Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera marker Duke i Duckstance?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pontaa" data-source="post: 508993" data-attributes="member: 29307"><p>Om du skall åka till Stryn i sommar så utgår jag från att du gillar och tura!</p><p></p><p>Du måste fråga dig VARFÖR du vill ha duck monterade skidor och vad du vill ha ut av det. Med duke bindningen som du har tror jag nog du gilla och tura lite och åka mycket skidor. </p><p></p><p>Jag har kört en del med duck på telemark och alpint. Jag har även turat en del. Det är inte att rekommendera när det gäller enbart touringen men det går helt ok. Jag skulle inte gå Haute Routen i alperna med duckstance om jag säger så...</p><p></p><p> ++ Pontoon är är ju en bred skida och för den sakens skulle är duckstance möjligt. Jag upplever att det blir lättare att kanta skidorna (dvs innerskidan framförallt) och således lättare att svänga och svängen får ett bättre skär. För bra upplevelse kräver det att du kör aggressivt med duckstance. Det är väldigt viktigt att du hela tiden har tryck framåt i pjäxan och fördelar vikten på båda benen. Detta kräver sin åkare och fysik. Åkningen bli jäkligt skoj men jobbig.</p><p></p><p>- -Vid bakåt vikt kommer du stressa ACL (främrekorsbandet) men man kan också vara väldigt stark i musklernar och kanske inte känner det till en början, men de biomekaniska vinklarna i kroppen blir väldigt svåra (omöjliga...) att hålla riktiga om du hamnar i bakvikt. Ibland kan jag uppleva att jag får förmycket kant och det kan kännas läskigt men det går att träna bort men det. </p><p></p><p></p><p>Duckstance passar inte alla eftersom vi är uppbyggda på olika sätt. olika muskelkontroll osv...</p><p>Jag vet inte hur avancerad åkare du men som sagt det kräver att du vet vad du gör.</p><p></p><p>Detta är ingen direkt rekommendation men man vet ju inte hur något är förrän man har testat och om du fortfarande är nyfiken så är det väl bara att testa. Nu vet du iaf fördelarna och nackdelarna.</p><p></p><p>//pontan</p><p></p><p>Skidlärare och Massageterapeut (skrev examensarbete på naprapathögskolna när jag pluggade till massageterapeut om duckstance) </p><p>kolla in www.hendryxskis.se // www.stompa.se för mer info</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pontaa, post: 508993, member: 29307"] Om du skall åka till Stryn i sommar så utgår jag från att du gillar och tura! Du måste fråga dig VARFÖR du vill ha duck monterade skidor och vad du vill ha ut av det. Med duke bindningen som du har tror jag nog du gilla och tura lite och åka mycket skidor. Jag har kört en del med duck på telemark och alpint. Jag har även turat en del. Det är inte att rekommendera när det gäller enbart touringen men det går helt ok. Jag skulle inte gå Haute Routen i alperna med duckstance om jag säger så... ++ Pontoon är är ju en bred skida och för den sakens skulle är duckstance möjligt. Jag upplever att det blir lättare att kanta skidorna (dvs innerskidan framförallt) och således lättare att svänga och svängen får ett bättre skär. För bra upplevelse kräver det att du kör aggressivt med duckstance. Det är väldigt viktigt att du hela tiden har tryck framåt i pjäxan och fördelar vikten på båda benen. Detta kräver sin åkare och fysik. Åkningen bli jäkligt skoj men jobbig. - -Vid bakåt vikt kommer du stressa ACL (främrekorsbandet) men man kan också vara väldigt stark i musklernar och kanske inte känner det till en början, men de biomekaniska vinklarna i kroppen blir väldigt svåra (omöjliga...) att hålla riktiga om du hamnar i bakvikt. Ibland kan jag uppleva att jag får förmycket kant och det kan kännas läskigt men det går att träna bort men det. Duckstance passar inte alla eftersom vi är uppbyggda på olika sätt. olika muskelkontroll osv... Jag vet inte hur avancerad åkare du men som sagt det kräver att du vet vad du gör. Detta är ingen direkt rekommendation men man vet ju inte hur något är förrän man har testat och om du fortfarande är nyfiken så är det väl bara att testa. Nu vet du iaf fördelarna och nackdelarna. //pontan Skidlärare och Massageterapeut (skrev examensarbete på naprapathögskolna när jag pluggade till massageterapeut om duckstance) kolla in www.hendryxskis.se // www.stompa.se för mer info [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montera marker Duke i Duckstance?
Tillbaka
Topp