Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 938498" data-attributes="member: 83225"><p>Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen. </p><p></p><p>Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert. </p><p></p><p>Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 938498, member: 83225"] Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen. Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert. Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp