Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
mittmontera offpist skida - idiotiskt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dekadent" data-source="post: 1018828" data-attributes="member: 132445"><p>Hmm, alperna kan ju leverera puder i bra mängder ibland(Valdi förra året, 3,5m under december..). Allt beror helt på hur långt du är villig att sträcka dig i extremerna. För de där stört bra dagarna som kommer ibland så vill man ha ordentligt fet skida, för att slippa kompensera dyktendenser och bara njuta. Överlag kanske jag körde riktigt värd snö kanske 10-15 dagar på förra säsongens 130-ish skiddagar, alltså snö där det passade riktigt bra med 120+mm midja. </p><p></p><p>Resterande dagar var en blandning av jobb i backen, slöåkning med kolleger/flickvän och park - men även offpist i mindre förhållanden(säg 20cm nysnö) där det kändes lite overkill att gå på 120+ i midja. Körde helst på Salomon Czar(2010) dessa dagar(111mm). Ska nämnas att jag hade tillgång till gratis skidor genom en skiduthyrningskompis, och inte är svinrik. </p><p></p><p>Snöa samtidigt inte i dig på att hugga just DEN skidan som är maximalt anpassad, nerfilad i mm och liknande. Du kör in skidan, inte tvärtom, och sålänge inte måtten/monteringen är helt åt helvete fel så kommer det vara skitkul. </p><p></p><p>I ditt fall skulle jag tänka att en 110-115-ish mm midja skulle funka rätt bra, då det är bra för allroundoffpist(läs även mindre nysnöförhållande, 10-30cm), samt går att kasta runt enklare än de lite större. Jag skulle säga att CRJ's kan komma att funka bra, dock mest för att de är jävligt snygga och känns rätt lagom i måtten. Kolla lite på flex och styvhet i skidan innan du väljer bara, och googla lite så blir det nog bra. </p><p></p><p>((Project Opinion (<a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/extrem/opinion.html" target="_blank">https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/extrem/opinion.html</a>) är något som en massa människor här brinner för, men som jag inte är insatt i alls. Kan vara värt att kolla in.))</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dekadent, post: 1018828, member: 132445"] Hmm, alperna kan ju leverera puder i bra mängder ibland(Valdi förra året, 3,5m under december..). Allt beror helt på hur långt du är villig att sträcka dig i extremerna. För de där stört bra dagarna som kommer ibland så vill man ha ordentligt fet skida, för att slippa kompensera dyktendenser och bara njuta. Överlag kanske jag körde riktigt värd snö kanske 10-15 dagar på förra säsongens 130-ish skiddagar, alltså snö där det passade riktigt bra med 120+mm midja. Resterande dagar var en blandning av jobb i backen, slöåkning med kolleger/flickvän och park - men även offpist i mindre förhållanden(säg 20cm nysnö) där det kändes lite overkill att gå på 120+ i midja. Körde helst på Salomon Czar(2010) dessa dagar(111mm). Ska nämnas att jag hade tillgång till gratis skidor genom en skiduthyrningskompis, och inte är svinrik. Snöa samtidigt inte i dig på att hugga just DEN skidan som är maximalt anpassad, nerfilad i mm och liknande. Du kör in skidan, inte tvärtom, och sålänge inte måtten/monteringen är helt åt helvete fel så kommer det vara skitkul. I ditt fall skulle jag tänka att en 110-115-ish mm midja skulle funka rätt bra, då det är bra för allroundoffpist(läs även mindre nysnöförhållande, 10-30cm), samt går att kasta runt enklare än de lite större. Jag skulle säga att CRJ's kan komma att funka bra, dock mest för att de är jävligt snygga och känns rätt lagom i måtten. Kolla lite på flex och styvhet i skidan innan du väljer bara, och googla lite så blir det nog bra. ((Project Opinion ([URL]https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/extrem/opinion.html[/URL]) är något som en massa människor här brinner för, men som jag inte är insatt i alls. Kan vara värt att kolla in.)) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
mittmontera offpist skida - idiotiskt?
Tillbaka
Topp