Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Mönstring 09
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 537988" data-attributes="member: 46762"><p>Kul att du tar det på allvar och lägger fram konkreta diskussionspunkter, tyvärr är väl inte allting rätt...</p><p></p><p>Att halva befolkningen (iaf. halva manliga) gär lumpen är helt fel, och det vet nog du också. Så var det för 50 år sedan. Hur många är det som får göra det nu? 5000? Det är iaf. en väldigt liten del av varje årskull. Det är alltså garanterat färre platser än vad det finns motiverade, villiga och lämpliga ynglingar. Min pappa jobbade i Högkvarteret tidigare och trots att han inte hade något som helst att göra med den direkta intagningen var det folk (främst mödrar) som ringde och bad om att deras söner skulle få göra lumpen... Så även om man verkligen vill är det inte chans att man får göra det. I högst osannolika fall kan väl försvaret gå in och tvinga folk, men då skall det vara ett universalgeni de vill ha till tolkskolan eller 18-årig Chuck Norris som hellre vill åka till Thailand. Och det händer knappt...</p><p></p><p>Och som du skriver: En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom.</p><p></p><p>Och det är så det är/kommer bli! Alla nöjda va? I min pluton/kompani var det väldigt få som var avigt inställda sista halvan. De som inte ville sållades ut under GSU, övriga var nöjda och gjorde ett bra jobb... De som satt i vakten och fick bajsmackor hittade givetvis på jävulskap, men det har väl sina naturliga förklaringar!</p><p></p><p>Jag är iaf. sjukt nöjd med min värnplikt. Jag har lärt mig extremt mycket, och fått en ruskig bredd som få andra tjänster kan mäta sig med (båt, terrängbil, signalering etc...) och som jag har anvädning av civilt! Nu med facit i hand hade jag lätt valt lumpen över en säsong. Så mycket har det gett mig som människa. Om man utveckas som människa i lumpen eller Australien, skit samma, bara man utvecklas!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 537988, member: 46762"] Kul att du tar det på allvar och lägger fram konkreta diskussionspunkter, tyvärr är väl inte allting rätt... Att halva befolkningen (iaf. halva manliga) gär lumpen är helt fel, och det vet nog du också. Så var det för 50 år sedan. Hur många är det som får göra det nu? 5000? Det är iaf. en väldigt liten del av varje årskull. Det är alltså garanterat färre platser än vad det finns motiverade, villiga och lämpliga ynglingar. Min pappa jobbade i Högkvarteret tidigare och trots att han inte hade något som helst att göra med den direkta intagningen var det folk (främst mödrar) som ringde och bad om att deras söner skulle få göra lumpen... Så även om man verkligen vill är det inte chans att man får göra det. I högst osannolika fall kan väl försvaret gå in och tvinga folk, men då skall det vara ett universalgeni de vill ha till tolkskolan eller 18-årig Chuck Norris som hellre vill åka till Thailand. Och det händer knappt... Och som du skriver: En internationell insatsstyrka av frivilliga stridisar torde vara det bästa för alla inblandade. Vi som lekte krig som små, slipper och de som aldrig kommer över det kan åka till Afganistan och gnälla om att någon skjuter på dom. Och det är så det är/kommer bli! Alla nöjda va? I min pluton/kompani var det väldigt få som var avigt inställda sista halvan. De som inte ville sållades ut under GSU, övriga var nöjda och gjorde ett bra jobb... De som satt i vakten och fick bajsmackor hittade givetvis på jävulskap, men det har väl sina naturliga förklaringar! Jag är iaf. sjukt nöjd med min värnplikt. Jag har lärt mig extremt mycket, och fått en ruskig bredd som få andra tjänster kan mäta sig med (båt, terrängbil, signalering etc...) och som jag har anvädning av civilt! Nu med facit i hand hade jag lätt valt lumpen över en säsong. Så mycket har det gett mig som människa. Om man utveckas som människa i lumpen eller Australien, skit samma, bara man utvecklas! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Mönstring 09
Tillbaka
Topp