Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BjornV" data-source="post: 251602" data-attributes="member: 38452"><p>Läs Mattias Unander inlägg om montering på</p><p><a href="https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23" target="_blank">https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23</a></p><p></p><p>Jag skulle nog inte montera endast genom att ta ut balans punkten på skidan. Balans punkten fungerar till exempel inge vidare om du ska motera en skida med twin tip. </p><p></p><p>Finns lite olika sätt att ta ut vilken punkt man ska montra efter. Förrutom balans punkten så är även core center en väldigt vanlig punkt att montera efter. Core center får du genom att mäta avtåndet mellan tippen fram på skidan och skidans sista kontakt yta och dela den med två, där ska sedan 3-pin linjen placeras. En annan metod är "ball of foot on center of active surface center" vilket inebär att du monterar så att främre fotknölen hamnar på mitten av skidan aktiva yta. Det är också bra att jämföra med bot center markeringen för alpina skidor. Många skidor verka fungera bra att montera 1-2 cm bakom bc markeringen för alpin åkning, detta kan dock variera mellan olika skidmodeller.</p><p></p><p>Jag har nyss monterat mina Scratch BC med boot center 1 cm bakom boot center markeringen för alpin åkning (freeride markeringen). Detta eftersom jag läst rekomnedationer att denna monterings punkt ska passa just denna skida bra. Har dock inte testat skidorna än så...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BjornV, post: 251602, member: 38452"] Läs Mattias Unander inlägg om montering på [URL]https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23[/URL] Jag skulle nog inte montera endast genom att ta ut balans punkten på skidan. Balans punkten fungerar till exempel inge vidare om du ska motera en skida med twin tip. Finns lite olika sätt att ta ut vilken punkt man ska montra efter. Förrutom balans punkten så är även core center en väldigt vanlig punkt att montera efter. Core center får du genom att mäta avtåndet mellan tippen fram på skidan och skidans sista kontakt yta och dela den med två, där ska sedan 3-pin linjen placeras. En annan metod är "ball of foot on center of active surface center" vilket inebär att du monterar så att främre fotknölen hamnar på mitten av skidan aktiva yta. Det är också bra att jämföra med bot center markeringen för alpina skidor. Många skidor verka fungera bra att montera 1-2 cm bakom bc markeringen för alpin åkning, detta kan dock variera mellan olika skidmodeller. Jag har nyss monterat mina Scratch BC med boot center 1 cm bakom boot center markeringen för alpin åkning (freeride markeringen). Detta eftersom jag läst rekomnedationer att denna monterings punkt ska passa just denna skida bra. Har dock inte testat skidorna än så... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Tillbaka
Topp