Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 944480" data-attributes="member: 49358"><p>Fortsättning på <strong>Down CD3</strong> recensionen. </p><p></p><p>efter 2 dagar till i varierat före med CD3 så må jag säga att jag har hittat hem på skidan. Jag monterade dem på samma ställe som griffon demobindningen stod på....ca -5. Den här gången blev det lite stabilare bindningar i form av ett par FKS 185...guld och svart.</p><p></p><p>Jag har än så länge svårt att hitta ngt negativt med skidorna. Bristen i dämpande egenskaper vägs upp av riktningsstabilitet. Dämpningen är väldigt lik Bibby 190...och det är nog därför jag faller pladask för CD3. Lätt men ordentlig träkärna kryddat med lite kolfiber....mumma.</p><p>Flexet är ganska mjukt för att vara en skida i den här klassen (directional powcharger with inslag av funshape) men jag märker inget fladder när det går undan (även om jag antar att nosen fladdrar då den har en rätt lång rocker). Ska jag jämföra dem med några andra skidor så är det Nordica Blower 193 (när det var en twin) eller ngt styvare än EHP 186. Märker inte så mkt att någon del av skidan är styvare än någon annan och skidan upplevs väldigt förutsägbar. Eller en Bibby 190 med styvare nos...det är nog den bästa beskrivningen.</p><p>Skidan är 190cm lång mätt längs med belaget, men mäter man rakt från tip till tail så är den närmare 184-185. </p><p></p><p>I uppkörd greppig kartong så glänser dem. Superenkla att vrida runt men greppar när man känner för det. Dubbla två knölar och ta ner farten på nästa utan problem. Samma rutin i uppkört puder. EHP193 09/10 som tidigare var mina vapen åff shåjs känns mer tungjobbade utan att få så mkt mer när det kommer till stabilitet.</p><p></p><p>I puder så finner iaf jag sweetspoten otroligt lätt. Jag känner igen det flytet från Bibby 190 och skidan planar väldigt fort trots sina föga 114mm under foten. När skidan har planat så kan du enkelt slarva eller gräva svängarna. </p><p>Det bjöds verkligen på all typ av snö i Bansko och jag kände mig aldrig osäker på skidan. Sällan tungjobbat, aldrig klen.</p><p>De klippor jag har hunnit hucka än i år är varken stora (största på 4m) eller många, men allt har vart stomp utan problem. </p><p></p><p>Jag hade gärna testat samma skida fast med ett lager eller 2 med titt-anal för att se vad som skulle hända med skidan..? Behövs det alls? Hade det blivit den bästa allroundchargern ever?</p><p></p><p><strong>Rättelse på monteringen.. -7cm</strong></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 944480, member: 49358"] Fortsättning på [b]Down CD3[/b] recensionen. efter 2 dagar till i varierat före med CD3 så må jag säga att jag har hittat hem på skidan. Jag monterade dem på samma ställe som griffon demobindningen stod på....ca -5. Den här gången blev det lite stabilare bindningar i form av ett par FKS 185...guld och svart. Jag har än så länge svårt att hitta ngt negativt med skidorna. Bristen i dämpande egenskaper vägs upp av riktningsstabilitet. Dämpningen är väldigt lik Bibby 190...och det är nog därför jag faller pladask för CD3. Lätt men ordentlig träkärna kryddat med lite kolfiber....mumma. Flexet är ganska mjukt för att vara en skida i den här klassen (directional powcharger with inslag av funshape) men jag märker inget fladder när det går undan (även om jag antar att nosen fladdrar då den har en rätt lång rocker). Ska jag jämföra dem med några andra skidor så är det Nordica Blower 193 (när det var en twin) eller ngt styvare än EHP 186. Märker inte så mkt att någon del av skidan är styvare än någon annan och skidan upplevs väldigt förutsägbar. Eller en Bibby 190 med styvare nos...det är nog den bästa beskrivningen. Skidan är 190cm lång mätt längs med belaget, men mäter man rakt från tip till tail så är den närmare 184-185. I uppkörd greppig kartong så glänser dem. Superenkla att vrida runt men greppar när man känner för det. Dubbla två knölar och ta ner farten på nästa utan problem. Samma rutin i uppkört puder. EHP193 09/10 som tidigare var mina vapen åff shåjs känns mer tungjobbade utan att få så mkt mer när det kommer till stabilitet. I puder så finner iaf jag sweetspoten otroligt lätt. Jag känner igen det flytet från Bibby 190 och skidan planar väldigt fort trots sina föga 114mm under foten. När skidan har planat så kan du enkelt slarva eller gräva svängarna. Det bjöds verkligen på all typ av snö i Bansko och jag kände mig aldrig osäker på skidan. Sällan tungjobbat, aldrig klen. De klippor jag har hunnit hucka än i år är varken stora (största på 4m) eller många, men allt har vart stomp utan problem. Jag hade gärna testat samma skida fast med ett lager eller 2 med titt-anal för att se vad som skulle hända med skidan..? Behövs det alls? Hade det blivit den bästa allroundchargern ever? [b]Rättelse på monteringen.. -7cm[/b] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
MnO & Co:s Skidtest 2012
Tillbaka
Topp