Monte Rosa
Läste artikeln om Monte Rosa i Göteborgsposten
Kul skriven men ganska vilseledande för den oinvigde vill jag påstå. Förmodligen pröjsade Sportresor resan.
Alla som varit i området vet ju att vill man även åka skidor i Alagna är Campoluc dit Sportresor tar sina resenärer det sämsta boendealternativet
Sen beträffande helikopterskidåkningen påstås att man ej behöver vara bättre än medelåkare för att klara turen till Zermatt!!!!!! Ett oansvarigt påstående. Ok turen är ej brant men högalpin skidåkning från över 4000 m är för en oacklimatiserad veckoturist är ingen lek. Och vid några passager skall man med total kontroll åka över crevasser inknuten i rep. Vi gjorde flera lyft i området men inget var värt pengarna. Zermatturen den sämsta skidåkningsmässigt
Ska ni flyga åk till Val Grischence i stället. Ligger på andra sidan Aostadalen.
Vid en såna här turer förutsätter guiden att deltagarna kan ta vara på sej själva och turen är så lång att det finns ingen tid för skidskola.
När jag gjorde turen startade vi strax nedanför toppstation på äggliften ovanför Gressoney, och fast vi var andra grupp att lyfta var det full attack hela vägen runt med en macka i liften som lunch. Trots att man inte åker ända ner till Zermatt är det riktigt bråttom. Skulle någon i gruppen bli trött och paja ur då hinner man inte hem.
Men visst är det kul att flyga.
Kul skriven men ganska vilseledande för den oinvigde vill jag påstå. Förmodligen pröjsade Sportresor resan.
Alla som varit i området vet ju att vill man även åka skidor i Alagna är Campoluc dit Sportresor tar sina resenärer det sämsta boendealternativet
Sen beträffande helikopterskidåkningen påstås att man ej behöver vara bättre än medelåkare för att klara turen till Zermatt!!!!!! Ett oansvarigt påstående. Ok turen är ej brant men högalpin skidåkning från över 4000 m är för en oacklimatiserad veckoturist är ingen lek. Och vid några passager skall man med total kontroll åka över crevasser inknuten i rep. Vi gjorde flera lyft i området men inget var värt pengarna. Zermatturen den sämsta skidåkningsmässigt
Ska ni flyga åk till Val Grischence i stället. Ligger på andra sidan Aostadalen.
Vid en såna här turer förutsätter guiden att deltagarna kan ta vara på sej själva och turen är så lång att det finns ingen tid för skidskola.
När jag gjorde turen startade vi strax nedanför toppstation på äggliften ovanför Gressoney, och fast vi var andra grupp att lyfta var det full attack hela vägen runt med en macka i liften som lunch. Trots att man inte åker ända ner till Zermatt är det riktigt bråttom. Skulle någon i gruppen bli trött och paja ur då hinner man inte hem.
Men visst är det kul att flyga.