Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 939928" data-attributes="member: 49358"><p>Har haft turen att få spendera några fler dagar på Down CD3:</p><p>Föret var otroligt varierat. Hård pist (ej is), gammalt puder med frusna spår, pulverschne, riktigt uppåkt snö och turistpuckel.</p><p>Det var inte en av mina favoriter i det första skidtestet då jag föll för CD2 som var mer lik Bibby Pro 190 (som jag verkligen älskar). Tog med CD3 till Funäsdalen och Ramis för skogsshred. Hade aldrig vart där förut så fick grym guidning av Anna (tack Anna! :D) och fick se det mesta som båda ställena hade att erbjuda.</p><p></p><p>Eftersom det var griffon demobindning monterade så lekte jag lite med monteringen och drog fram den 1cm då den är monterad -9cm från tc. -8 kändes för mig "pengar hund", som jibbkidsen hade sagt. Flexet är inte överjävligt styvt speciellt inte i tailen. Så det kändes bra att ha lite mer tail att stå på (jaja..1cm är inte så mkt på en så rak skida..mest psykologiskt antar jag). </p><p></p><p>Jag hade till en början lite problem med att hitta sweetspoten på skidan, och jag upplevde faktiskt att jag kanske jagade för mycket plöstryck. Skidorna vaknade till liv när jag ändrade stans och började åka lite mer "modernt". </p><p>När jag strävade efter mer plöstryck så upplevde jag att nosen kunde hooka lite ibland, men det försvann helt så fort jag reste överkroppen lite.</p><p>Skidan upplevdes som väldigt lättmanövrerad. Kunde med enkelhet ta mig runt i den relativt täta Funässkogen och leka mig fram i terrängen. Precis som på skidtestet så tar den här skidan fram fantasin och man ser lite fler möjligheter. Fann mig själv mer än en gång åkandes lite för fort i den uppkörda skogen, men skidan stod pall för allt.</p><p></p><p> Jag kände mig relativt säker på åkningen (trots att det bara var min 5e och 6e dag på skidor än så länge i år...och första 2 dagarna utanför pisten) och vågade öppna skidorna så fort som tillfälle gavs. Blev det för trångt eller ngt orekad hinder i vägen så tog man ner farten otroligt lätt oavsett vilken snötyp det dröjde sig om.</p><p></p><p>to be continued....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 939928, member: 49358"] Har haft turen att få spendera några fler dagar på Down CD3: Föret var otroligt varierat. Hård pist (ej is), gammalt puder med frusna spår, pulverschne, riktigt uppåkt snö och turistpuckel. Det var inte en av mina favoriter i det första skidtestet då jag föll för CD2 som var mer lik Bibby Pro 190 (som jag verkligen älskar). Tog med CD3 till Funäsdalen och Ramis för skogsshred. Hade aldrig vart där förut så fick grym guidning av Anna (tack Anna! :D) och fick se det mesta som båda ställena hade att erbjuda. Eftersom det var griffon demobindning monterade så lekte jag lite med monteringen och drog fram den 1cm då den är monterad -9cm från tc. -8 kändes för mig "pengar hund", som jibbkidsen hade sagt. Flexet är inte överjävligt styvt speciellt inte i tailen. Så det kändes bra att ha lite mer tail att stå på (jaja..1cm är inte så mkt på en så rak skida..mest psykologiskt antar jag). Jag hade till en början lite problem med att hitta sweetspoten på skidan, och jag upplevde faktiskt att jag kanske jagade för mycket plöstryck. Skidorna vaknade till liv när jag ändrade stans och började åka lite mer "modernt". När jag strävade efter mer plöstryck så upplevde jag att nosen kunde hooka lite ibland, men det försvann helt så fort jag reste överkroppen lite. Skidan upplevdes som väldigt lättmanövrerad. Kunde med enkelhet ta mig runt i den relativt täta Funässkogen och leka mig fram i terrängen. Precis som på skidtestet så tar den här skidan fram fantasin och man ser lite fler möjligheter. Fann mig själv mer än en gång åkandes lite för fort i den uppkörda skogen, men skidan stod pall för allt. Jag kände mig relativt säker på åkningen (trots att det bara var min 5e och 6e dag på skidor än så länge i år...och första 2 dagarna utanför pisten) och vågade öppna skidorna så fort som tillfälle gavs. Blev det för trångt eller ngt orekad hinder i vägen så tog man ner farten otroligt lätt oavsett vilken snötyp det dröjde sig om. to be continued.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp