Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera bindningar ’mid sole’
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1283431" data-attributes="member: 33485"><p>Det går fint att montera skidor en bra bit från tillverkarens rekommendationer om man vill uppnå något särskilt med det. I och med att det kan förändrar skidans beteende rejält är det bäst att inte avvika flr mycket från rekommendationerna om du inte är 100% säker på förändringen.</p><p></p><p>Generellt blir en skida kvickare in i sväng ju längre fram en bindning placeras. Generellt är tillverkarens rekommendationer placerade så att du står mitt över skidans skärning och övriga geometri. Moderna telisprylar brukar monteras på samma sätt som alpina diton och rent generellt tycker jag mig se en trend där fler 75mm-utrustning monteras på samma sätt.</p><p></p><p>Förr monterades all skidor relativt långt bak, idag monteras skidor i regel längre fram av en rad olika anledningar, bland annat materialrelaterade. </p><p></p><p>Testa att montera dem efter rekommendation och se vad du tycker, det går fint att montera om ett par gånger (även om andrahandsvärdet minskas). Om du använder gamla Rottefella-mallen för R8 så tänk på att den inte märker ut boot center - det får man mäta och märka ut själv på de flesta äldre telisgrejorna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1283431, member: 33485"] Det går fint att montera skidor en bra bit från tillverkarens rekommendationer om man vill uppnå något särskilt med det. I och med att det kan förändrar skidans beteende rejält är det bäst att inte avvika flr mycket från rekommendationerna om du inte är 100% säker på förändringen. Generellt blir en skida kvickare in i sväng ju längre fram en bindning placeras. Generellt är tillverkarens rekommendationer placerade så att du står mitt över skidans skärning och övriga geometri. Moderna telisprylar brukar monteras på samma sätt som alpina diton och rent generellt tycker jag mig se en trend där fler 75mm-utrustning monteras på samma sätt. Förr monterades all skidor relativt långt bak, idag monteras skidor i regel längre fram av en rad olika anledningar, bland annat materialrelaterade. Testa att montera dem efter rekommendation och se vad du tycker, det går fint att montera om ett par gånger (även om andrahandsvärdet minskas). Om du använder gamla Rottefella-mallen för R8 så tänk på att den inte märker ut boot center - det får man mäta och märka ut själv på de flesta äldre telisgrejorna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera bindningar ’mid sole’
Tillbaka
Topp