Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Möjlighet till topptur - att välja skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1208344" data-attributes="member: 12152"><p>Salomon QST 106 är välpresterande och väldigt neutral, men också intetsägande och karaktärslös. Den gör sitt jobb utan att märkas. Gillar man det är det ett kanonval. Gillar man skidor med mer själ och åkglädje är det inte rätt val.</p><p></p><p>Jag skulle slå ett slag för Elan Ripstick 106. I förhållande till sin vikt går den kanon i pisten. En av de bästa sub 2000 gram 105mm:are jag har testat. Mycket bra balans i skäret och svängväxlingar framförallt. Jag gillar den bättre än Line Vision, även om den också är helt ok. Ripstick 106 har mycket av original-Soul7:ans lekfullhet, men med MYCKET mer pondus. Längdmässigt 188cm utan minsta tvekan och du behöver inte fundera på Ripstick 96. 106:an är supersmidig. Elan mäter långt som info så 188:an är 185cm tip to tail. Ripsticken har fördelen av att ge väldigt mycket snökänsla i bra snö, vilket jag personligen gillar. Är det bra snö vill jag uppleva den, vilket jag inte gör ens i närheten på samma sätt med tex QST 106 och dess filtrerade underlagskontakt.</p><p></p><p>Rustler 10 är också ett bra alternativ som drar lite mer mot pist i karaktären. Stabil och trygg, men med en rejäl dos av lekfullhet trots det. Jag tycker den är betydligt roligare än den mer omtalade Rustler 11 och deras konstruktion passar bättre i 100-105mm om du frågar mig. Liksom med Ripstick krävs att man har en liten dragning mot traditionell montering, men det har du förmodligen eftersom du gillar Soul 7. Rustler 10 känns mycket smalare än Ripstick 106 dock i bra djupsnö och är lite spårigare generellt i offpisten, vilket sällan är en fördel, förutom i jämna, hårda och inte så branta partier då den briljerar om man vågar stå på. Notera dock att Rustler 10väger 350 gram mer än Ripstick 106 fram till 2020 och 250 gram mer än 2021 Ripstick, vilket kommer att märkas tydligt även på kortare turer. </p><p></p><p>Ross Soul 7 HD har inte samma fina flexbalans som ovan nämnda skidor tycker jag. Funkar, men det är en skida som man snabbt glömmer bort om man testar många. Den sticker inte ut på något sätt.</p><p></p><p>Line SFB blir för jibbig i balansen och den är för mjuk även i längsta längden. </p><p></p><p>Atomic BC 100 är trevlig. Den känns tyngre och bastantare än vad den låga vikten anger (1820 gram). Smidig att gå med men det börjar bli lite smalt kan jag tycka. Jag har en helt annan uppfattning än vad som nämns ovan när det gäller bredd och svenskt puder. Det är just för att det sällan blir bottenlöst som man behöver gå UPP i bredd. En bredare skida förvandlar 15cm nyfallet till en puderdag, istället för att det blir dust on crust med en 95mm:are. Med bredd får man i första hand inte bättre puderdagar utan FLER puderdagar, vilket är av mycket stor godo i Sverige. </p><p></p><p>Överlag tycker jag Ripstick 106 188cm med Shift är mycket svårslagen som förslag med den info du har gett. Viss brasklapp för att årets version är annorlunda med sin nya kolfiberaddition. Den har jag inte testat än, utan jag baserar mina beskrivningar ovan på tidigare årsmodeller.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1208344, member: 12152"] Salomon QST 106 är välpresterande och väldigt neutral, men också intetsägande och karaktärslös. Den gör sitt jobb utan att märkas. Gillar man det är det ett kanonval. Gillar man skidor med mer själ och åkglädje är det inte rätt val. Jag skulle slå ett slag för Elan Ripstick 106. I förhållande till sin vikt går den kanon i pisten. En av de bästa sub 2000 gram 105mm:are jag har testat. Mycket bra balans i skäret och svängväxlingar framförallt. Jag gillar den bättre än Line Vision, även om den också är helt ok. Ripstick 106 har mycket av original-Soul7:ans lekfullhet, men med MYCKET mer pondus. Längdmässigt 188cm utan minsta tvekan och du behöver inte fundera på Ripstick 96. 106:an är supersmidig. Elan mäter långt som info så 188:an är 185cm tip to tail. Ripsticken har fördelen av att ge väldigt mycket snökänsla i bra snö, vilket jag personligen gillar. Är det bra snö vill jag uppleva den, vilket jag inte gör ens i närheten på samma sätt med tex QST 106 och dess filtrerade underlagskontakt. Rustler 10 är också ett bra alternativ som drar lite mer mot pist i karaktären. Stabil och trygg, men med en rejäl dos av lekfullhet trots det. Jag tycker den är betydligt roligare än den mer omtalade Rustler 11 och deras konstruktion passar bättre i 100-105mm om du frågar mig. Liksom med Ripstick krävs att man har en liten dragning mot traditionell montering, men det har du förmodligen eftersom du gillar Soul 7. Rustler 10 känns mycket smalare än Ripstick 106 dock i bra djupsnö och är lite spårigare generellt i offpisten, vilket sällan är en fördel, förutom i jämna, hårda och inte så branta partier då den briljerar om man vågar stå på. Notera dock att Rustler 10väger 350 gram mer än Ripstick 106 fram till 2020 och 250 gram mer än 2021 Ripstick, vilket kommer att märkas tydligt även på kortare turer. Ross Soul 7 HD har inte samma fina flexbalans som ovan nämnda skidor tycker jag. Funkar, men det är en skida som man snabbt glömmer bort om man testar många. Den sticker inte ut på något sätt. Line SFB blir för jibbig i balansen och den är för mjuk även i längsta längden. Atomic BC 100 är trevlig. Den känns tyngre och bastantare än vad den låga vikten anger (1820 gram). Smidig att gå med men det börjar bli lite smalt kan jag tycka. Jag har en helt annan uppfattning än vad som nämns ovan när det gäller bredd och svenskt puder. Det är just för att det sällan blir bottenlöst som man behöver gå UPP i bredd. En bredare skida förvandlar 15cm nyfallet till en puderdag, istället för att det blir dust on crust med en 95mm:are. Med bredd får man i första hand inte bättre puderdagar utan FLER puderdagar, vilket är av mycket stor godo i Sverige. Överlag tycker jag Ripstick 106 188cm med Shift är mycket svårslagen som förslag med den info du har gett. Viss brasklapp för att årets version är annorlunda med sin nya kolfiberaddition. Den har jag inte testat än, utan jag baserar mina beskrivningar ovan på tidigare årsmodeller. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Möjlighet till topptur - att välja skidor
Tillbaka
Topp