Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1058133" data-attributes="member: 60010"><p>Generellt så blir det mer stabilt med en montering längre bak men skidan blir samtidigt slöare i reaktionen och kan upplevas som lite svåråkt dessutom blir stödet från tailen mindre vilket kan göra att skidan upplevs som lite svår att lita på (lite bakvikt kan t.ex straffa sig mer). De flesta skidor har en "sweetspot" inom vilken bindningen bör monteras och går man för långt ifrån den kan skidan uppvisa lite underliga beteenden. ett sådant är att skidan blir överstyrd då man får ett stort vridmoment framför bindningen vilket, framförallt i offpisten kan göra att skidan vill svänga mer än du tänkt dig. I pisten kan det bli så att du hamnar "fel i radien" vilket kan göra att skidan uppträder lite konstigt. Kan själv tänka mig att skidor med 5-punktsskärning är mer känsliga för detta än t.ex mina gotama som har en väldigt rak skärning. Detta då du procentuellt hamnar mer "fel" då den aktiva kanten på skidan med sådan skärning är kortare i relation till skidans längd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1058133, member: 60010"] Generellt så blir det mer stabilt med en montering längre bak men skidan blir samtidigt slöare i reaktionen och kan upplevas som lite svåråkt dessutom blir stödet från tailen mindre vilket kan göra att skidan upplevs som lite svår att lita på (lite bakvikt kan t.ex straffa sig mer). De flesta skidor har en "sweetspot" inom vilken bindningen bör monteras och går man för långt ifrån den kan skidan uppvisa lite underliga beteenden. ett sådant är att skidan blir överstyrd då man får ett stort vridmoment framför bindningen vilket, framförallt i offpisten kan göra att skidan vill svänga mer än du tänkt dig. I pisten kan det bli så att du hamnar "fel i radien" vilket kan göra att skidan uppträder lite konstigt. Kan själv tänka mig att skidor med 5-punktsskärning är mer känsliga för detta än t.ex mina gotama som har en väldigt rak skärning. Detta då du procentuellt hamnar mer "fel" då den aktiva kanten på skidan med sådan skärning är kortare i relation till skidans längd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera bindning
Tillbaka
Topp