Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 255266" data-attributes="member: 13245"><p>Jag håller huvudsakligen med dig dr telemark, men resonemangen har en stor lucka och det är den luckan jag börjar lirka lite i i mitt stycke "Om man nu inte liter fullt ut på sin fabrikant..." ovan. Problemet (om man nu ser det som ett problem) är att på senare år så har rekomenderade monteringspunkter börjat variera allt mer på vad som till synes är rätt likartade skidor. Detta gäller inte mist på mer eller mindre jibbanpassade backcoutryskidor. Som exempel kan man ta Völkls klassiker Explosiv och efterträdaren Mantra. För mig är det samma typ av skida med samma användningsområde. Ändå är rek montering på Mantran minst 5-6 centimeter längre fram vilket är på tok för långt fram (fast Explosive är iofs extremt bakmonterad). Och då är inte ens Mantran en riktig twintip. </p><p></p><p>Så, om man som du har bra koll och speciella preferenser är det inte bra att alls utgår från tillverkarens rekomendationer utan du skulle få betydligt mer konsistenta resultat genom att använda "ball on center" som referens. T ex tror jag du skulle uppleva Explosiven närmast oåkbar med "ball över markerad bootcenter" meden du med "ball över bootcenter" på Mantran kanske fortfarande skulle känna att den var lite för frammonterad (fast troligen skulle det i praktiken vara OK på Mantran pga vissa detaljer i skidans kontruktion - men det kan vi lämna nu).</p><p></p><p>Så i princip håller jag helt med om din grundsyn att man som någorlunda insatt skidåkare noga bör fundera på hur ens åkning och utrustning för övrigt bör påverka monteringspunkten, det är bara det att jag inte tycker markerad bootcenter funkar som referens när man är inne på den detaljnivån.</p><p></p><p></p><p>Det är en sak till som jag inte håller med om och det är att mindjans placering skulle vara at signifikant betydelse. Eftersom jag är lite intresserade av attt hitta samband och förklaringar i största allmänhet har jag gjort rätt mycket mätningar där jag kollat på midjan, rek montering, running surface etc etc. Det verkar i princip inte finnas någon samband mellan midjans placering och rek monteringspunkt. Och detta gäller även om man inte tar med jibbanpassade skidor. Trots allt får man ju gissa att tillverkarna av t ex pistskidor ändå sätter rek monteringspunkt där de anser att den bör ligga och av den anledningen så är jag alltså intemed på att midjans placering är speciellt relevant. När det gäller puderåkning är jag däremot helt överens om att detaljer som spann pch profilen i allmänhet spelar stor roll. </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 255266, member: 13245"] Jag håller huvudsakligen med dig dr telemark, men resonemangen har en stor lucka och det är den luckan jag börjar lirka lite i i mitt stycke "Om man nu inte liter fullt ut på sin fabrikant..." ovan. Problemet (om man nu ser det som ett problem) är att på senare år så har rekomenderade monteringspunkter börjat variera allt mer på vad som till synes är rätt likartade skidor. Detta gäller inte mist på mer eller mindre jibbanpassade backcoutryskidor. Som exempel kan man ta Völkls klassiker Explosiv och efterträdaren Mantra. För mig är det samma typ av skida med samma användningsområde. Ändå är rek montering på Mantran minst 5-6 centimeter längre fram vilket är på tok för långt fram (fast Explosive är iofs extremt bakmonterad). Och då är inte ens Mantran en riktig twintip. Så, om man som du har bra koll och speciella preferenser är det inte bra att alls utgår från tillverkarens rekomendationer utan du skulle få betydligt mer konsistenta resultat genom att använda "ball on center" som referens. T ex tror jag du skulle uppleva Explosiven närmast oåkbar med "ball över markerad bootcenter" meden du med "ball över bootcenter" på Mantran kanske fortfarande skulle känna att den var lite för frammonterad (fast troligen skulle det i praktiken vara OK på Mantran pga vissa detaljer i skidans kontruktion - men det kan vi lämna nu). Så i princip håller jag helt med om din grundsyn att man som någorlunda insatt skidåkare noga bör fundera på hur ens åkning och utrustning för övrigt bör påverka monteringspunkten, det är bara det att jag inte tycker markerad bootcenter funkar som referens när man är inne på den detaljnivån. Det är en sak till som jag inte håller med om och det är att mindjans placering skulle vara at signifikant betydelse. Eftersom jag är lite intresserade av attt hitta samband och förklaringar i största allmänhet har jag gjort rätt mycket mätningar där jag kollat på midjan, rek montering, running surface etc etc. Det verkar i princip inte finnas någon samband mellan midjans placering och rek monteringspunkt. Och detta gäller även om man inte tar med jibbanpassade skidor. Trots allt får man ju gissa att tillverkarna av t ex pistskidor ändå sätter rek monteringspunkt där de anser att den bör ligga och av den anledningen så är jag alltså intemed på att midjans placering är speciellt relevant. När det gäller puderåkning är jag däremot helt överens om att detaljer som spann pch profilen i allmänhet spelar stor roll. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Tillbaka
Topp