Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 255704" data-attributes="member: 44806"><p>Aha. Nu läste jag ditt inlägg en gång till, lite långsammare. Jag tyckte att du rekommenderade boot center, men det gör du ju inte riktigt. Däremot skulle jag inte gå så långt som att generellt rekommendera "center of running surface" som bra utgångspunkt. Det är en utmärkt rekommendation för piståkning och framfotsdominanta åkare, men är för långt fram för puder och bakfotsåkning på många skidor. Det är därför jag brukar rekommendera att man jämför olika monteringsanvisningar med varandra, för att få en känsla för hur skidan egentligen är skapt innan man borrar.</p><p></p><p>Mitt resonemang om midjan bygger på att mitten av midjan brukar sammanfalla med var man tillverkaren tänkt att kraftfokus ska ligga. (Men inte alltid). Det påverkar pistegenskapern avsevärt om man hamnar långt från denna med sin tryckpunkt. </p><p>Skidans flex påverkar ju var man kan stå monterad och hänger ihop med tillverkarens rekommendationer. Ta en titt i senaste Fri Flyt så finns en intressant graf över flexfördelningen på en rad fetingar. Det är därför man bör fundera lite över monteringsrekommendationen trots allt. </p><p></p><p>Ditt resonemang om trampdynan som kraftcentrum håller jag f.ö. helt med om. Det tar jag alltid i beaktande när jag skruvar mina egna skidor.</p><p></p><p>Jag tror vi är överens om att det är riktig soppa att montera telisar.</p><p>Jag monterade nyligen ett par Goodhaskis med 7tm PowerTour. (Testrapport kommer snart)</p><p>Jag satte bindningen 2cm bakom 7tms rekommendation i förhållande till bootcentermarkering. Det betydde i praktiken 1cm framför effektiv CC dvs hyfsat långt bak, och nära kontaktytemittmontering. (Skidan är rekommenderad att monteras väldigt långt fram, tänkt som jibbskida enl. Goodha...)</p><p>Det funkade finfint i pist, men eftersom skidan har väldigt mycket spann och ganska låg topp dök den som U137 i 40cm puder. (Jo, jag gick också på grund, men hade ryggplatta på som tur var.)</p><p>Eftersom det var en testskida tvekade jag inte en sekund utan monterade bak ytterligare 15mm och plötsligt var den kanonkul både i och utanför pisten, fick ett helt annat flyt och bättre skär på bakskidan. Det intressanta var att den blev bättre i parallellåkning också, trots att jag stod långt bakom rekommendation. Makes you wonder...</p><p></p><p>Tar man en titt så står jag nu med trampdynan nära BC-markeringen. Detta är inte sällan fallet på dagens skidor efter att man testar lite olika monteringar. (Alla mina skidor har flera uppsättningar hål...) Och jag dristar mig därför att avråda från att montera BC över BC om man inte är helt säker på att det är så man vill ha det för jibbing etc... Många av skidorna på marknaden just nu är ju frammonterade. Explosifs bakmonterade läge börjar bli sällsynt. Tyvärr, skulle jag vilja tillägga eftersom de allra flesta skidorna faktiskt åks framåt och inte bakåt, även om kidsen i parken och tillverkarnas reklam gärna vill få oss att tro att baklängeslandningar i puder är enda vägen till sann lycka i backen.</p><p></p><p>Mattias</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 255704, member: 44806"] Aha. Nu läste jag ditt inlägg en gång till, lite långsammare. Jag tyckte att du rekommenderade boot center, men det gör du ju inte riktigt. Däremot skulle jag inte gå så långt som att generellt rekommendera "center of running surface" som bra utgångspunkt. Det är en utmärkt rekommendation för piståkning och framfotsdominanta åkare, men är för långt fram för puder och bakfotsåkning på många skidor. Det är därför jag brukar rekommendera att man jämför olika monteringsanvisningar med varandra, för att få en känsla för hur skidan egentligen är skapt innan man borrar. Mitt resonemang om midjan bygger på att mitten av midjan brukar sammanfalla med var man tillverkaren tänkt att kraftfokus ska ligga. (Men inte alltid). Det påverkar pistegenskapern avsevärt om man hamnar långt från denna med sin tryckpunkt. Skidans flex påverkar ju var man kan stå monterad och hänger ihop med tillverkarens rekommendationer. Ta en titt i senaste Fri Flyt så finns en intressant graf över flexfördelningen på en rad fetingar. Det är därför man bör fundera lite över monteringsrekommendationen trots allt. Ditt resonemang om trampdynan som kraftcentrum håller jag f.ö. helt med om. Det tar jag alltid i beaktande när jag skruvar mina egna skidor. Jag tror vi är överens om att det är riktig soppa att montera telisar. Jag monterade nyligen ett par Goodhaskis med 7tm PowerTour. (Testrapport kommer snart) Jag satte bindningen 2cm bakom 7tms rekommendation i förhållande till bootcentermarkering. Det betydde i praktiken 1cm framför effektiv CC dvs hyfsat långt bak, och nära kontaktytemittmontering. (Skidan är rekommenderad att monteras väldigt långt fram, tänkt som jibbskida enl. Goodha...) Det funkade finfint i pist, men eftersom skidan har väldigt mycket spann och ganska låg topp dök den som U137 i 40cm puder. (Jo, jag gick också på grund, men hade ryggplatta på som tur var.) Eftersom det var en testskida tvekade jag inte en sekund utan monterade bak ytterligare 15mm och plötsligt var den kanonkul både i och utanför pisten, fick ett helt annat flyt och bättre skär på bakskidan. Det intressanta var att den blev bättre i parallellåkning också, trots att jag stod långt bakom rekommendation. Makes you wonder... Tar man en titt så står jag nu med trampdynan nära BC-markeringen. Detta är inte sällan fallet på dagens skidor efter att man testar lite olika monteringar. (Alla mina skidor har flera uppsättningar hål...) Och jag dristar mig därför att avråda från att montera BC över BC om man inte är helt säker på att det är så man vill ha det för jibbing etc... Många av skidorna på marknaden just nu är ju frammonterade. Explosifs bakmonterade läge börjar bli sällsynt. Tyvärr, skulle jag vilja tillägga eftersom de allra flesta skidorna faktiskt åks framåt och inte bakåt, även om kidsen i parken och tillverkarnas reklam gärna vill få oss att tro att baklängeslandningar i puder är enda vägen till sann lycka i backen. Mattias [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Montera telisbindning
Tillbaka
Topp