Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Mönstring 09
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 537951" data-attributes="member: 45951"><p>Är förbannat jävla kluven ang värnpliktens vara och inte vara. "Bli en man" -argumentet håller till viss del. Men inte hela vägen, måste man göra lumpen för att "bli en man" så kanske man borde läsa en bok istället. (Om man nu tvunget måste "bli en man".)</p><p></p><p>Hela konceptet med att bara tvinga in hälften av befolkningen i något sticker lite i ögonen. Hur jävla demokratiskt är det? Och kom inte med något mansdravvel om att dom inte är fysiskt kapabla till att göra lumpen. Är så trött på sådant, feministerna har heller inga bra argument i denna fråga. Låt dom manhaftiga göra lumpen då, och dom andra kan väl jobba på dagis eller i skolkök ett år. Ge allihopa en 10 månaders sjuksköterskeutbildning. Så någon kan ta hand om mej när jag trampar på en mina (vilket lär va det första som kommer hända om det blir krig.)</p><p></p><p>Vilket för oss raskt vidare till nästa punkt. Det kommer aldrig bli krig. Om om det blir krig, så kommer Sverige bli överkört, ungefär på samma sätt som Djurgården hittills i årets allsvenska. Jag menar ett land vars plan har varit ungefär "det ska kosta så mycket att ta Sverige, så att ingen kommer vilja fullfölja ett anfall", har enligt min mening förlorat från början. </p><p></p><p>Så varför en allmänvärnplikt (som inte gäller alla)? Egentligen finns det ingen anledning. Försvaret är en koloss som borde effektiviseras å det grövsta. Om det nu skall vara kvar. En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom. </p><p></p><p>Själv gjorde jag inte lumpen. Var inte ens och mönstrade, mest av lathet. Men också en utbredd självkännedom som helt logiskt resulterar i en välutvecklad självbevarelseförmåga. Men eftersom jag inte var intresserad av att göra lumpen, så kändes själva mönstringen helt meningslös. Men jag har hållit på med lagidrott hela mitt liv, så jag vet vad det innebär att sova med ett gång andra grabbar (ja duscha med ett gäng andra grabbar också). Eftersom jag råkar tända på flickor och inte pojkar, så så fanns varken nyfikenheten eller nyfikenheten att åka och mönstra. </p><p></p><p>Anledningen till att man inte gjorde lumpen var rätt enkel. Visst det finns "bra" tjänster, som man faktiskt kan ha nytta av civilt. Både ledarskap och annat. Men det finns också ett gäng tjänster som minst sagt är mindre önskvärda. Sitta som vakt i kvarn varannan vecka i 10 månader är faan slöseri med liv. Tänk efter innan! Är det värt det?</p><p></p><p>Och devisen "jag har inget bättre för mej" duger absolut inte som ursäkt. Jag hade inget bättre för mej i Australien istället.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 537951, member: 45951"] Är förbannat jävla kluven ang värnpliktens vara och inte vara. "Bli en man" -argumentet håller till viss del. Men inte hela vägen, måste man göra lumpen för att "bli en man" så kanske man borde läsa en bok istället. (Om man nu tvunget måste "bli en man".) Hela konceptet med att bara tvinga in hälften av befolkningen i något sticker lite i ögonen. Hur jävla demokratiskt är det? Och kom inte med något mansdravvel om att dom inte är fysiskt kapabla till att göra lumpen. Är så trött på sådant, feministerna har heller inga bra argument i denna fråga. Låt dom manhaftiga göra lumpen då, och dom andra kan väl jobba på dagis eller i skolkök ett år. Ge allihopa en 10 månaders sjuksköterskeutbildning. Så någon kan ta hand om mej när jag trampar på en mina (vilket lär va det första som kommer hända om det blir krig.) Vilket för oss raskt vidare till nästa punkt. Det kommer aldrig bli krig. Om om det blir krig, så kommer Sverige bli överkört, ungefär på samma sätt som Djurgården hittills i årets allsvenska. Jag menar ett land vars plan har varit ungefär "det ska kosta så mycket att ta Sverige, så att ingen kommer vilja fullfölja ett anfall", har enligt min mening förlorat från början. Så varför en allmänvärnplikt (som inte gäller alla)? Egentligen finns det ingen anledning. Försvaret är en koloss som borde effektiviseras å det grövsta. Om det nu skall vara kvar. En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom. Själv gjorde jag inte lumpen. Var inte ens och mönstrade, mest av lathet. Men också en utbredd självkännedom som helt logiskt resulterar i en välutvecklad självbevarelseförmåga. Men eftersom jag inte var intresserad av att göra lumpen, så kändes själva mönstringen helt meningslös. Men jag har hållit på med lagidrott hela mitt liv, så jag vet vad det innebär att sova med ett gång andra grabbar (ja duscha med ett gäng andra grabbar också). Eftersom jag råkar tända på flickor och inte pojkar, så så fanns varken nyfikenheten eller nyfikenheten att åka och mönstra. Anledningen till att man inte gjorde lumpen var rätt enkel. Visst det finns "bra" tjänster, som man faktiskt kan ha nytta av civilt. Både ledarskap och annat. Men det finns också ett gäng tjänster som minst sagt är mindre önskvärda. Sitta som vakt i kvarn varannan vecka i 10 månader är faan slöseri med liv. Tänk efter innan! Är det värt det? Och devisen "jag har inget bättre för mej" duger absolut inte som ursäkt. Jag hade inget bättre för mej i Australien istället. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Mönstring 09
Tillbaka
Topp