikalled längs med benen.</p><p>- "Fall framåt och vinkla" när det är brant. Är det brant behöver du inte samma fart eftersom gravitationen hjälper till. När du kommer förbi den mentala spärren är det mycket enklare än vad man kan tro, bara du får till vinklarna. </p><p>- Smidighet i höft hjälper till. Se Hirscher, Neureuther och Ligerty m fl. </p><p>- Testa hela tiden. Gör både "fel" och "rätt". Du verkar ha en bra inställning. </p><p>- Jobba med en nyckel i taget. En dag sätter kropp och knopp delarna åt dig och du bara vinklar när du ska svänga. </p><p></p><p>Ha kul!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kottla, post: 1055723, member: 141607"] Hej skidsvenne, Såg inte att du tagit upp en gammalt tråd så mitt första svar var kanske mer till Kjus. Även om jag är något förvirrad hoppas jag det inte skapat för mycket förvirring för dig. Angående din fundering på ett par slalomcarver på 165 med liten radie skulle jag säga att det är bra idé. Det är favoritskidan för mig. Jag har skrivit lite mer utförligt varför i den här tråden: [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96425&p=2#r1055601[/URL] Gå på en slalomcarver avancerad nog att inte vika sig men inte så hård som en racecarver. Jag skulle själv vilja testa ett par Head WC Rebels i.SL men är annars väldigt nöjd med mina gamla Fischer. Observera att Head WC Rebels i.SL RD är en styvare brorsa, för styv för min smak. En mjukare skida är mer mångsidig och därför roligare allround-skida. Den fungerar även när underlaget är lösare och du kan få skarpa svängar även i lägre fart. Om du testar vet du om skillnaden är tillräcklig mot dina Titan. Carving är mycket mentalt. Du vinklar och måste våga lita på att skidorna svänger åt dig. (Även Världscupåkare brottas med det - men på sin nivå.) Med en svängglad skida kan du lättare jobba med tekniken och klara av saker som svårare med rakare skidor. Här är några tips som hjälpt mig: - Tryck framåt är nämnt. Testa "framåt med baken" även om benen är böjda. Med tryck på framdelen av skidorna initierar du sväng lättare. Testa att köra med överdrivet tryck framåt och vinkla skidorna. Inte slutmålet men en nyckel på vägen. - Motrotera höften, med andra ord, höft mot sväng. Det skapar tryck på framdelen av skidan och initierar också sväng. Kolla in den här länken: [MEDIA=youtube]MCHl5FBZfVI[/MEDIA] med flera tips. - Den motsatta skolan är medrotation/boxad/"stacked", [MEDIA=youtube]DxONSTiIB88[/MEDIA] . Pröva det också. - Stå inte för brett, då kan du inte luta och få tillräckligt vinkel på skidorna. Ihop med skidorna och hitta dynamisk balans. Skidorna går isär när du lutar men då mer i vertikalled längs med benen. - "Fall framåt och vinkla" när det är brant. Är det brant behöver du inte samma fart eftersom gravitationen hjälper till. När du kommer förbi den mentala spärren är det mycket enklare än vad man kan tro, bara du får till vinklarna. - Smidighet i höft hjälper till. Se Hirscher, Neureuther och Ligerty m fl. - Testa hela tiden. Gör både "fel" och "rätt". Du verkar ha en bra inställning. - Jobba med en nyckel i taget. En dag sätter kropp och knopp delarna åt dig och du bara vinklar när du ska svänga. Ha kul! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Mina skidor går för fort..?
Tillbaka
Topp