Mindre, glesbefolkat fjäll i Alperna som bjuder på skön åkning?

zuffi89

Ny medlem
Hej Freeride Community!

För att förstå min fråga:

För cirka två år sen spenderade jag en säsong i British Columbia - Kanada. Needless to say so var det helt fantastiskt. Vi spenderade mest tid i den lilla orten "Fernie", men även i kicking horse, kimberley, banff, osv.

Det som var mest fantastiskt med dessa orter var att de har en riklig snömängd, det var hyffsat bra liftsystem sett till storleken, det var billigt att bo och leva där, och FRAMFÖRALLT, under veckorna mötte du inga människor på berget. Kanske några inbitna fantaster som stängde sina butiker vid en 30-40cm dump, men förutom dessa och några säsongare så var dessa orter helgresemål för amerikansker och kanadensare. Dumpade det 40cm över natten till en onsdag var man alltså själv i backen och åkte puder hela dagen.

Min fråga:
Jag förstår att British Columbia såklart är avsevärt mer glesbefolkat än Europa. Men jag undrar om det någonstans i Europa finns mindre fjäll, som under vanliga veckor har väldigt få åkare, som bjuder på mycket snö och som är billigt att bo på. Då jag funderar på att dra iväg och säsonga igen skulle alla sådana här tips uppskattas!
Vet ni kanske områden med flera fjäll, där det är lätt att ta sig runt och köpa liftkort för de olika fjällen nämn gärna det också :)

Tack på förhand!

Jag tror på rakarm att Polen har skyddade områden där man får vara i fred om mans öker lite mer annorlunda och kanske inte riktigt lika långa resor som till alperna?

Glesbefolkat är nog lätt att hitta men BC´s snömängd är svåröveträffad i Europa. Kolla de orter som ligger på hög höjd. Valdisere har iofs rätt tunt med folk trots att det är en känd WC ort på hög höjd och bra med snö.

Kolla in västra och centrala Pyreneerna som sedan början av december haft ett antal dumpar som kommit in fran atlanten, Cauterets har ett snödjup pa mellan 330cm-430cm stirra er inte blinda pa antalet liftar,, vid bra snöfôrhallanden är orten svârslagen vad beträffar liftnära powpow, de enda som aker utanför pisterna är locals, dessutom säger statistiken att den mesta nederbörden i form av snö kommer i feb-mars, Jag har hittintills 18 skiddagar denna säsongen i Cauterets och i närliggande Luz Ardiden och La Mongie, och 12 av dessa dagar har varit perfekta puderdagar med sol, vad som kan dra ner betyget är att vid skogsakning sa blir det till att hajka till en busshallplats eller ringa taxi
http://www.cauterets.com/

http://www.n-py.com/fr/hiver/grand-...t=grand-tourmalet&utm_campaign=Hiver-stations

kan nämna ocksa att det gar att köpa "Le forfait Grand Ski by N'PY 4 stations vous ouvre les portes des domaines skiables du Grand Tourmalet (Barèges-La Mongie), Pic du Midi, Luz Ardiden et Cauterets." för 197 euros för 6dagar, och da ingar obegränsad acces till Pic du Midi som är en kabinbana, ett berg som lämnas ât naturen,, fantastisk akning

Tillbaka
Topp