Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
mitt snökanonsprojekt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jona_than" data-source="post: 358798" data-attributes="member: 47705"><p>Vi byggde denna i fjol, priset blev ca 35€, 320 kronor kanske, men vi lånade kompressorn så den behövde vi inte köpa.. </p><p></p><p>det jag kan säga om bygget var att den funkade bra när det var riktigt kallt, typ -15, den funkade dålit vid -5 och uppåt, bara våt slask hur man än ställde kranarna. det svåra är att ställa båda kranarna rätt, men öppna luftkranen allt, och sen vattenkranen försiktigt tills snön är bra. sen nästa problem, när kompressorn gått en stund sjunker trycket och snön blir våt, vilket betyder att man måste stänga vattenkranen lite igen. detta kan undvikas genom att man ställer både luftkranen och vattenkranen lite lägre redan från början.. eller hittar en extremt fläskig kompressor... </p><p></p><p>ändan varifrån snön skall spruta ut är ett "lock" med ett hål i mitten, köp flera lock och borra olika stora hål i dem, ju kallare väder desto större hål används, och desto snabbare kommer snön..</p><p></p><p>till slut kan vi konstatera tt det inte lönar sig värst mycket att bygga en. om det inte är riktigt kallt tar det länge att göra snö, och sliter på kompressorn eftersom den måste gå hela tiden ifall den är liten. men den var kul och enkel att bygga, och kul när man fick kranarna inställda rätt! men före du hunnit göra så mycket snö så att du kan åka, så har nog den riktiga snön kommit..:D </p><p></p><p>Hoppas nån har orkat läsa igenom detta nu, har nån annan erfarenheter av eget bygge, eller tips, så skriv här, jag vill också veta hur man kan förbättra våran egen kanon..:D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jona_than, post: 358798, member: 47705"] Vi byggde denna i fjol, priset blev ca 35€, 320 kronor kanske, men vi lånade kompressorn så den behövde vi inte köpa.. det jag kan säga om bygget var att den funkade bra när det var riktigt kallt, typ -15, den funkade dålit vid -5 och uppåt, bara våt slask hur man än ställde kranarna. det svåra är att ställa båda kranarna rätt, men öppna luftkranen allt, och sen vattenkranen försiktigt tills snön är bra. sen nästa problem, när kompressorn gått en stund sjunker trycket och snön blir våt, vilket betyder att man måste stänga vattenkranen lite igen. detta kan undvikas genom att man ställer både luftkranen och vattenkranen lite lägre redan från början.. eller hittar en extremt fläskig kompressor... ändan varifrån snön skall spruta ut är ett "lock" med ett hål i mitten, köp flera lock och borra olika stora hål i dem, ju kallare väder desto större hål används, och desto snabbare kommer snön.. till slut kan vi konstatera tt det inte lönar sig värst mycket att bygga en. om det inte är riktigt kallt tar det länge att göra snö, och sliter på kompressorn eftersom den måste gå hela tiden ifall den är liten. men den var kul och enkel att bygga, och kul när man fick kranarna inställda rätt! men före du hunnit göra så mycket snö så att du kan åka, så har nog den riktiga snön kommit..:D Hoppas nån har orkat läsa igenom detta nu, har nån annan erfarenheter av eget bygge, eller tips, så skriv här, jag vill också veta hur man kan förbättra våran egen kanon..:D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
mitt snökanonsprojekt
Tillbaka
Topp