Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 944474" data-attributes="member: 49358"><p>För att bygga vidare på <strong>Down CD1</strong> recensionen så har jag testat dem under 4 dagar i Bansko i dess rätta element....powpow!</p><p>Flyt, flyt och mer flyt. Den flyter verkligen helt löjligt bra. I receptet finner man längd, bredd och en underbart vacker rocker. Man åker skidor på ett helt annat sätt och McConkeysvänger sig ner mellan träd och åker finner fort fart i öppna fält. Bara att låta skidorna löpa och när farten blir för stor så skrubbar man fort ner farten till komfort-zonen. Flexet är genomgående över medelstyv med ngt mjukare nos än tail. Rockern är directional vilket gör att nos rocker är betydligt längre än tailrockern. Det här kan vara andra flex än vad MnO har testat i Åre då mina är produktions ex. och dem han testade var protos som var ngt mjukare (eller?? SiSt..?).</p><p></p><p>Fördelen med dessa monster är (förutom bredden) vikten. Dem väger in på strax under 2200g per skida, vilket är otroligt lätt för en skida i den här kategorin. Så tillsammans med ett par dukes så får man ett puderdon som man kan gå lättare turer med för att jaga det vita guldet. Eller varför inte montera fram dem en bit och ha som BC-jibb lagg?</p><p></p><p>Balansen tycker jag känns igen i mina CD3 och är väldigt behagliga överallt. Med lite bättre snurrteknik än vad jag har så är det inget problem att snurra dessa.</p><p>Trots den låga vikten så lider de inte av ngt som helst av en för crisp snökontakt. Jag skulle kalla den för snärtig men diffus.... inte gummidämpad men heller inte toppturspapp ngt där i mellan. Detta kan bero på att QK monteringen inte blev 100% tight och duken är inte heller känd för att vara den tightaste av bindningar...</p><p></p><p>Jag valde att montera dem först med Quiver killers för ett par dukes. Isättningen av QK tog så pass lång tid att jag bara hann med ett set. Så det blev dukes på -6cm från mitten ( har jag för mig..ska dubbelkolla) och sedan var det tanken att sätta STH16 på -3,5 eller 4 beroende på var hålen fick plats. -6cm med dukes känns väldigt bra. Balanserat i luften men har fortfarande stabilitet för att dundra fram i uppkörd snö i slutet av dagen. Dem har ett ton med pop och jag kommer ofta på mig själv olla hööga ollies i pudret. Skidorna svänger dessutom på en dajm så det finns väl inte så mkt att klaga på?</p><p></p><p>Jo....man ska alltid vara lite kritisk...det måste man. Jag har aldrig vart på en så här stor skida, och det märks. Skidans bredd gör att den planar så sjukt fort i snön så att skogsåkning blir i ett högre tempo än vad jag är van vid (egentligen inget negativt men). Jag känner även ibland att det blir tungt att åka tight åkning då man måste skjuva undan så otroligt mkt mer snö än vad jag är van vid. Första gången jag snackade med Simen så sa han att CD1 skulle vara en "brei og leken pudderski", och det är det. Han menade även att flexet skulle vara så pass mjukt att butters skulle vara barnsligt enkelt (rätta mig om jag har fel nu), men det finner jag det inte. Skidans längd och styvhet och min teknik (som kanske inte är den bästa) sliter med att få upp skidan ordentligt på nosen. </p><p>Å andra sidan så känns dessa skidor som en större CD3 och jag hittar fort sweetspot på dem (stoooor sweetspot).</p><p></p><p>Jag hoppas på att få ett gäng fler puderdagar på dessa sjuka lagg. Som jag sa i en tidigare tråd...det var "love at first slash"</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 944474, member: 49358"] För att bygga vidare på [b]Down CD1[/b] recensionen så har jag testat dem under 4 dagar i Bansko i dess rätta element....powpow! Flyt, flyt och mer flyt. Den flyter verkligen helt löjligt bra. I receptet finner man längd, bredd och en underbart vacker rocker. Man åker skidor på ett helt annat sätt och McConkeysvänger sig ner mellan träd och åker finner fort fart i öppna fält. Bara att låta skidorna löpa och när farten blir för stor så skrubbar man fort ner farten till komfort-zonen. Flexet är genomgående över medelstyv med ngt mjukare nos än tail. Rockern är directional vilket gör att nos rocker är betydligt längre än tailrockern. Det här kan vara andra flex än vad MnO har testat i Åre då mina är produktions ex. och dem han testade var protos som var ngt mjukare (eller?? SiSt..?). Fördelen med dessa monster är (förutom bredden) vikten. Dem väger in på strax under 2200g per skida, vilket är otroligt lätt för en skida i den här kategorin. Så tillsammans med ett par dukes så får man ett puderdon som man kan gå lättare turer med för att jaga det vita guldet. Eller varför inte montera fram dem en bit och ha som BC-jibb lagg? Balansen tycker jag känns igen i mina CD3 och är väldigt behagliga överallt. Med lite bättre snurrteknik än vad jag har så är det inget problem att snurra dessa. Trots den låga vikten så lider de inte av ngt som helst av en för crisp snökontakt. Jag skulle kalla den för snärtig men diffus.... inte gummidämpad men heller inte toppturspapp ngt där i mellan. Detta kan bero på att QK monteringen inte blev 100% tight och duken är inte heller känd för att vara den tightaste av bindningar... Jag valde att montera dem först med Quiver killers för ett par dukes. Isättningen av QK tog så pass lång tid att jag bara hann med ett set. Så det blev dukes på -6cm från mitten ( har jag för mig..ska dubbelkolla) och sedan var det tanken att sätta STH16 på -3,5 eller 4 beroende på var hålen fick plats. -6cm med dukes känns väldigt bra. Balanserat i luften men har fortfarande stabilitet för att dundra fram i uppkörd snö i slutet av dagen. Dem har ett ton med pop och jag kommer ofta på mig själv olla hööga ollies i pudret. Skidorna svänger dessutom på en dajm så det finns väl inte så mkt att klaga på? Jo....man ska alltid vara lite kritisk...det måste man. Jag har aldrig vart på en så här stor skida, och det märks. Skidans bredd gör att den planar så sjukt fort i snön så att skogsåkning blir i ett högre tempo än vad jag är van vid (egentligen inget negativt men). Jag känner även ibland att det blir tungt att åka tight åkning då man måste skjuva undan så otroligt mkt mer snö än vad jag är van vid. Första gången jag snackade med Simen så sa han att CD1 skulle vara en "brei og leken pudderski", och det är det. Han menade även att flexet skulle vara så pass mjukt att butters skulle vara barnsligt enkelt (rätta mig om jag har fel nu), men det finner jag det inte. Skidans längd och styvhet och min teknik (som kanske inte är den bästa) sliter med att få upp skidan ordentligt på nosen. Å andra sidan så känns dessa skidor som en större CD3 och jag hittar fort sweetspot på dem (stoooor sweetspot). Jag hoppas på att få ett gäng fler puderdagar på dessa sjuka lagg. Som jag sa i en tidigare tråd...det var "love at first slash" [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp