Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monderings hjälp till Völkl Karma
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Patrek" data-source="post: 134017" data-attributes="member: 43218"><p>ok, här kommer man hem efter en hård kväll och råkar trilla in på freeride och ser att någon har problem med sin mondering.</p><p></p><p>enligt mitt sätt att se på det finns det tre sätt att mittmontera:</p><p></p><p>1) Mittmontering efter längd.</p><p>Du monterar bindningen så att det lilla strecket som finns på pjäxan (om det finns nåt, jag har ett på mina 5 år gamla xscreampjäxor iaf) befinner sig på skidans mittpunkt. mittpunkt efter måttband alltså, inte core center.</p><p></p><p>2) Mitt montering efter vikt</p><p>Du ställer skidan med bindning och pjäxa i bindningen på t ex en spik och låter jämvikten guida dig till vart du ska placera bindningen. Skulle kunmna tänka mig att detta är den bästa metoden för att bestämma vart man ska placera bindningen för optimal snurrförmåga, men förmodligen är det inte riktigt så enkelt att en skida som är precis lika tung i båda ändarna är optimal för att snurra med då benen sitter fast längre bak och således ger upphov till en viss hävarm. Svårt att förstå sig på helt enkelt.</p><p></p><p>3) Mittmontering efter volym</p><p>Detta är krångligt. Kan tänka mig att bästa sättet är att sänka ner skidan lodrätt i en vattentunna och sedan plotta en kurva över hur volymen i tunnan ändras. Sedan är det bara att integrera från noll till <skidans längd> och med hjälp av deetta beräkna skidans mittpunkt volymsmässigt. Alltså x = y(<skidans längd>)/2 där y är volymsförändringen. Förmodligen är bindningarna tyngre per volymsenhet än resten av skidorna och i så fall är detta åt helvete.</p><p></p><p>Så det bästa är nog att mittmontera efter längden på skidorna, även fast jag innerst inne tror att förslag två skulle kunna ge ett bättre resultat med lite vilja. Om du är osäker på om just dina skidor är mittmonterade efter längd kan du ju ställa dom (med pjäxorna i) bredvid varandra men med ena upp-och-ner och kolla om pjäxornas tyngdpunkt (det lilla strecket) är på samma ställe.</p><p></p><p>Kan ju tillägga (fast det inte har med något alls med inlägget ovan att göra) att jag har mina scratch fs på mittpunkten + 3 cm och mina pistoler på corecenter + 7 cm. Det första funkar i park, det andra njääää</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Patrek, post: 134017, member: 43218"] ok, här kommer man hem efter en hård kväll och råkar trilla in på freeride och ser att någon har problem med sin mondering. enligt mitt sätt att se på det finns det tre sätt att mittmontera: 1) Mittmontering efter längd. Du monterar bindningen så att det lilla strecket som finns på pjäxan (om det finns nåt, jag har ett på mina 5 år gamla xscreampjäxor iaf) befinner sig på skidans mittpunkt. mittpunkt efter måttband alltså, inte core center. 2) Mitt montering efter vikt Du ställer skidan med bindning och pjäxa i bindningen på t ex en spik och låter jämvikten guida dig till vart du ska placera bindningen. Skulle kunmna tänka mig att detta är den bästa metoden för att bestämma vart man ska placera bindningen för optimal snurrförmåga, men förmodligen är det inte riktigt så enkelt att en skida som är precis lika tung i båda ändarna är optimal för att snurra med då benen sitter fast längre bak och således ger upphov till en viss hävarm. Svårt att förstå sig på helt enkelt. 3) Mittmontering efter volym Detta är krångligt. Kan tänka mig att bästa sättet är att sänka ner skidan lodrätt i en vattentunna och sedan plotta en kurva över hur volymen i tunnan ändras. Sedan är det bara att integrera från noll till <skidans längd> och med hjälp av deetta beräkna skidans mittpunkt volymsmässigt. Alltså x = y(<skidans längd>)/2 där y är volymsförändringen. Förmodligen är bindningarna tyngre per volymsenhet än resten av skidorna och i så fall är detta åt helvete. Så det bästa är nog att mittmontera efter längden på skidorna, även fast jag innerst inne tror att förslag två skulle kunna ge ett bättre resultat med lite vilja. Om du är osäker på om just dina skidor är mittmonterade efter längd kan du ju ställa dom (med pjäxorna i) bredvid varandra men med ena upp-och-ner och kolla om pjäxornas tyngdpunkt (det lilla strecket) är på samma ställe. Kan ju tillägga (fast det inte har med något alls med inlägget ovan att göra) att jag har mina scratch fs på mittpunkten + 3 cm och mina pistoler på corecenter + 7 cm. Det första funkar i park, det andra njääää Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Monderings hjälp till Völkl Karma
Tillbaka
Topp