Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 944451" data-attributes="member: 49358"><p>1dags recension av <strong>4frnt YLE 187 12/13</strong>. Mätt från tip-tail (längs med belaget) så är den kortare än 187.....definitivt.</p><p></p><p>Plats: Bansko, Bulgarien</p><p>Om mig: Van offpiståkare utan ngn bakgrund inom racing, puckel eller jibb.</p><p>Fd. säsongare som numera studerar i Trondheim och försöker klämma ur så många dagar som möjligt.</p><p>Dagar hittills i år: 15 (illa)</p><p>Vikt: 80kg</p><p>längd: 187cm</p><p>bindning: Ngn amplid-brandad tyrolia 12a monterat för 306mm på rekommenderad monteringspunkt.</p><p>Pjäxa: Full-Tilt First Chair med en flex 8a tunga.</p><p></p><p></p><p>4frnt YLE 187 var en skida som jag länge funderade på att köpa. Det som lockade mig var vikten, rockern och flexet.</p><p>Den handflexas medelstyv genom hela skidan med ngt styvare nos än tail. Monteringspunkt är så modern som den kan bli</p><p>vilket gör att den känns otroligt lekfull och lätt att snurra. Skidan i måtten är symmetrisk (140-119-140) men inte i rockern eller flexet.</p><p>En tanke var ett tag att montera skidan bakvänt för att få en styvare tail än nos, men insåg fort att rockern skulle bli fel</p><p>och skidan skulle inte prestera maximalt.</p><p></p><p></p><p>Skidan är Wiley Millers första pro model. Hans åkstil återspeglar i skidan, lekfull med flyt och fart. Skidan känns betydligt mjukare i nosen när skidan</p><p>sitter på foten och man ska buttra, ngt som handflexen egentligen säger tvärtom. Tom jag som aldrig har buttrat i puder förr blev sugen på ett försök...gick nästan :P</p><p></p><p>Första känslan var, shit vilken kort skida! Tittar man bakom sig så lägger man dessutom märke till den långa tailen.</p><p>Shapen är fin med väldigt lite (om någon) early taper alls. Det ser helt enkelt ut som en förstorad parkskida. Och det är just tanken.</p><p>Det är ett fint bygge med fin finnish. Lite minus för den cap-aktiga konstruktionen i tip och tail.</p><p>Men jag antar att det är för att man ska spara vikt. ?</p><p></p><p>Skidan sitter fint i pist (jo, jag vet att detta är tot. orelevenat för vissa..men ändå) så länge den inte är för hård</p><p>och svänger bättre än vad radien anger. Jag tänker att det är pga/tack vare monteringen och flexet. Väldigt livlig och</p><p>initierar sväng fort som bara den! Den har dock tendens att släppa i tailen i stället för att skjuta ut mig ur svängen.</p><p>Släppet är dock förutsägbart så det är inget som drar ner på betyget.</p><p></p><p>Banskos skogar bjöd på olika typer av 3D snö: Blower, vindtransporterat, crusty och kartong.</p><p></p><p>I vindpack så märks tailen av en hel del. Den vill inte helt släppa så lätt och det gäller verkligen att</p><p>ligga på skidan ordentligt för att den ska lyda. Får egentligen inte så mkt "whoops" känsla av att skidan ev skulle skära iväg. </p><p>Detta är något jag förvånas av med tanke på rockern i tippen.</p><p></p><p>Det är en lätt skida, och det märks väl. Den är otroligt lätt att dra runt i skogen så länge det är lätt snö.</p><p>Blir farten lägre och snön tyngre så dominerar tailen en aning för mkt för min smak och den blir nästan lika tungslashad som mina Head Monster103 193cm.</p><p>I håradre snö så beter den sig ungefär som man tror när man först ser den. För kort och för lite "kött" i skidan för att den ska kännas lugn. </p><p>Detta skyller jag helt på den låga vikten (dvs dåligt dämpande material), men å andra sidan så hade skidan vart ologisk om den hade vart tung. </p><p></p><p></p><p>Trots skidans längd, montering och shape så flyter den helt löjligt bra. Var först orolig att tailen inte skulle sjunka ner nog och att nosen skulle ha dyktendenser</p><p>då den kändes för kort. Det visar sig att men inte alls behöver vara orolig för tip-dive, utan det är bara att köra på som om man vore på en mer directional skida </p><p>vilket jag verkligen gillade. Hade ändå gärna sett en ngt längre YLE, kanske en 195a?</p><p>Även switchkörandet var ngt som jag vågade mig på trots att det var i skog. Är inte direkt ngn Pollard, men det gick under omständigheterna...bättre än förväntat.</p><p>Med det sagt så är väl inte jag i målgruppen för 4frnt YLE 187. Hade jag kört lite mer park och sökt efter en görvadsomhelstskida så hade jag verkligen hittat hem.</p><p>Tror även att det hade hjälpt om jag var ngt kg lättare och ngn cm kortare.</p><p>Du behöver absolut inte vara pro för att åka den. Den är lättkörd och relativt förlåtande, ngt som jag iofs tycker är synonymt med lekfulla BC-lagg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 944451, member: 49358"] 1dags recension av [b]4frnt YLE 187 12/13[/b]. Mätt från tip-tail (längs med belaget) så är den kortare än 187.....definitivt. Plats: Bansko, Bulgarien Om mig: Van offpiståkare utan ngn bakgrund inom racing, puckel eller jibb. Fd. säsongare som numera studerar i Trondheim och försöker klämma ur så många dagar som möjligt. Dagar hittills i år: 15 (illa) Vikt: 80kg längd: 187cm bindning: Ngn amplid-brandad tyrolia 12a monterat för 306mm på rekommenderad monteringspunkt. Pjäxa: Full-Tilt First Chair med en flex 8a tunga. 4frnt YLE 187 var en skida som jag länge funderade på att köpa. Det som lockade mig var vikten, rockern och flexet. Den handflexas medelstyv genom hela skidan med ngt styvare nos än tail. Monteringspunkt är så modern som den kan bli vilket gör att den känns otroligt lekfull och lätt att snurra. Skidan i måtten är symmetrisk (140-119-140) men inte i rockern eller flexet. En tanke var ett tag att montera skidan bakvänt för att få en styvare tail än nos, men insåg fort att rockern skulle bli fel och skidan skulle inte prestera maximalt. Skidan är Wiley Millers första pro model. Hans åkstil återspeglar i skidan, lekfull med flyt och fart. Skidan känns betydligt mjukare i nosen när skidan sitter på foten och man ska buttra, ngt som handflexen egentligen säger tvärtom. Tom jag som aldrig har buttrat i puder förr blev sugen på ett försök...gick nästan :P Första känslan var, shit vilken kort skida! Tittar man bakom sig så lägger man dessutom märke till den långa tailen. Shapen är fin med väldigt lite (om någon) early taper alls. Det ser helt enkelt ut som en förstorad parkskida. Och det är just tanken. Det är ett fint bygge med fin finnish. Lite minus för den cap-aktiga konstruktionen i tip och tail. Men jag antar att det är för att man ska spara vikt. ? Skidan sitter fint i pist (jo, jag vet att detta är tot. orelevenat för vissa..men ändå) så länge den inte är för hård och svänger bättre än vad radien anger. Jag tänker att det är pga/tack vare monteringen och flexet. Väldigt livlig och initierar sväng fort som bara den! Den har dock tendens att släppa i tailen i stället för att skjuta ut mig ur svängen. Släppet är dock förutsägbart så det är inget som drar ner på betyget. Banskos skogar bjöd på olika typer av 3D snö: Blower, vindtransporterat, crusty och kartong. I vindpack så märks tailen av en hel del. Den vill inte helt släppa så lätt och det gäller verkligen att ligga på skidan ordentligt för att den ska lyda. Får egentligen inte så mkt "whoops" känsla av att skidan ev skulle skära iväg. Detta är något jag förvånas av med tanke på rockern i tippen. Det är en lätt skida, och det märks väl. Den är otroligt lätt att dra runt i skogen så länge det är lätt snö. Blir farten lägre och snön tyngre så dominerar tailen en aning för mkt för min smak och den blir nästan lika tungslashad som mina Head Monster103 193cm. I håradre snö så beter den sig ungefär som man tror när man först ser den. För kort och för lite "kött" i skidan för att den ska kännas lugn. Detta skyller jag helt på den låga vikten (dvs dåligt dämpande material), men å andra sidan så hade skidan vart ologisk om den hade vart tung. Trots skidans längd, montering och shape så flyter den helt löjligt bra. Var först orolig att tailen inte skulle sjunka ner nog och att nosen skulle ha dyktendenser då den kändes för kort. Det visar sig att men inte alls behöver vara orolig för tip-dive, utan det är bara att köra på som om man vore på en mer directional skida vilket jag verkligen gillade. Hade ändå gärna sett en ngt längre YLE, kanske en 195a? Även switchkörandet var ngt som jag vågade mig på trots att det var i skog. Är inte direkt ngn Pollard, men det gick under omständigheterna...bättre än förväntat. Med det sagt så är väl inte jag i målgruppen för 4frnt YLE 187. Hade jag kört lite mer park och sökt efter en görvadsomhelstskida så hade jag verkligen hittat hem. Tror även att det hade hjälpt om jag var ngt kg lättare och ngn cm kortare. Du behöver absolut inte vara pro för att åka den. Den är lättkörd och relativt förlåtande, ngt som jag iofs tycker är synonymt med lekfulla BC-lagg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp