Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montering av bindningar på skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 615023" data-attributes="member: 12152"><p>Här får vi vara lite försiktiga med begreppen. När en jibber pratar om bakmontering så menar han/hon oftast en montering som sitter bakom true center, dvs en ren mittmontering av skidan (bootcentermärket sitter exakt mitt i skidan). Traditionellt sätt är detta ingen definition på bakmontering, utan med bakmontering menar man istället att man sätter bindningen bakom den av tillverkaren rekommenderade positionen. </p><p></p><p>På de flesta bredare twintips finns två rekommenderade linjer, och så är det även på Shogun. En som sitter närmare mitten/längre fram och som kallas modern/freestyle/jib/park eller nåt liknande, och en linje längre bak som kallas traditional/classic/freeride/ride eller något i den stilen. Vissa märken har en centimeterskala istället, men även där brukar två grundpositioner vara markerade. </p><p></p><p>Ska du i huvudsak åka i parken med skidorna och du vill optimera skidan för detta väljer du det främre märket, eller tom lite framför det (mittmontering/true center är oftast rejält framför även det främre märket och många jibbers gillar det). I alla andra fall är det det bakre märket som gäller. Alltså för din del: Montera enligt den bakre linjen. </p><p></p><p>Sen kan du alltid laborera lite med någon cm fram eller bak, men det är överkurs för dig i det här fallet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 615023, member: 12152"] Här får vi vara lite försiktiga med begreppen. När en jibber pratar om bakmontering så menar han/hon oftast en montering som sitter bakom true center, dvs en ren mittmontering av skidan (bootcentermärket sitter exakt mitt i skidan). Traditionellt sätt är detta ingen definition på bakmontering, utan med bakmontering menar man istället att man sätter bindningen bakom den av tillverkaren rekommenderade positionen. På de flesta bredare twintips finns två rekommenderade linjer, och så är det även på Shogun. En som sitter närmare mitten/längre fram och som kallas modern/freestyle/jib/park eller nåt liknande, och en linje längre bak som kallas traditional/classic/freeride/ride eller något i den stilen. Vissa märken har en centimeterskala istället, men även där brukar två grundpositioner vara markerade. Ska du i huvudsak åka i parken med skidorna och du vill optimera skidan för detta väljer du det främre märket, eller tom lite framför det (mittmontering/true center är oftast rejält framför även det främre märket och många jibbers gillar det). I alla andra fall är det det bakre märket som gäller. Alltså för din del: Montera enligt den bakre linjen. Sen kan du alltid laborera lite med någon cm fram eller bak, men det är överkurs för dig i det här fallet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Montering av bindningar på skida
Tillbaka
Topp