Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 255254" data-attributes="member: 44806"><p>Att montera boot center över boot center är gott och väl tills man ska åka puder. Då är det inte så kul längre. Tidigare angav många alpinlaggstillverkare inte alls centermarkering, utan trampdyna=ball of foot, dvs grovt sett mitt under bakre kanten på telispjäxans bälg. Detta är generellt en bättre metod att montera, eftersom vi sätter mer press där, både när vi går och åker skidor. </p><p>Jag håller inte med om den förenklade synen om mittpunkt ovan, av flera orsaker.</p><p>Som telisåkare sätter man mest press under stortåknölen, och bör därför ha denna i närheten av midjan på skidan. Helt i enlighet med sista stycket ovan, som är kloka ord. Men: Beroende på hur skidan är designad ligger sweetspot och mitt på midjeskärningen på helt olika ställen i förhållande till "running surface".</p><p>Framåt/bakåt-montering i förhållande till mittpunktsmarkering eller BOF beror på fotstorlek och ifall man ska ha skidan till pist eller puderbruk, hur aktiv bindning man har och hur styva pjäxor man har, hur mycket spann i skida, hur stor framtopp, hur styv skida, ska man gå på tur eller inte? etc etc. No kidding! Styva pjäxor+aktiv bindning+mittpunktsmonterat=dyktendens i puder om man har otur.</p><p></p><p>Jag sätter mycket press på bakfoten och trivs bäst med ball of foot över rekommenderad alpin boot centermarkering för att få riktigt flyt i lössnö och carvingskär på bakskidan. Dock tappar man ju lite av klippet i ingången i svängen så i praktiken brukar jag montera fram lite, men 25-30mm bakom rekommenderad mittpunkt funkar ofta bra.</p><p></p><p>Är man däremot pistguru kanske man trivs ypperligt med BC-markering. Eller om man helt enkelt står på framfoten och bara släpar bakskidan. Då kan BC vara en helt OK montering. Att råda folk att montera BC genomgående tror jag dock inte är en bra ide. Framförallt inte när så många twintips är centermarkerade för jibbing.</p><p></p><p>Balanspunkt funkade hyfsat tidigare, men att använda det på en twintip funkar ju inte alls, av uppenbara skäl.</p><p></p><p>Siste men inte minst:</p><p></p><p>När man markerat var man vill montera, men innan man borrar: Lägg skidan på golvet och ställ dig på den. Känns det bra? Ser det OK ut? I så fall funkar det antagligen hyfsat.</p><p></p><p>Mvh </p><p>Mattias Unander</p><p>dr Telemark</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 255254, member: 44806"] Att montera boot center över boot center är gott och väl tills man ska åka puder. Då är det inte så kul längre. Tidigare angav många alpinlaggstillverkare inte alls centermarkering, utan trampdyna=ball of foot, dvs grovt sett mitt under bakre kanten på telispjäxans bälg. Detta är generellt en bättre metod att montera, eftersom vi sätter mer press där, både när vi går och åker skidor. Jag håller inte med om den förenklade synen om mittpunkt ovan, av flera orsaker. Som telisåkare sätter man mest press under stortåknölen, och bör därför ha denna i närheten av midjan på skidan. Helt i enlighet med sista stycket ovan, som är kloka ord. Men: Beroende på hur skidan är designad ligger sweetspot och mitt på midjeskärningen på helt olika ställen i förhållande till "running surface". Framåt/bakåt-montering i förhållande till mittpunktsmarkering eller BOF beror på fotstorlek och ifall man ska ha skidan till pist eller puderbruk, hur aktiv bindning man har och hur styva pjäxor man har, hur mycket spann i skida, hur stor framtopp, hur styv skida, ska man gå på tur eller inte? etc etc. No kidding! Styva pjäxor+aktiv bindning+mittpunktsmonterat=dyktendens i puder om man har otur. Jag sätter mycket press på bakfoten och trivs bäst med ball of foot över rekommenderad alpin boot centermarkering för att få riktigt flyt i lössnö och carvingskär på bakskidan. Dock tappar man ju lite av klippet i ingången i svängen så i praktiken brukar jag montera fram lite, men 25-30mm bakom rekommenderad mittpunkt funkar ofta bra. Är man däremot pistguru kanske man trivs ypperligt med BC-markering. Eller om man helt enkelt står på framfoten och bara släpar bakskidan. Då kan BC vara en helt OK montering. Att råda folk att montera BC genomgående tror jag dock inte är en bra ide. Framförallt inte när så många twintips är centermarkerade för jibbing. Balanspunkt funkade hyfsat tidigare, men att använda det på en twintip funkar ju inte alls, av uppenbara skäl. Siste men inte minst: När man markerat var man vill montera, men innan man borrar: Lägg skidan på golvet och ställ dig på den. Känns det bra? Ser det OK ut? I så fall funkar det antagligen hyfsat. Mvh Mattias Unander dr Telemark [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Tillbaka
Topp