Möjlighet till topptur - att välja skidor

Hej
En av dessa otaliga trådar om att få hjälp att välja skidor:)
Jag är ute efter lite ny utrustning och tänkte se om jag hittar något lämpligt (till ett bra pris) under denna vecka.

Det jag är ute efter är ett par skidor som jag kan tura med (har inte turat på egen hand förut), åka lite op och samtidigt ha i pisten när jag åker med familjen. Vi har en husvagn säsongsuppställd i fjätervålen så mina turer är tänkt att vara ganska korta/liftnära, så jag är inte ute efter att jaga gram eller den mest optimala topptursutrustningen.
Jag förstår att ovanstående är en kompromiss, men det kan jag leva med. Jag söker en skida som är lite lekfull, som går fint att carva lite med och är relativt kvick men samtidigt inte för nervös (om nu denna kombo finns förutom mina soul). Skidorna tänkte jag komplettera med ett par salomon shift-bindingar och passande stighudar, för att sedan hitta en passande pjäxa här hemma.

Idag har jag ett par Soul 7 (13/14) 180 cm med salomon WTR bindning. Måste säga att jag älskar dessa skidor, men de börjar få några år på nacken. Enda nackdelen som jag upplevt med dessa är att de blir lite oroliga i hög fart eller i stökigt/hårt underlag, isgreppet är inte det bästa (men det är nog svårt att förvänta sig).

Som skidåkare skulle jag säga att jag är relativt (alltså jämfört med Svensson:)) duktig. Åkt med UCPA flertalet gånger och då åkt Offpistgrupper (Argentiere, Grand traces i Serre) och har absolut inte varit något sänke. Åker relativt "kraftfullt" i pisten men betydligt mjukare i Offpisten.

Längd 175 cm
Vikt 90 (tvärrr:))

När jag läst lite har följande börjat kännas lite aktuellt.
Soul 7 HD 188
Elan Ripstick
Line Sick Day
Line SFB
Blizzard Rustler 10
Atomic Bentchetler

Ni som är kunniga, kom gärna med lite input så jag kan klicka hem ett par skidor hos tysken.

Mattias

Tottek

Aktiv medlem
Sfb kan du nog byta ut mot Line Vision istället.

Sick day, vision eller bent chetler 100, där har du 3 bra skidor, alla är lekfulla, sick day 104 och bent chetler 100 är två ganska så lika skidor, väger runt 1900gr, carvar på bra.
Vision är betydligt lättare och i 98 bredd så väger den ca 1500gr, otroligt lekfull och carvar superbra, men blir det för hårt och stökigt så känns det att den är lättare än dom andra två men utan att bli orolig.

Rustler 10 är en grym skida men den väger desto mer, jag hade kikat på dom 3 nämna skidorna för att ha som en mer tur setup,
Jag själv skulle välja vision, den finns ju även i en 108 om man vill ha en bredare skida, det för mig är den perfekta balansen mellan lekfull, stabil och låg vikt och tror att nästan alla skulle ha en grym dag på dom, 98 eller 108 :)

Sfb kan du nog byta ut mot Line Vision istället.

Sick day, vision eller bent chetler 100, där har du 3 bra skidor, alla är lekfulla, sick day 104 och bent chetler 100 är två ganska så lika skidor, väger runt 1900gr, carvar på bra.
Vision är betydligt lättare och i 98 bredd så väger den ca 1500gr, otroligt lekfull och carvar superbra, men blir det för hårt och stökigt så känns det att den är lättare än dom andra två men utan att bli orolig.

Rustler 10 är en grym skida men den väger desto mer, jag hade kikat på dom 3 nämna skidorna för att ha som en mer tur setup,
Jag själv skulle välja vision, den finns ju även i en 108 om man vill ha en bredare skida, det för mig är den perfekta balansen mellan lekfull, stabil och låg vikt och tror att nästan alla skulle ha en grym dag på dom, 98 eller 108 :)
Tack för input och bra tips. Du tror inte risken är att jag är för tung för Vison?

Tottek

Aktiv medlem
Intressant, då kommer jag osökt in på längden. Jag tänker mig en skida som är mellan 180-185, låter det vettigt?
Ja absolut, 186 låter som en vettig längd o köra för dig, speciellt om du kör på en skida som är 95-100 I midjan. 179 skulle du kunna köra om du väljer o köpa en bredare, 108an tex. För att det inte ska bli alldeles för mkt skida o gå med men flytet o så får du ju från bredden ändå :)

VickeLang

Aktiv medlem
Skulle även kika på Black crows Anima eller Atris. 2 helt underbara skidor. Bent chetler tycker jag i alla fall att du ska undvika om du tycker dina Soul 7 är oroliga i fart och uppkört.

Tottek

Aktiv medlem
Skulle även kika på Black crows Anima eller Atris. 2 helt underbara skidor. Bent chetler tycker jag i alla fall att du ska undvika om du tycker dina Soul 7 är oroliga i fart och uppkört.
Va va va? Soul 7 är ju en jätte orolig skida, bent chetler 100 är ju en lugn o trygg skida ändå, absolut ingen mantra men titta på matrial valet i den så förstår man också varför

VickeLang

Aktiv medlem
Va va va? Soul 7 är ju en jätte orolig skida, bent chetler 100 är ju en lugn o trygg skida ändå, absolut ingen mantra men titta på matrial valet i den så förstår man också varför
Missat att ni snackade om Bent Chetler 100, Jag syftade på 120 :) 100-midjan har jag inte testat då det inte är min typ av skida, men kan anta att den är stabilare än storebrorsan.
100 midja fördelat på 90kg är ju aningen smått om det är puder som ska jagas.

Tottek

Aktiv medlem
Missat att ni snackade om Bent Chetler 100, Jag syftade på 120 :) 100-midjan har jag inte testat då det inte är min typ av skida, men kan anta att den är stabilare än storebrorsan.
100 midja fördelat på 90kg är ju aningen smått om det är puder som ska jagas.
Men så fint puder finns typ inte I Sverige, eller chansen att få åka det runt Idre i sån mängd att 100 inte räcker är rätt liten, bättre att ha en skida som funkar bra alla andra dagar :)
Så allt över 105 är overkill skulle jag säga :)

VickeLang

Aktiv medlem
Men så fint puder finns typ inte I Sverige, eller chansen att få åka det runt Idre i sån mängd att 100 inte räcker är rätt liten, bättre att ha en skida som funkar bra alla andra dagar :)
Så allt över 105 är overkill skulle jag säga :)
Ja, allt handlar ju om att kompromissa. Åks det mest pist funkar 100 midja bra för de få tillfällerna man är utanför pisten. Men köper man skidor främst för att ha kul utanför så skulle jag inte gå på en 100-midja. Det värsta som finns är att ha 2 ubåtar på fötterna i tung snö. Det är få tillfällen jag väljer mina 105-midja skidor över mina 115.

Anzom

Aktiv medlem
Testade ben chetler 100 förra året i alperna och blev kär. Inte dunka på skida, utan mer lekfull. Men ändå fartstabil och rolig med 5-10 cm nysnö. Mer än så har jag inte testat. Köpte ett par och monterade på king pin, så hoppas det blir en bra setup.

Pillard

Aktiv medlem
Kan du få tag i ett par Navis Freebird så är det en skida jag varmt kan rekommendera. Jag kan så här i efterhand ångra att jag sålde mina. Lättåkt och bra skida för svensk normaloffpist skulle jag säga. Ingen bombarskida i uppkört men upplevde inget direkt fladder i pisten eller så. Att den är rimligt lätt uppför är ju ingen direkt nackdel.

xviggenx

Aktiv medlem
Nu har jag inte åkt på någon annan qst än mina 92, men det är rejält bra skidor och just 92:an är väl lite av en under-dog då många väljer 99:an. Rappa, kvicka och roliga skidor som pallar fart och gillar att åkas fort på skär.

@snej kan som vanligt fylla på med all tänkbar info om Amer-grejer :)

Annars går det också bra att titta på när Cody Townsend pratar om just sina qst 106, som är de skidor han använder allra oftast i sitt "Fifty Project".

Avgudar mina Soul7 med STH16, ville hitta en tursetup som var rolig och även funka i skogen så landade på Ferox Freebird med en shiftbindning.
Har väl inte riktigt SL lekegenskaperna i pisten som Soul7 men man kan inte få allt, Ferox är mycket stabilare i fart.
Verkligen en rolig skida som känns lite förbisedd, är iofs ganska dyr men det är verkligen flera skidor i ett med shiftbindning.

Jocke95

Medlem
Omöjligt att få allt i en skida, men närmsta jag hittat är Salomon qst 92. Skidan fanns inte på radar innan, blev ett spontanköp innan topptursresa men den har överraskat mig och nu åkt ca 20 dagar på dem. Skidan är ganska bred framtill och relativt smal under fot och bak för att vara allmountainskida vilket ger den egenskaper som jag tycker om.

Resultatet är en skida som är väldigt bra i pisten för att vara allmountain med en rolig kort svängradie. Dessutom ger bredden fram ganska bra flyt, iaf när det är brant, och defitivft förhållande till längden. Men eftersom den är smalare baktill så sjunker skidan igenom lite baktill. Med andra ord fungera skidan som en dröm i brantare offpiståkning och fint i pisten. Fungerar även helt okej i uppåkt offpist (förvånansvärt stabil trots att ja valde kort skida). Ska du åka plattare offpist /undvika lavinterräng bör du dock välja ett par andra skidor, dessa är inte byggda för att surfa utan vill ha input från åkare.

Jag är 185cm och väger 78kg
Kör med Qst 92 som är 172cm och fritschi tecton 12.
Dvs kort, men det vill man ha när man toppturar :) Men en längre skida hade gett mer flyt i offpist och mer stabilitet i uppåkt terräng, så det kanske är mer relevant för dig som inte använder det för renodlad topptur, samt öven väger lite mer.

Köpte de för att utveckla mitt toppturande till mer och mer alpinism men har använt dem mycket mer än va ja trodde. I flera fal faktiskt väljer qst92 över mina andra lagg som är mer nischade för specifika uppgifter. (Atomic s9 Fis, Atomic g9, fisher ranger 108Ti, Duret midcarv) Flexibilitet att åka vettigt i mer terräng ska inte underskattas med andra ord, för det är ju jobbigt att åka hem och byta lagg.

Andra lagg i segmentet ja tycker om: Atomic vantage 97 ti, kästle tx90, extreme opinion 98, blizzard rustler 10, K2 mindbender 99ti.

gLasspinneL

Aktiv medlem
MattiasKierkegaard1 inget konstigt att med att väga in på 90+! Det finns många fördelar med lite kött på kroppen.. 😊

Svårt att rekomndera skidor som alltid!
Jag har själv åkt på bland annat Blizzard Rustler 10 i två säsonger.
När jag läste det du skrev tänkte jag på den innan ja såg att du själv nämnt den längre ner. Tycker själv det är en underbar skida framför allt när det är lite tightare och ja kan lova att den kan hålla skär på ett annat sätt än en Soul7a.

Många om och män med skidor men - Nordica Enforcer 100 funkar nog bra också då du vet va det handlar om!
Stirra dig inte blind på vikt är mitt tips rena turskidor är lätta men har inte samma prestanda heller å ska du inte tura långt så.. :rolleyes:

Senast ändrad:

Jocke95

Medlem
MattiasKierkegaard1 inget konstigt att med att väga in på 90+! Det finns många fördelar med lite kött på kroppen.. 😊

Svårt att rekomndera skidor som alltid!
Jag har själv åkt på bland annat Blizzard Rustler 10 i två säsonger.
När jag läste det du skrev tänkte jag på den innan ja såg att du själv nämnt den längre ner. Tycker själv det är en underbar skida framför allt när det är lite tightare och ja kan lova att den kan hålla skär på ett annat sätt än en Soul7a.

Många om och män med skidor men - Nordica Enforcer 100 funkar nog bra också då du vet va det handlar om!
Stirra dig inte blind på vikt är mitt tips rena turskidor är lätta men har inte samma prestanda heller å ska du inte tura långt så.. :rolleyes:
Kan intyga att rustler 10an och enforcer 100 är bra lagg! :D
Samt att det är dumt att ta för mycket vikt från skidorna, de tappar prestanda. Bättre att köra några extra konditionspass än att skala bort 500g från skidan.

jaksu

Aktiv medlem
Annars går det också bra att titta på när Cody Townsend pratar om just sina qst 106, som är de skidor han använder allra oftast i sitt "Fifty Project".
Oj, Salomon sponsrad åkare snackar positivt om Salomon skidor. Vilken överraskning!

Dock är QST 106 än riktig duktig allrounder :)

De Soul 7 jag har är som sagt från 2013/14. Hur skiljer de sig från de nya Soul 7 HD? Kan de vara ett alternativ?

Marboh

Aktiv medlem
Tack för input och bra tips. Du tror inte risken är att jag är för tung för Vison?
Jag är visserligen lite längre än du,183, men i samma viktklass. kör vision 108 i 189 cm. Kanonskida!
189 är för mig kanske lite i längsta laget när man går uppförs, men najs på vägen ner.

Du kan nog köra nån av de kortare längderna. 175/183. Beroende på om du vill ha lite smidigare skidor eller mer fartstabila.

Med risk för att det inte var soul 7 jag körde hos ucpa, som är min referens... men med det som referens så tycker jag att vision är betydligt trevligare och stabilare skida.

Jocke95

Medlem
De Soul 7 jag har är som sagt från 2013/14. Hur skiljer de sig från de nya Soul 7 HD? Kan de vara ett alternativ?
Inge skidor ja tyckte om, de fungerar toppen när de va puder och mjukt underlag i val thorens när ja åkte på dem. Men så fort man va i pisten / vindpinade ytor, etc. Dvs för svenska förhållanden finns många bättre alternativ som många personer nämnt i kommentarerna ovan. Iaf enligt mig, men detta är en smaksak och alla prioriterar olika egenskaper.

MnO

Aktiv medlem
Salomon QST 106 är välpresterande och väldigt neutral, men också intetsägande och karaktärslös. Den gör sitt jobb utan att märkas. Gillar man det är det ett kanonval. Gillar man skidor med mer själ och åkglädje är det inte rätt val.

Jag skulle slå ett slag för Elan Ripstick 106. I förhållande till sin vikt går den kanon i pisten. En av de bästa sub 2000 gram 105mm:are jag har testat. Mycket bra balans i skäret och svängväxlingar framförallt. Jag gillar den bättre än Line Vision, även om den också är helt ok. Ripstick 106 har mycket av original-Soul7:ans lekfullhet, men med MYCKET mer pondus. Längdmässigt 188cm utan minsta tvekan och du behöver inte fundera på Ripstick 96. 106:an är supersmidig. Elan mäter långt som info så 188:an är 185cm tip to tail. Ripsticken har fördelen av att ge väldigt mycket snökänsla i bra snö, vilket jag personligen gillar. Är det bra snö vill jag uppleva den, vilket jag inte gör ens i närheten på samma sätt med tex QST 106 och dess filtrerade underlagskontakt.

Rustler 10 är också ett bra alternativ som drar lite mer mot pist i karaktären. Stabil och trygg, men med en rejäl dos av lekfullhet trots det. Jag tycker den är betydligt roligare än den mer omtalade Rustler 11 och deras konstruktion passar bättre i 100-105mm om du frågar mig. Liksom med Ripstick krävs att man har en liten dragning mot traditionell montering, men det har du förmodligen eftersom du gillar Soul 7. Rustler 10 känns mycket smalare än Ripstick 106 dock i bra djupsnö och är lite spårigare generellt i offpisten, vilket sällan är en fördel, förutom i jämna, hårda och inte så branta partier då den briljerar om man vågar stå på. Notera dock att Rustler 10väger 350 gram mer än Ripstick 106 fram till 2020 och 250 gram mer än 2021 Ripstick, vilket kommer att märkas tydligt även på kortare turer.

Ross Soul 7 HD har inte samma fina flexbalans som ovan nämnda skidor tycker jag. Funkar, men det är en skida som man snabbt glömmer bort om man testar många. Den sticker inte ut på något sätt.

Line SFB blir för jibbig i balansen och den är för mjuk även i längsta längden.

Atomic BC 100 är trevlig. Den känns tyngre och bastantare än vad den låga vikten anger (1820 gram). Smidig att gå med men det börjar bli lite smalt kan jag tycka. Jag har en helt annan uppfattning än vad som nämns ovan när det gäller bredd och svenskt puder. Det är just för att det sällan blir bottenlöst som man behöver gå UPP i bredd. En bredare skida förvandlar 15cm nyfallet till en puderdag, istället för att det blir dust on crust med en 95mm:are. Med bredd får man i första hand inte bättre puderdagar utan FLER puderdagar, vilket är av mycket stor godo i Sverige.

Överlag tycker jag Ripstick 106 188cm med Shift är mycket svårslagen som förslag med den info du har gett. Viss brasklapp för att årets version är annorlunda med sin nya kolfiberaddition. Den har jag inte testat än, utan jag baserar mina beskrivningar ovan på tidigare årsmodeller.

Salomon QST 106 är välpresterande och väldigt neutral, men också intetsägande och karaktärslös. Den gör sitt jobb utan att märkas. Gillar man det är det ett kanonval. Gillar man skidor med mer själ och åkglädje är det inte rätt val.

Jag skulle slå ett slag för Elan Ripstick 106. I förhållande till sin vikt går den kanon i pisten. En av de bästa sub 2000 gram 105mm:are jag har testat. Mycket bra balans i skäret och svängväxlingar framförallt. Jag gillar den bättre än Line Vision, även om den också är helt ok. Ripstick 106 har mycket av original-Soul7:ans lekfullhet, men med MYCKET mer pondus. Längdmässigt 188cm utan minsta tvekan och du behöver inte fundera på Ripstick 96. 106:an är supersmidig. Elan mäter långt som info så 188:an är 185cm tip to tail. Ripsticken har fördelen av att ge väldigt mycket snökänsla i bra snö, vilket jag personligen gillar. Är det bra snö vill jag uppleva den, vilket jag inte gör ens i närheten på samma sätt med tex QST 106 och dess filtrerade underlagskontakt.

Rustler 10 är också ett bra alternativ som drar lite mer mot pist i karaktären. Stabil och trygg, men med en rejäl dos av lekfullhet trots det. Jag tycker den är betydligt roligare än den mer omtalade Rustler 11 och deras konstruktion passar bättre i 100-105mm om du frågar mig. Liksom med Ripstick krävs att man har en liten dragning mot traditionell montering, men det har du förmodligen eftersom du gillar Soul 7. Rustler 10 känns mycket smalare än Ripstick 106 dock i bra djupsnö och är lite spårigare generellt i offpisten, vilket sällan är en fördel, förutom i jämna, hårda och inte så branta partier då den briljerar om man vågar stå på. Notera dock att Rustler 10väger 350 gram mer än Ripstick 106 fram till 2020 och 250 gram mer än 2021 Ripstick, vilket kommer att märkas tydligt även på kortare turer.

Ross Soul 7 HD har inte samma fina flexbalans som ovan nämnda skidor tycker jag. Funkar, men det är en skida som man snabbt glömmer bort om man testar många. Den sticker inte ut på något sätt.

Atomic BC 100 är trevlig. Den känns tyngre och bastantare än vad den låga vikten anger (1820 gram). Smidig att gå med men det börjar bli lite smalt kan jag tycka. Jag har en helt annan uppfattning än vad som nämns ovan när det gäller bredd och svenskt puder. Det är just för att det sällan blir bottenlöst som man behöver gå UPP i bredd. En bredare skida förvandlar 15cm nyfallet till en puderdag, istället för att det blir dust on crust med en 95mm:are. Med bredd får man i första hand inte bättre puderdagar utan FLER puderdagar, vilket är av mycket stor godo i Sverige.

Överlag tycker jag Ripstick 106 188cm med Shift är mycket svårslagen som förslag med den info du har gett. Viss brasklapp för att årets version är annorlunda med sin nya kolfiberaddition. Den har jag inte testat än, utan jag baserar mina beskrivningar ovan på tidigare årsmodeller.
Stort tack för ett utförligt och givande svar! De låter klart intressanta. Ser att de finns 19/20 hos Sport65 till lite rabatterat pris.....

Jag är visserligen lite längre än du,183, men i samma viktklass. kör vision 108 i 189 cm. Kanonskida!
189 är för mig kanske lite i längsta laget när man går uppförs, men najs på vägen ner.

Du kan nog köra nån av de kortare längderna. 175/183. Beroende på om du vill ha lite smidigare skidor eller mer fartstabila.

Med risk för att det inte var soul 7 jag körde hos ucpa, som är min referens... men med det som referens så tycker jag att vision är betydligt trevligare och stabilare skida.
Hur skulle du beskriva Vision i pisten?

Marboh

Aktiv medlem
Hur skulle du beskriva Vision i pisten?
Jag tycker den presterar bra, går att trycka på och har en bra energi/pop ut ur svängarna.
Håller kant bra och är ändå dämpad med tanke på sin vikt.
Går rätt lätt att sladda ut tailsen om man inte vill ligga på skärande. Kör som sagt 189 långa, men de känns smidiga, kul att hoppa på allt smått man hittar.
Är inte en skida man måste köra i 100 km/h. Håller kant bra, men vid högre farter så märker man av att det är hyfsad rocker. Inte så det stör eller begränsar mig på något sätt.

Kan sammanfatta det som: går att slöåka med rätt centrerad position men attackerar man fortsätter de ge tillbaka.

När det blir riktigt hårt och stökigt så blir jag påmind om att det inte är en skida med dubbla lager metall. Det är inte bästa skidan för att åka när backen ser ut och känns som ett dåligt flytspacklat betonggolv. Eller när man ämnar köra ihjäl alla kattskallar man ser. Men är det sånt före kör jag andra skidor.

Tottek

Aktiv medlem
Jag tycker den presterar bra, går att trycka på och har en bra energi/pop ut ur svängarna.
Håller kant bra och är ändå dämpad med tanke på sin vikt.
Går rätt lätt att sladda ut tailsen om man inte vill ligga på skärande. Kör som sagt 189 långa, men de känns smidiga, kul att hoppa på allt smått man hittar.
Är inte en skida man måste köra i 100 km/h. Håller kant bra, men vid högre farter så märker man av att det är hyfsad rocker. Inte så det stör eller begränsar mig på något sätt.

Kan sammanfatta det som: går att slöåka med rätt centrerad position men attackerar man fortsätter de ge tillbaka.

När det blir riktigt hårt och stökigt så blir jag påmind om att det inte är en skida med dubbla lager metall. Det är inte bästa skidan för att åka när backen ser ut och känns som ett dåligt flytspacklat betonggolv. Eller när man ämnar köra ihjäl alla kattskallar man ser. Men är det sånt före kör jag andra skidor.
Jag håller med, den perfekta skidan som one quiver 👌

Om jag beställer ett par Ripstick, är ditt förslag att bindningen monteras enligt anvisningar eller +/- åt något håll?

Jag har hittat ett par Balck Crows Atris 184 cm (2020) med Salomon shift 13 till ett rikitgt bra pris (7500), tror jag iaf. Skulle det kunna vara något för mig tror ni?

Tottek

Aktiv medlem
Jag har hittat ett par Balck Crows Atris 184 cm (2020) med Salomon shift 13 till ett rikitgt bra pris (7500), tror jag iaf. Skulle det kunna vara något för mig tror ni?
Absolut men tungt, och min erfarenhet av Shift är inte så bra, vision 108 med atk fr14 tex blir enl mig lika bra åkning men ca 800gr per skida lättare uppför, så säg att du kär g3 ion istället så är det iaf ca 500gr lättare per skida o typ samma peng

VickeLang

Aktiv medlem
Det är ett väldigt rimligt pris! Tråkigt utan skidtestardagar att man inte kan testa innan köp, men fördelen att köpa begagnat är ju att man kan sälja den för samma pris om man inte skulle gilla skidan!

VickeLang

Aktiv medlem
Absolut men tungt, och min erfarenhet av Shift är inte så bra, vision 108 med atk fr14 tex blir enl mig lika bra åkning men ca 800gr per skida lättare uppför, så säg att du kär g3 ion istället så är det iaf ca 500gr lättare per skida o typ samma peng
Han ska åka mycket i pisten, shift är den bästa hybridbindningen för det, förutom nya duke då. Inget fel på shift om man ställer in rätt! Har ett par på mina black crows Anima. Funkar dunderbra! Dock inget man kanske kör en flerdagarstur med :)

Tottek

Aktiv medlem
Han ska åka mycket i pisten, shift är den bästa hybridbindningen för det, förutom nya duke då. Inget fel på shift om man ställer in rätt! Har ett par på mina black crows Anima. Funkar dunderbra! Dock inget man kanske kör en flerdagarstur med :)
Kan absolut inte hålla med om det, jag med flera har haft våra Shift 100% rätt inställda men tjuvlöst vid små dropp eller vissa skär på hård is osv, men ja absolut finns folk som de funkar galant för. Men med g3 ion eller atk fr14 så har jag inte hört något gnäll alls från någon :)

xQubeZ

Aktiv medlem
Har exakt den setupen fast en äldre modell av atris. Tycker den är riktigt rolig att åka på och funkar bra till det mesta. Gjort 1000 höjdmeter dagar på dem utan några jätteproblem. Klart det är lättare med smala o lätta skidor o rena tech men fullt görbart med den setupen med.
Angående problem med shift har jag haft lite problem med att det antingen tjuvlöst i hälen eller att jag bara skruvat de för lågt i början. Kör något din högre på hälen o sen dess har det funkar bra.

Läste någonstans att shiften är väldigt (läs extremt) känslig för små missar i inställningarna. Allt ifrån förspänningen till afd plattan tydligen. Men med tanke på hur hårt Salomon atleterna åker på dem ska man nog inte va så orolig. Tror de flesta av oss andra åker iaf lite försiktigare än dem.

En annan fråga, har nu pjäxor med sullängd 328, ska dock köpa ett par nya. Törs man be de montera för 325 och sedan justera beroende på vilka pjuck det blir (tänker att det hamnar mellan 322-328)? Priset för set upen blev visst 6600. Ej handlat än men sugen...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp