Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Mina skidor går för fort..?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kottla" data-source="post: 1055768" data-attributes="member: 141607"><p>[USER=13863]@Mountain_Man[/USER]</p><p>Jag håller delvis med. Motvrid för att initiera sväng kan man testa i något flackare backar när kroppen är mer upprätt och vinklarna inte är så stora. Det är vridmomentet av motrotationen plus lite vinkel på skidorna som skapar tryck på framdelen av skidorna som gör att skidorna börjar svänga. För mig har det varit en nyckel på vägen att lita på att det är skidorna som svänger och inte jag som ska vrida runt dem. Något att leka med. Det var ett effektivt sätt för mig att lära mig att carvingsvänga men jag använder mig inte av det idag som en nyckel mer än när jag leker på flacka transportsträckor. Däremot tror jag det la en bra grund.</p><p></p><p>Är vinklarna större så kan motrotation rent logiskt inte skapa tryck på framdelen framdelen av skidorna på grund av själva vridmomentet. Då pratar vi motvrid av andra orsaker. En av dessa är att få mer vinkel på skidorna i förhållande till tyngdpunkten. Jag återkommer gärna och utvecklar det mer men tillsvidare hänvisar jag till denna artikel: <a href="http://skicanadamag.com/snow-school/whats-wrong-rotation" target="_blank">http://skicanadamag.com/snow-school/whats-wrong-rotation</a> .</p><p></p><p>Vill jag carva i brant pist så tänker jag mest på att "vinkla skidorna och falla framåt". Intressant är dock att om jag håller mig i smalare åkkorridor med tätare svängar så pekar överkroppen neråt backen hela tiden medans skidorna zick-zackar fram och tillbaka. Så "motvridet" finns där men inte just som en nyckel för att initiera sväng genom motvridmoment utan få ner höften och skapa så mycket vinkel på skidorna som möjligt så snabbt som möjligt (och hålla överkroppen i rätt position).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kottla, post: 1055768, member: 141607"] [USER=13863]@Mountain_Man[/USER] Jag håller delvis med. Motvrid för att initiera sväng kan man testa i något flackare backar när kroppen är mer upprätt och vinklarna inte är så stora. Det är vridmomentet av motrotationen plus lite vinkel på skidorna som skapar tryck på framdelen av skidorna som gör att skidorna börjar svänga. För mig har det varit en nyckel på vägen att lita på att det är skidorna som svänger och inte jag som ska vrida runt dem. Något att leka med. Det var ett effektivt sätt för mig att lära mig att carvingsvänga men jag använder mig inte av det idag som en nyckel mer än när jag leker på flacka transportsträckor. Däremot tror jag det la en bra grund. Är vinklarna större så kan motrotation rent logiskt inte skapa tryck på framdelen framdelen av skidorna på grund av själva vridmomentet. Då pratar vi motvrid av andra orsaker. En av dessa är att få mer vinkel på skidorna i förhållande till tyngdpunkten. Jag återkommer gärna och utvecklar det mer men tillsvidare hänvisar jag till denna artikel: [URL]http://skicanadamag.com/snow-school/whats-wrong-rotation[/URL] . Vill jag carva i brant pist så tänker jag mest på att "vinkla skidorna och falla framåt". Intressant är dock att om jag håller mig i smalare åkkorridor med tätare svängar så pekar överkroppen neråt backen hela tiden medans skidorna zick-zackar fram och tillbaka. Så "motvridet" finns där men inte just som en nyckel för att initiera sväng genom motvridmoment utan få ner höften och skapa så mycket vinkel på skidorna som möjligt så snabbt som möjligt (och hålla överkroppen i rätt position). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Mina skidor går för fort..?
Tillbaka
Topp