Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 254788" data-attributes="member: 13245"><p>Telemarkare har ju sedan länga haft sina egnaideer om det där med montering och att använda skidans balanspunkt är en sådan egensinnig ide. Vem vet, om jag själv band fast mina skidor med kotarmar slingrade runt tårna och sedan företrädelsevis huvudsaklingen ägnade mig åt backhoppning kanske även jag skulle tycka att balanspunktsmodellen vore bra. Eller så skulle jag rent av falla för "chord center" (som den heter, inte core center").</p><p></p><p>Fast eftersom vi numer åker mas både stabila pjäxor skidor och bindningar har ingen av dessa metoder någon relevans annat än som ren historisk kuriosa (vilket iofs kan vara väl så skoj).</p><p></p><p>Nej, sanningen är den att det bästa sättat att hitta monteringspunkten för telisar är att göra likadant som man gör med vanliga alpinprylar. Först och främst kollar man efter en bootcentermarkering. Om man liter på sin skidfabrikants omdömme och inte har några speciella preferenser eller tänka använda skidan till någon annan slags åkning än den huvudsakligen är byggd för så monterar man så att telispjäxans bootcenter hamnar över bootcentermarkeringen på skidan. Om man skall vara noga så kan mna räkna bort ca 7-10mm från pjäxans tå när man leter eftersulans mittpunkt (eftersom man liksom står längre bak i en telespjäxa pga dess konstruktion).</p><p></p><p>Om man nu inte like fullt ut litar på sin fabrikant eller av andra skäl anser sig falla utanför mittfåran (att man åker med hälen lös innebär visserligen att man redan har ett från mittfåran vridet intellekt, men det bortser vi ifrån här) så är nästa steg att gå ut på lämpligt forum och börja diskutera monteringspunkten på den valda skidan. Då får man råd både till (och från)höger och vänster samt både högt och lågt, men med lite tur kan man skilja de rådgivande agnarna från vetet och förstå lite mer om vart man bör montera. På många skidor har det nämligen också en hel del att göra med hur och var man åker. </p><p></p><p>Slutligen, om man nu vill ha någon slags tumregel för normalmontering så förordar jag starkt att använda den så kallade "ball of foot on middle of running surface"-modellen som Björn refererar till ovan. Det är alltså den "knöl" som man ser strax bakom stortåns fäste (typ där foten slutar om man står på golvet och kraftigt böjer upp stårtån) som skall hamna mitt på skidan. För att hitta mitt på skidan man man lägga den på ett helt plant underlag, trycka ned spannet med en tyngd och föra in t ex ett kreditkort vid nos och tail och sedan mäta ut mitten på sträckan mellan där korten slutar. Som sagt är detta den enda mätmetod som jag tror har någon relevans. För att sedan rent konkret montera som man hamnar "ball on center" så blir det till att kolla vart man står i sin pjäxa, kolla vart pjäxan hamnar i bindningen och sedan se till att montera bindningen så att det blir rätt. Det blir lite mätande och trixande. </p><p></p><p></p><p>För övrigt anser jag att "ball of foot" bör tas som en slagt "kraftcenterpunkt" för åkaren och därmed bör montering alltid relateras till den punkten. Om en fabrikant använder 305mm sula för att hitta sitt rekomenderade bootcenter och det sedan kommer en jätte med 370mm sula så bör man räkna om originalmoteringsanvisningen till "ball för 305mm" och sedan sätta den stora pjäxan relativt den platsen. På mina egna plattkonstruktioner har jag också satt "ball" som den fasta punkten.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 254788, member: 13245"] Telemarkare har ju sedan länga haft sina egnaideer om det där med montering och att använda skidans balanspunkt är en sådan egensinnig ide. Vem vet, om jag själv band fast mina skidor med kotarmar slingrade runt tårna och sedan företrädelsevis huvudsaklingen ägnade mig åt backhoppning kanske även jag skulle tycka att balanspunktsmodellen vore bra. Eller så skulle jag rent av falla för "chord center" (som den heter, inte core center"). Fast eftersom vi numer åker mas både stabila pjäxor skidor och bindningar har ingen av dessa metoder någon relevans annat än som ren historisk kuriosa (vilket iofs kan vara väl så skoj). Nej, sanningen är den att det bästa sättat att hitta monteringspunkten för telisar är att göra likadant som man gör med vanliga alpinprylar. Först och främst kollar man efter en bootcentermarkering. Om man liter på sin skidfabrikants omdömme och inte har några speciella preferenser eller tänka använda skidan till någon annan slags åkning än den huvudsakligen är byggd för så monterar man så att telispjäxans bootcenter hamnar över bootcentermarkeringen på skidan. Om man skall vara noga så kan mna räkna bort ca 7-10mm från pjäxans tå när man leter eftersulans mittpunkt (eftersom man liksom står längre bak i en telespjäxa pga dess konstruktion). Om man nu inte like fullt ut litar på sin fabrikant eller av andra skäl anser sig falla utanför mittfåran (att man åker med hälen lös innebär visserligen att man redan har ett från mittfåran vridet intellekt, men det bortser vi ifrån här) så är nästa steg att gå ut på lämpligt forum och börja diskutera monteringspunkten på den valda skidan. Då får man råd både till (och från)höger och vänster samt både högt och lågt, men med lite tur kan man skilja de rådgivande agnarna från vetet och förstå lite mer om vart man bör montera. På många skidor har det nämligen också en hel del att göra med hur och var man åker. Slutligen, om man nu vill ha någon slags tumregel för normalmontering så förordar jag starkt att använda den så kallade "ball of foot on middle of running surface"-modellen som Björn refererar till ovan. Det är alltså den "knöl" som man ser strax bakom stortåns fäste (typ där foten slutar om man står på golvet och kraftigt böjer upp stårtån) som skall hamna mitt på skidan. För att hitta mitt på skidan man man lägga den på ett helt plant underlag, trycka ned spannet med en tyngd och föra in t ex ett kreditkort vid nos och tail och sedan mäta ut mitten på sträckan mellan där korten slutar. Som sagt är detta den enda mätmetod som jag tror har någon relevans. För att sedan rent konkret montera som man hamnar "ball on center" så blir det till att kolla vart man står i sin pjäxa, kolla vart pjäxan hamnar i bindningen och sedan se till att montera bindningen så att det blir rätt. Det blir lite mätande och trixande. För övrigt anser jag att "ball of foot" bör tas som en slagt "kraftcenterpunkt" för åkaren och därmed bör montering alltid relateras till den punkten. Om en fabrikant använder 305mm sula för att hitta sitt rekomenderade bootcenter och det sedan kommer en jätte med 370mm sula så bör man räkna om originalmoteringsanvisningen till "ball för 305mm" och sedan sätta den stora pjäxan relativt den platsen. På mina egna plattkonstruktioner har jag också satt "ball" som den fasta punkten. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Tillbaka
Topp