Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 937114" data-attributes="member: 12152"><p>Tyvärr blev det så i år. Det var riktigt frustrerande att behöva konstatera att det fanns så många intressanta skidor kvar att testa, men så gick inte liftarna pga för mycket vind eller haveri. Eller också var det en halvtimmes liftkö som i Tandådalen, som gjorde att tiden bara rann iväg. Vilka skidor var det? Voodoon? Det kanske är någon annan som kan fylla i lite menar jag. </p><p></p><p></p><p>Tackar för detta. En del i mitt intryck beror på min teknik. Jag trivs alltid på skidor som har pintail-shape pga min vana, eller ovana, beroende på hur man ser det, att åka med mycket plöstryck i framförallt kortsväng och i svänginitering i skär. Visst var den enormt stor och lite småseg som alla så långa skidor är, men huvudintrycket var ändå att den var lättåkt för att vara så pass rejäl. Det hade förmodligen blivit mer jobb om jag hade kört den i Gästrappet. Det är en skida som jag aldrig skulle kunna tänka mig att åka runt på, där är den för stor. Men det var ett par roliga åk och det är alltid en speciell känsla med så pass stora skidor. Annars har jag, precis som du säger, skruvat ner mina längdmått lite i takt med ökad ålder, minskat antal åkdagar och intåget av rocker. För mig gör faktiskt rocker det exakt motsatta mot vad McConkey en gång sade. Hans råd var att man ska gå upp en decimeter i längd, men jag har snarare gjort tvärtom. Rocker gör stora skidor mer lättåkta, ja, men framförallt har det gjort att jag kan åka på en 180cm:s skida med full behållning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 937114, member: 12152"] Tyvärr blev det så i år. Det var riktigt frustrerande att behöva konstatera att det fanns så många intressanta skidor kvar att testa, men så gick inte liftarna pga för mycket vind eller haveri. Eller också var det en halvtimmes liftkö som i Tandådalen, som gjorde att tiden bara rann iväg. Vilka skidor var det? Voodoon? Det kanske är någon annan som kan fylla i lite menar jag. Tackar för detta. En del i mitt intryck beror på min teknik. Jag trivs alltid på skidor som har pintail-shape pga min vana, eller ovana, beroende på hur man ser det, att åka med mycket plöstryck i framförallt kortsväng och i svänginitering i skär. Visst var den enormt stor och lite småseg som alla så långa skidor är, men huvudintrycket var ändå att den var lättåkt för att vara så pass rejäl. Det hade förmodligen blivit mer jobb om jag hade kört den i Gästrappet. Det är en skida som jag aldrig skulle kunna tänka mig att åka runt på, där är den för stor. Men det var ett par roliga åk och det är alltid en speciell känsla med så pass stora skidor. Annars har jag, precis som du säger, skruvat ner mina längdmått lite i takt med ökad ålder, minskat antal åkdagar och intåget av rocker. För mig gör faktiskt rocker det exakt motsatta mot vad McConkey en gång sade. Hans råd var att man ska gå upp en decimeter i längd, men jag har snarare gjort tvärtom. Rocker gör stora skidor mer lättåkta, ja, men framförallt har det gjort att jag kan åka på en 180cm:s skida med full behållning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp