Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mjuka men vridstyva skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 396575" data-attributes="member: 29149"><p>Som rubriken lyder: existerar det mjuka men vridstyva skidor?</p><p> Jag är inte speciellt insatt i produktionsteknologi men gissar att man borde kunna lägga ett sandwichlager på tvärsen.</p><p> Jag har såklart sökt på forumet men endast fått några enstaka relevanta träffar. Bl a nämns att Nordica Supercharger Enforcer i kortare längder kan vara aktuell.</p><p></p><p>Specen i övrigt är att skidorna ska vara till en tjej 178/62. Hon kör 90% offpist och det är ingen överdrift, offpisten är ju dock knappast alltid bottenlöst puder tyvärr. Ingen superteknik men kan dra på i medelstora svängar i 45% och puder men har en ganska mjuk åkstil.</p><p> Kör nu på gamla B3 (94 i midjan), 168cm och de är för korta men uppskattas avseende flexet (observera dock att den skidan dock antagligen blir för styv om hon går upp i längd på samma modell). Mina lekskidor 179 PE upplevs som för styva.</p><p> Skidan skall kunna fungera hyfsat sista biten tillbaka till liften och i halvtaskigt före så så full rocker eller DPS Lotus-liknande skärning känns ej aktuellt. Inget långt under 95 i midjan, längd mellan 175-180-isch.</p><p></p><p>P4, Seth, Aura (tunga?), Gotama (plankiga?), Gun, Enforcerer? </p><p>Annat?</p><p>Hendryx törs jag inte köpa om hon inte kan testa dem först (och knappt ens då), detsamma gäller allt annat i motsvarande prisklass. Möjligheterna att testa skidor begränsas till Andermatt.</p><p></p><p></p><p>Följdaktligen i princip 2 frågor:</p><p>Vilka skidor är mjuka men vridstyva?</p><p>Vilka skidor rekommenderas till ovanstående åkare?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 396575, member: 29149"] Som rubriken lyder: existerar det mjuka men vridstyva skidor? Jag är inte speciellt insatt i produktionsteknologi men gissar att man borde kunna lägga ett sandwichlager på tvärsen. Jag har såklart sökt på forumet men endast fått några enstaka relevanta träffar. Bl a nämns att Nordica Supercharger Enforcer i kortare längder kan vara aktuell. Specen i övrigt är att skidorna ska vara till en tjej 178/62. Hon kör 90% offpist och det är ingen överdrift, offpisten är ju dock knappast alltid bottenlöst puder tyvärr. Ingen superteknik men kan dra på i medelstora svängar i 45% och puder men har en ganska mjuk åkstil. Kör nu på gamla B3 (94 i midjan), 168cm och de är för korta men uppskattas avseende flexet (observera dock att den skidan dock antagligen blir för styv om hon går upp i längd på samma modell). Mina lekskidor 179 PE upplevs som för styva. Skidan skall kunna fungera hyfsat sista biten tillbaka till liften och i halvtaskigt före så så full rocker eller DPS Lotus-liknande skärning känns ej aktuellt. Inget långt under 95 i midjan, längd mellan 175-180-isch. P4, Seth, Aura (tunga?), Gotama (plankiga?), Gun, Enforcerer? Annat? Hendryx törs jag inte köpa om hon inte kan testa dem först (och knappt ens då), detsamma gäller allt annat i motsvarande prisklass. Möjligheterna att testa skidor begränsas till Andermatt. Följdaktligen i princip 2 frågor: Vilka skidor är mjuka men vridstyva? Vilka skidor rekommenderas till ovanstående åkare? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Mjuka men vridstyva skidor?
Tillbaka
Topp