Moment Night Train vs Coreupt BTD för 173/70 kg

lindjon

Ny medlem
Jag skulle behöva lite råd inför inköp av ett par puderskidor. Jag är en kort/lätt åkare (173/70) med god teknik, som åker med rena skär och bra position i pisten. När det gäller lössnön så är jag varken jibber, charger eller stordroppare. Att lägga en trea på mindre klippor/stenar är ungefär så långt som mina jibb-ambitioner sträcker sig, det är framförallt surfkänsla och kontroll som jag söker i mina nya lagg. Framåtåkning mycket viktigare än switch.

Jag åker främst i Alperna, och letar efter en skida som passar för min längd/vikt, och kommer ge mig mycket flyt i 10-50 cm lössnö. Goda egenskaper även i lite tuffare snö såsom spårat/kartong ser jag som positivt. Skulle dock samtidigt gärna se att skidorna var relativt lätta och lättsvängda (låg svingvikt), inte sugen på ett par tunga fartmonster. Pistegenskaperna är snudd på ovidkommande, jag kräver inte mer än att kunna sladda mig ned hjälpligt de dagar jag har de här skidorna på fötterna.

Jag har läst en hel del på olika forumtrådar här på freeride och TGR, och tror mig ha kommit fram till att jag letar efter skidor som är minst 115 under foten, med rocker och early taper. Jag har dock inte helt greppat de finare nyanserna i egenskaperna hos olika rocker/sidecut designs, och har heller inte riktigt koll på vilka skidor som har early taper design - utöver Line och Moment som använder termen explicit. De alternativ som jag främst överväger för tillfället är:

CoreUpt Born To Drop 187 cm (139-125-136), r28m
Moment Night Train 186cm (140-123-135), r27,5m
Elan Boomerang 181 cm (140-120-130), r27,7m

Skidor som jag övervägt men av olika skäl droppat:
Armada JJ/Atomic Bent Chetler: Mer inriktade på lek, kompromiss i flyt/stabilitet?
Line EP Pro: Lite mycket jibb/switchfokus, lite väl mjuka?
Line Sir Francis Bacon: Verkar inte längre finnas kvar i tillräcklig längd.
Line Prophet 115: Lite mycket all-mountain, kompromiss i flyt?
K2 Hellbent: Bananform, risk för att de hookar i lössnön?

Tänker mig Marker Griffon 12 som bindning.

Vad tror ni, är jag på rätt spår? Andra alternativ som jag bör överväga?

All input uppskattas mycket!

Senast ändrad:
Har tid för ett kort inlägg! Tycker du verkar vara inne på fel spår, de flesta skidor du nämner är bcjibb. Är du ute efter att lära dig jibba i puder och åka switch är det bra alternativ. Annars kanske rossignol S7, funkar riktigt bra i pisten. Early taper är när den bredaste punkten på skidorna fram och bak skjuts in mot center, mindre hook i snön, och ger kortare radie för långa och breda skidor..

Senast ändrad:
Ok, tack för input bois!

Rossignol S7.117 har jag också kollat lite på, släppte pga att den endast är 110 cm under foten - onödigt smalt tänkte jag. Skulle dess profil klassas som early taper menar du?

Skulle du kunna utveckla vad du menar med att alla skidor jag nämner är 'bcjibb'? Jag inser att samtliga är twintippade - det är ju i princip alla freeride skidor som inte är rena fartmonster - men är det andra egenskaper som dessa skidor har som gör dem mindre lämpliga för det jag är ute efter?

Vad tycker ni andra, tänker ni som bois?

Jag har själv ett par 186 nt och är mer än nöjd! De ger flyt och funkar perfekt i pisten! Lätta är de också! Jag tänker inte ens på att de är så feta som de är. Jag är ifs något tyngre än dig men som sagt jag älskar dessa o körde endast på de senaste åre resan. För övrigt är de väldigt lättsvängda och spårvilliga! Funkar perfekt i skogen även av de tätare varianterna!

Tillbaka
Topp