Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Mögel i innersko
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1071532" data-attributes="member: 12152"><p>Det skiljer enormt mycket på olika innerskor när det gäller hur svårt det är att ta ur dom ur skalet. Att ta ur mina originalinnerskor i mina varjedagpjuck Lange RS är superenkelt och går att göra även med ett kallt skal. Det kan man göra varje kväll om det är blött före och man är mer noga än mig. Att ta ur mina komfortsprutade Atomicinnerskor ur samma skal kräver lite mer kraft, men det går utan problem om man har vanan inne framförallt ur ett rumstempererat skal. Problemet är att det sitter en del limmade distanser, hälgreppsjustering och tejpade värmesladdar som kan lossna och ofta kräver justering och omtejpning varje gång man tar ur innerskon, men jag gör det ändå en gång i veckan ca eller när jag inte ska åka på en längre period. Jag har aldrig haft några problem med mögel, förutom en gång när jag glömde att packa upp pjäxorna ur pjäxbagen efter sista (vårsnö-) skiddagen på säsongen och lät dom stå hela sommaren och halva hösten i en stängd bag. </p><p></p><p>Att ta ur mina prestandainriktade Strolz sprutade med uppvärmt skum av den hårdaste typen är en helt annan division i svårighet däremot. Och att sätta i dom igen är än värre. De är sprutade i ett skal av en storlek mindre än innerskon och innerskorna går inte att böja överhuvudtaget i någon ledd förutom längst fram i tån. De går inte att ta ut utan att värma upp skalet och använda sig av en skalseparator med två krokar som drar isär skalet med hjälp av en skruvtving. De går inte att dra ut utan att ha sönder något, utan måste lyftas ut mer eller mindre rakt upp. Uppvärmningen måste ske med noggrannhet så att man inte värmer så pass mycket att tryckningar återställs, men ändå värmer nog för att kunna öppna upp skalet. Ingen bootfitter har lyckats hittills utan liknande verktyg, trots att de går in med samma attityd som Anders_Nilsson. Oftast får jag ta ut innerskon själv efter att alpbyns egen Fabror Dic har slagit ett antal knogar blodiga och gett upp efter en halvtimme. Mögel eller ej. De innerskorna får vara kvar i skalen så länge jag inte ska göra någon åtgärd på passformen eller pjäxorna ska ställas in på sommarvila. Man är ju inte så sugen på att lägga en halvtimme på att värma skalen och ta fram verktyg varje morgon innan åkning. Jag kör alltid torkfläkt i ett antal timmar i dom utan att ta ur innerskorna och det har fungerat bra hittills. </p><p></p><p>För övrigt har jag ofrivilligt testat att inte använda torkverktyg (fläkt eller element) några gånger när jag har glömt dessa. Det fungerar inte för mig. Jag svettas förmodligen rejält mycket mer om fötterna än la_grave för mina pjäxor är i princip dyngsura efter en hård åkdag och de är tydligt blöta även på morgonen efter om jag inte har kört någon form av elektrisk tork. Om de står i rumstemperatur tar det betydligt mer än en kväll och en natt innan de torkar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1071532, member: 12152"] Det skiljer enormt mycket på olika innerskor när det gäller hur svårt det är att ta ur dom ur skalet. Att ta ur mina originalinnerskor i mina varjedagpjuck Lange RS är superenkelt och går att göra även med ett kallt skal. Det kan man göra varje kväll om det är blött före och man är mer noga än mig. Att ta ur mina komfortsprutade Atomicinnerskor ur samma skal kräver lite mer kraft, men det går utan problem om man har vanan inne framförallt ur ett rumstempererat skal. Problemet är att det sitter en del limmade distanser, hälgreppsjustering och tejpade värmesladdar som kan lossna och ofta kräver justering och omtejpning varje gång man tar ur innerskon, men jag gör det ändå en gång i veckan ca eller när jag inte ska åka på en längre period. Jag har aldrig haft några problem med mögel, förutom en gång när jag glömde att packa upp pjäxorna ur pjäxbagen efter sista (vårsnö-) skiddagen på säsongen och lät dom stå hela sommaren och halva hösten i en stängd bag. Att ta ur mina prestandainriktade Strolz sprutade med uppvärmt skum av den hårdaste typen är en helt annan division i svårighet däremot. Och att sätta i dom igen är än värre. De är sprutade i ett skal av en storlek mindre än innerskon och innerskorna går inte att böja överhuvudtaget i någon ledd förutom längst fram i tån. De går inte att ta ut utan att värma upp skalet och använda sig av en skalseparator med två krokar som drar isär skalet med hjälp av en skruvtving. De går inte att dra ut utan att ha sönder något, utan måste lyftas ut mer eller mindre rakt upp. Uppvärmningen måste ske med noggrannhet så att man inte värmer så pass mycket att tryckningar återställs, men ändå värmer nog för att kunna öppna upp skalet. Ingen bootfitter har lyckats hittills utan liknande verktyg, trots att de går in med samma attityd som Anders_Nilsson. Oftast får jag ta ut innerskon själv efter att alpbyns egen Fabror Dic har slagit ett antal knogar blodiga och gett upp efter en halvtimme. Mögel eller ej. De innerskorna får vara kvar i skalen så länge jag inte ska göra någon åtgärd på passformen eller pjäxorna ska ställas in på sommarvila. Man är ju inte så sugen på att lägga en halvtimme på att värma skalen och ta fram verktyg varje morgon innan åkning. Jag kör alltid torkfläkt i ett antal timmar i dom utan att ta ur innerskorna och det har fungerat bra hittills. För övrigt har jag ofrivilligt testat att inte använda torkverktyg (fläkt eller element) några gånger när jag har glömt dessa. Det fungerar inte för mig. Jag svettas förmodligen rejält mycket mer om fötterna än la_grave för mina pjäxor är i princip dyngsura efter en hård åkdag och de är tydligt blöta även på morgonen efter om jag inte har kört någon form av elektrisk tork. Om de står i rumstemperatur tar det betydligt mer än en kväll och en natt innan de torkar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Mögel i innersko
Tillbaka
Topp